10 Meest effectieve sporten om fit te worden – een overzicht

0
66
10 Meest effectieve sporten om fit te worden - een overzicht
10 Meest effectieve sporten om fit te worden - een overzicht

Meest effectieve sporten om fit te worden

Wie wil dat nou niet: je een beetje fit voelen. Zie hier tien sporten die daar prima aan bij kunnen dragen.


Lees hier ->>> meer over sport en hier ->>> meer over gezondheid op deze website.


10 Meest effectieve sporten om fit te worden


HITT training

De afkorting HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Het trainingsprincipe van HIIT is dat je door middel van intervals in een korte tijdsduur een intensieve inspanning levert. Met een HIIT training wissel je intensieve oefeningen af met minder intensieve oefeningen of rust.

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Het trainingsprincipe van HIIT is dat je door middel van intervals in een korte tijdsduur een intensieve inspanning levert. Met een HIIT training wissel je intensieve oefeningen af met minder intensieve oefeningen of rust.

Praktisch gezegd is een trap omhoog rennen en weer rustig aflopen al een voorbeeld van een HIIT training.

Een bekende vorm van HIIT is de kortdurende Tabata training waarbij je 20 seconden maximale inspanning afwisselt met 10 seconden rust. Een Tabata bestaat uit 8 rondes en duurt in totaal dus slechts 4 minuten.


Cardio

Elke vorm van lichaamsbeweging waarbij je hart sneller gaat kloppen is een cardio oefening. Dit is bijvoorbeeld hardlopen, joggen en fietsen. Als je gaat afvallen dan zijn de cardio oefeningen de eerste keuze. Tijdens cardio oefeningen versnelt de bloedcirculatie en zuurstof toevoer om aan de vraag van de spieren te voldoen.

Als je al cardio oefeningen doet dan moet je de intensiteit of duur van de cardio verhogen als je wilt afvallen. Je lichaam is immers al gewend aan de normale cardio die je doet. Om meer te verbruiken moet je daarom de cardio oefening uitbreiden in intensiteit of duur.


Kickboksen

Kickboksen is een vechtsport waarbij zowel je handen en benen mogen kan gebruiken. De sport kent zijn oorsprong in Japan en de Verenigde Staten, en werd daar populair in het begin van de jaren 1970. Bij kickboksen combineer je de stoten van het boksen met de trappen uit sporten zoals karate en taekwondo.


Krachttraining

‘Krachttraining’ is training met (extra) weerstand om de maximale kracht te vergroten die kan worden uitgeoefend op fysieke objecten. Voor krachtsporters is krachttraining het belangrijkste element van hun training.

Krachttraining is te verdelen in algemene krachttraining en (sport)specifieke krachttraining.

Algemene krachttraining

Algemene krachttraining heeft als doel om het gehele lichaam sterker te maken en is niet gericht op slechts één spiergroep of beweging (functie).

Ook het verbeteren van fitheid en uiterlijke vorm zijn voordelen van krachttraining. Als echter de nadruk ligt op het verfraaien van het uiterlijk, dan wordt vaker bodybuilding beoefend, waarbij het draait om spiervolume en spiersymmetrie in plaats van effectieve kracht.


Zwemmen

Zwemmen is een watersport waarbij de zwemmer zich door middel van arm- en beenbewegingen voortbeweegt in het water. Men onderscheidt recreatiezwemmen en wedstrijdzwemmen. Er zijn verschillende slagen waarmee men zich voortbeweegt: borstcrawl, schoolslag, rugcrawl, samengestelde rugslag en vlinderslag.

Zwemmen is een zeer gezonde vorm van recreatie en lichaamsbeweging. Dit onder meer omdat je vrijwel alle spieren van het lichaam gebruikt en, doordat het lichaam gedragen wordt door het water en er geen harde stootbewegingen zijn, de gewrichten niet zo zwaar worden belast als bijvoorbeeld bij hardlopen. Hierdoor is de kans op blessures kleiner. Dit maakt zwemmen geschikt voor mensen met (fors) overgewicht, omdat ze bij zwemmen, anders dan bij veel andere sporten, geen hinder ondervinden van hun lichaamsgewicht.


Hardlopen

Hardlopen traint het uithoudingsvermogen en zorgt dat spieren versterken. Het kan er ook toe bijdragen dat de sporter mentale kracht opbouwt; een gezonde geest in een gezond lichaam. Er zijn mensen voor wie het onverstandig is om zomaar voluit te gaan trainen. Voor mensen met een medisch verleden en mensen met een leeftijd van boven de 40 jaar kan het belangrijk zijn om, voordat ze gaan trainen, een medische sportkeuring aan te vragen.

Het advies kan zijn om begeleid te gaan sporten. Soms is het aan te bevelen om in plaats van te gaan hardlopen bijvoorbeeld te gaan zwemmen, wandelen of fietsen.


10 Meest effectieve sporten om fit te worden


Crossfit

CrossFit is een manier van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in een trainingsvorm. Gedurende de training worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier in een hoge intensiteit zo snel mogelijk uitgevoerd. De filosofie achter CrossFit is om niet te specialiseren in een specifiek sportonderdeel, omdat dit tot een eenzijdige fysieke ontwikkeling zou leiden.

Trainingen bestaan uit een warming-up, een technisch gedeelte om de Crossfit-bewegingen te leren en een intensieve training, een workout of the day (WoD) van 10 à 20 minuten. Vaak worden de resultaten van deze WoD op een whiteboard bijgehouden om een competitie-element aan de training toe te voegen.

Gedurende de training gerbuik je barbells, dumbbells, kettlebells, tractorbanden, zandzakken, touwen en pull-up-bars. De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke lichaamsbewegingen zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen. Het doel van CrossFit is om ongeacht leeftijd, beroep of fysieke gesteldheid zo snel mogelijk fit en gezond te worden.


Yoga

Yoga is een van de zes orthodoxe of astika filosofische scholen (darsana’s) van het hindoeïsme. Het leert de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen, om daarmee de vereniging met God te bereiken.

In zijn tweede soetra (aforisme) stelt Patanjali (2e eeuw v. Chr.): ‘Yoga is het stilzetten van de wijzigingen van het denken (Yogas citta-vrtti-nirodhah)’.

In een meer alledaags, westers concept bedoelen we met yoga hatha-yoga: een tak van yoga die bestaat uit een systeem van oefeningen.[


Schaatsen

Van schaatsen krijg je behalve een goede conditie ook sterkere spieren. Je traint vooral je beenspieren, bilspieren, rugspieren en buikspieren. Tijdens het schaatsen sta je lang op je standbeen en daar belast je je spieren mee. Dan is er de afzet, dat is ook een krachttrainingsmoment.


Touwtjespringen

Touwtjespringen versterkt je spieren en botten. Met name de achillespezen, kuiten, enkel- en voetspieren worden aangesproken bij touwtjespringen. Maar ook het bovenlichaam wordt getraind. Schouders, armen en rug doen ook mee aan de workout. Bovendien gaat je hartslag snel omhoog waardoor je je hartspier goed traint.