Snelste Formule 1 circuit is Monza, met 250 km/h (de top 10)

Formule 1 wordt voor ons Nederlanders steeds leuker. Wij verzamelen op deze website van allerlei zin en onzin over de Formule 1. Zo hebben we alle 15 Nederlanders in de Formule 1, de top 20 mooiste Formule 1 auto’s en bijvoorbeeld de jongste Formule 1 coureurs aller tijden. Lees nu meer over de top 10 snelste Formule 1 circuit ter wereld met de heerlijke beelden.

Snelste Formule 1 circuit is Monza
Snelste Formule 1 circuit is Monza

Snelste Formule 1 circuit is Monza, met 250 km/h (de top 10)


10. Circuit de Catalunya, Gran Premio de Espana – 205 km/h

Eigenlijk heet het circuit Montmeló en is gelegen op het grondgebied van het gelijknamig dorp. Het 4,7 km lange circuit was in 1991 net op tijd klaar om de Spaanse Grand Prix te huisvesten. Eigenlijk was de verf nog nat toen de teams arriveerden. Nigel Mansell won er de eerste twee Formule-1 races. In 2006 slaagde Fernando Alonso (Renault) er in om als eerste Spanjaard ooit de Grote Prijs van Spanje te winnen.


9. Buddh International Circuit, Indian Grand Prix – 210 km/h

Het Buddh International Circuit is een circuit in Greater Noida, in de Indiase deelstaat Uttar Pradesh. Het circuit was van 2011 tot 2013 gastheer voor de Grand Prix Formule 1 van India. Het circuit is ontworpen door Hermann Tilke. Behalve een circuit werden er meer sportfaciliteiten gebouwd, waaronder een golfbaan en een cricketstadion.


8. Bahrain International Circuit, Bahrain Grand Prix – 210 km/h

De baan werd grotendeels in 2003 gebouwd voor de eerste Formule 1 race, die in 2004 ook daadwerkelijk op dit circuit gereden werd. Het circuit ontworpen door de bekende Duitse baanontwerper Hermann Tilke. Hij ontwierp ook de banen van Sepang, Shanghai, Singapore, Istanboel, Valencia en Abu Dhabi. De baan wordt weinig gebruikt om op te racen en het vinden van voldoende grip is vaak een probleem op het circuit. Dit komt doordat het circuit in de woestijn ligt en dus waait er regelmatig zand op de baan. Het circuit telt 24 bochten. Enkele hiervan hebben een naam. Zo heet bocht 1 Grandstand en bocht 19 VIP Tower.


7. Sepang International Circuit, Malaysia Grand Prix – 210 km/h

Het Sepang International Circuit is een racecircuit in Maleisië dat tussen 1999 en 2017 gastheer was van de Formule 1 Grand Prix van Maleisië. Het circuit ligt 3,5 km van Kuala Lumpur International Airport en circa 80 km van Kuala Lumpur. Het circuit is gebouwd met asfalt dat overgebleven is van de bouw van het vliegveld. Het circuit werd eind jaren negentig door de Duitser Hermann Tilke ontworpen. Het moderne 5,54 km lange circuit met een gemiddelde breedte van 16 meter heeft een grote tribune, de grandstands, die aan beide zijden een snel recht stuk hebben en de wagens er dus eigenlijk omheen rijden. Ook bij coureurs is het populair[1], en bovendien zeer veilig. Eddie Irvine won er de eerste Grand Prix in 1999. In 2017 wordt er voor het laatst een Grand Prix georganiseerd op het circuit, omdat de race volgens de Maleisische overheid niet langer rendabel is.


6. Autódromo José Carlos Pace, Grande Premio do Brasil – 214 km/h

Autódromo José Carlos Pace, ook wel bekend als Interlagos, is het circuit waarop sinds 1973 de Grand Prix van Brazilië gehouden wordt. De baan is vernoemd naar de Braziliaan Carlos Pace, een coureur die in 1975 de GP van Brazilië won en twee jaar later verongelukte bij een vliegtuigcrash.

Van 1981 tot en met 1989 werd de Grand Prix hier niet gereden, omdat de baan compleet verouderd was. Nu nog steeds is het circuit berucht omdat het veel hobbels heeft, waardoor de bodemplaten van de auto’s het zwaar te verduren hebben. Het circuit is semi-permanent. De lengte van de baan is 4,309 kilometer en er worden bij een Formule 1-wedstrijd 71 rondes gereden.


5. Suzuka International Racing Course, Japanese Grand Prix – 222 km/h

Het Circuit Suzuka werd in 1961 gebouwd als een testcircuit voor Honda en ligt 50 km ten zuidwesten van Nagoya. De ontwerper ervan is Hans Hugenholtz, de man die directeur was van Zandvoort en naast Suzuka ook Jarama ontwierp. Het circuit maakt deel uit van Motopia, een amusementspark van 2,5 miljoen m² met zwembaden, monorails, hotels, golfbanen en een themapark. Het 5,85 km lange achtvormige parcours werd tot in 1971 gebruikt voor sportwagenraces, vanaf toen maakten de eenzitters hun intrede, eerst met Formule 2.


4. Melbourne Grand Prix Circuit, Australian Grand Prix – 225 km/h

Albert Park Street Circuit is het circuit waarop sinds 1996 de Grand Prix Formule 1 van Australië gehouden wordt. Aangelegd in een park, was er aanvankelijk veel protest tegen de aanleg. De Grand Prix zou aanvankelijk weer in Adelaide worden gehouden, maar een iets beter bod van de staat Victoria sloot de deal ten voordele van Melbourne.

Het circuit is semi-permanent. Delen van de baan zijn openbare weg, die voor het raceweekeinde worden afgesloten, andere delen zijn onderdeel van het circuit. De lengte van de baan is 5,7 kilometer.


3. Circuit de Spa-Francorchamps, Belgische Grand Prix – 233 km/h

Voor het eerste circuit van 14 km werd vanaf 1921 gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daarna de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l’ Eau rouge naar Francorchamps. De eerste wedstrijd voor motoren werd georganiseerd in 1921, de eerste autorace kwam er in 1922. In 1924, één jaar na Le Mans, vond de eerste 24-urenwedstrijd voor auto’s plaats.

Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België georganiseerd. Na enkele dodelijke ongevallen in de jaren 60 werd het protest van de coureurs tegen het ultrasnelle en onveilige circuit steeds groter, in 1969 bleef de F1 voor het eerst weg, en in 1970 werd voorlopig de laatste Grand Prix gereden. In afwachting van de bouw van een vernieuwd circuit zou België het ook in 1971 zonder F1 moeten stellen, daarna werd uitgeweken naar de circuits van Nijvel (in 1972 en 1974) en Zolder (1973, 1975 tot en met 1982 en 1984). Andere races zoals de 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven echter doorgaan op het oude tracé, tot in 1979 het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit, van 7 km lengte in gebruik genomen werd.


2. Silverstone Circuit, British Grand Prix – 234 km/h

Silverstone is een wegracecircuit in Groot-Brittannië bij de plaats Silverstone. De baan in Northamptonshire diende oorspronkelijk als trainingsvliegveld voor de Britse bommenwerpers in de Tweede Wereldoorlog. In 1948 werd hier voor het eerst een Grand-Prix voor de Formule 1 georganiseerd. In 2010 leek de Formule 1 te verhuizen naar het circuit van Donington, maar door financiële tegenslagen bleef dit uit. Bernie Ecclestone sloot hierna een nieuw zeventienjarig contract met de directie van Silverstone, zodat het circuit verzekerd is van een plek op de kalender tot 2027.

In 1981 schreef de Nederlandse motorcoureur Jack Middelburg de Britse GP op Silverstone op zijn naam door de wereldkampioen Kenny Roberts voor te blijven.

Op 11 februari 2010 werd bekendgemaakt dat de Formule 1 vanaf 2010 op de nieuwe lay-out van de MotoGP zal gaan rijden (Arena Grand Prix). Hierdoor vallen er 5 bochten weg tegenover het traditionele Grand Prix circuit maar heeft het circuit er wel 6 nieuwe bij. Het circuit is nu 760 meter langer. Er zullen nu nog maar 52 ronden worden verreden over het circuit.


1. Autodromo di Monza, Gran Premio d’Italia – 250 km/h

Het circuit heeft na de opening in 1922 vele lay-outs gekend. Tussen 1934 en 1939 werd nogal geëxperimenteerd met haakse bochten en chicanes, voornamelijk om Alfa Romeo een kans te geven tegen Mercedes en Auto-Union. Na de oorlog kreeg het circuit in principe de huidige, bijna zes kilometer lange vorm, met tussen 1955 en 1961 tijdelijk de beruchte kombaan, die er nog steeds staat.

In 1971 werd er de snelste Formule 1-race ooit gereden, met een gemiddelde snelheid van 242 kilometer per uur. Daarna verschenen in 1972 en 1976 de drie chicanes, die er nu nog steeds zijn. Daardoor werden de vervaarlijke slipstream-gevechten uit het verleden voorgoed onmogelijk gemaakt. Het rechte stuk bij start/finish is de enige overlapping met het vroegere kombaan-traject. Vóór de Eerste Wereldoorlog was de enige Italiaanse race van belang de Targa Florio, een autorace op Sicilië, maar na de eerste Grand Prix van Italië in 1921 in Brescia werden alle latere Grand Prix’ van Italië (behalve in 1937, 1947, 1948 en 1980) op Monza verreden. Het circuit belichaamt, meer dan welk circuit ook, de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 75 verreden Grand Prix.


Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier

− 2 = 2