10 Belangrijkste eigenschappen voor goed leiderschap

Belangrijkste eigenschappen voor goed leiderschap
Belangrijkste eigenschappen voor goed leiderschap

Belangrijkste eigenschappen voor goed leiderschap

Goed leiderschap begint met het kennen van je sterke punten en tekortkomingen. Er zijn maar weinigen die geboren worden met alle tien onderstaande eigenschappen en vaardigheden. De eerste vijf hebben te maken met houding en emotie. De andere vijf hebben betrekking op intellectuele capaciteiten en ‘aangeleerde’ vaardigheden.


Lees hier ->>> meer over leiderschap op deze website.


10 belangrijkste eigenschappen voor goed leiderschap


1. Enthousiasme

Je moet gepassioneerd zijn over je werk en enthousiast zijn over het werken aan doelen. Je moet ze het goede voorbeeld geven, want enthousiasme is aanstekelijk, maar apathie ook. Zonder enthousiasme moedig je zelfgenoegzaamheid en middelmatigheid aan.


2. Moed

Sommige beslissingen zijn moeilijk en zakelijke druk kan zwaar op je wegen. Doorgaan onder moeilijke omstandigheden wekt vertrouwen bij jezelf als bij je team. Een goede leider durft beslissingen te nemen, zelfs als de uitkomst niet zeker is.


3. Vertrouwen

Net als moed, inspireert vertrouwen mensen om de beslissingen van een leider te volgen. Managers en leidinggevenden die onzeker lijken over hun capaciteiten, moedigen anderen aan om instructies in twijfel te trekken en te weigeren. Als je met volle overtuiging spreekt, ook bij twijfel, overtuig je mensen om hen heen dat ze weten wat ze moeten doen en vertrouwen in de uitkomst.


4. Nederigheid en dankbaarheid

Ieder lid van een groep brengt kennis en vaardigheden met zich mee. Niemand weet alles en iedereen heeft gebreken. Je begrijpt daarom ook je eigen beperkingen en accepteert en waardeert hulp. Nederigheid moedigt om anderen aan met nieuwe ideeën te komen en oplossingen voor problemen voor vinden. De andere kant van nederigheid is dankbaarheid. Je toont waardering voor de hulp van anderen en je zorgt ervoor dat anderen zich gewaardeerd en belangrijk voelen.


5. Empathie

Je kunt je verplaatsen in anderen ​​en zaken vanuit hun perspectief zien en dit is essentieel voor goed leiderschap. Als je begrijpt hoe anderen hun aandeel in het plan zien, kun je onenigheid en misverstanden voorkomen. Als iemand denkt dat zijn inspanningen onbelangrijk of niet gewaardeerd worden, neemt het enthousiasme om iets te bereiken af.


6. Eerlijkheid en integriteit

als je leiding geeft moet je de moed hebben om altijd de waarheid te vertellen. Als je dan een fout maakt, krijg je meer begrip dan bij een leugen. Integer handelen bevordert vertrouwen en respect. Wanneer je bijvoorbeeld het ene teamlid boven het andere verkiest, moet dat om redenen van vaardigheid of ervaring zijn. Oneerlijkheid of onethisch gedrag kan je gezag heel snel slopen, omdat anderen je moeten vertrouwen.


10 belangrijkste eigenschappen voor goed leiderschap


7. Verbale communicatie

Door je gedachten te ordenen en ze duidelijk uit en voor te leggen aan anderen, zorgt voor vooruitgang en geeft het gevoel dat iedereen er bij hoort. Mensen begrijpen zo wat er van hen verwacht wordt en waarom. De doelen zijn zo helder dat het opvolgen ervan veel gemakkelijker gaat. Omgekeerd kan het geven van onduidelijke, onvolledige of tegenstrijdige instructies of het niet praten met alle betrokkenen de workflow verlammen en het moreel van mensen schaden.


8. Schriftelijke communicatie

Iedereen spreken is niet altijd mogelijk. Slecht geschreven e-mails hebben al veel zaken in de soep doen lopen. Ook ben je voorzichtig wanneer je schriftelijk communiceert. Als een e-mail nieuwe informatie moet geven, vermijdt dan verwarring en fouten. Vraag anders hulp in van betere schrijvers.


9. Delegeer

Gezond leiderschap begint met delegeren. Neem de tijd en doe moeite om de juiste persoon voor een taak te kiezen. Geef duidelijk aan wat het resultaat zou moeten zijn en vraag terug of men het heeft begrepen. Geef ook de ruimte om die persoon zelf mede invulling te geven aan de uitvoering van de taak. Daarom heb je nu net hem of haar uitgekozen, vanwege het vertrouwen in de ervaring, kennis en kunde van die ander. Je kunt nooit en te nimmer al het werk zelf doen.


10. Analytisch denken

Je moet weten hoe je informatie tot je moet nemen en daaruit de beste beslissingen nemen. Delegeren vraagt ​​bijvoorbeeld ook om analytisch denken. Je moet de vaardigheden van een ander kennen en deze matchen met de taken die moeten worden uitgevoerd. Als een proces of procedure niet werkt, kan analytisch vermogen helpen te ontdekken waarom. Analytisch denken leidt tot betere strategieën, nieuwe ideeën en nauwkeurigere voorspellingen.