10 nummers die groter zijn dan de film waarvoor ze zijn geschreven
Soms is een nummer zo goed, dat deze de film overstijgt. Lees meer…
Lees hier ->>> meer over muziek op deze website.
10 nummers die groter zijn dan de film waarvoor ze zijn geschreven
Bron: www.faroutmagazine.co.uk
‘9 to 5’ – Dolly Parton: 9 to 5
Na een succesvolle countrymuziekcarrière maakte Dolly Parton haar filmdebuut in 1980’s 9 to 5. Ze speelde naast Jane Fonda en Lily Tomlin.
Geregisseerd door de schrijver Colin Higgins van Harold en Maude, volgt 9 to 5 een groep vrouwen. Dames die hun “seksistische, egoïstische, leugenachtige, hypocriete onverdraagzaamheid” van een baas aan de kaak stellen.
Hoewel Parton al een gevestigde muzikant was, schoot haar rol in de film haar populariteit omhoog.
Nadat ze zich realiseerde dat ze het geluid van een typemachine kon nabootsen met haar nepnagels, schreef de zangeres het nummer.
Het nummer werd na de release een van de grootste hits van het decennium en won Parton een Academy Award voor ‘Best Original Song’.
Het won twee Grammy’s, ‘Country Song of the Year’ en ‘Female Country Vocal of the Year’ en is sindsdien platina.
Zie hier de Top 10 beste nummers over vreemdgaan en ontrouw.
‘Call me’ – Blondie: American gigolo
New wave-icoon Blondie zong ‘Call Me’ voor Paul Schraders neo-noir misdaaddrama American Gigolo uit 1980
Het werd vervolgens één van de grootste hits van de band. De track is geproduceerd en gecomponeerd door Giorgio Moroder. Debbie Harry van Blondie voorzag de muziek van teksten die door de film waren geïnspireerd.
Ze zei ooit: ‘Toen ik het aan het schrijven was, stelde ik me de openingsscène voor, terwijl ik langs de kust van Californië reed. Nadat we de ruwe versie hadden gezien, liepen we over 59th Street aan de onderkant van Central Park, en de beelden waren vers in mijn geheugen. Ik schreef de teksten heel snel. De kleuren hadden een heel sterk effect op mij, en dat is de eerste regel van het nummer.’
Na de release bleef het nummer zes opeenvolgende weken bovenaan de Billboard Hot 100 staan. Het werd Blondie’s vierde Britse nummer één in iets meer dan een jaar, waarmee de band een belangrijke plaats innam in de new wave-beweging.
Hoewel American Gigolo redelijk succesvol was, haalde het bij lange na niet de hoogten van ‘Call Me’.
‘Can’t Help Falling in Love’ – Elvis Presley: Blue Hawaii
Geïnspireerd door James Dean en Marlon Brando sprak Elvis Presley de wens uit om al vroeg in zijn carrière acteur te worden.
Hoewel de zanger in nogal wat films speelde, heeft geen enkele film de tijd doorstaan als zijn muziek.
Toch is ‘Can’t Help Falling in Love’ een van de meest herkenbare liefdesliedjes aller tijden die je bijna gegarandeerd hoort op een bruiloft.
Of je nu fan bent van Presley’s muziek of niet, de kans is groot dat je dit nummer, dat is gebaseerd op een Frans liefdeslied uit 1784, wel kunt waarderen.
Zie hier de meeste nummers 1 van 1 album.
‘Cat People (Putting Out Fire)’ – David Bowie: Cat People
Als David Bowie een nummer speciaal voor een film schrijft, is de kans groot dat het net zo succesvol wordt, zo niet meer.
‘Cat People (Putting Out Fire)’ verscheen in Paul Schraders erotische horror Cat People uit 1982. Net als Blondie’s ‘Call Me’, werd de muziek gecomponeerd door Morodor, met Bowie die de tekst verzorgde, die het plot van de film weerspiegelde.
De film van Schrader, een remake van de gelijknamige film uit 1942, kreeg gemengde recensies.
Het nummer van Bowie werd echter alom geprezen en beschouwd als een van zijn beste releases van het decennium. Het nummer werd nummer één in verschillende landen, zoals Finland, Nieuw-Zeeland en Noorwegen.
‘Eye of the Tiger’ – Survivor: Rocky III
Iedereen kent wel het onuitstaanbaar cheesy ‘Eye of the Tiger’ van Survivor, dat is geschreven voor Sylvester Stallone’s sportdrama Rocky III uit 1982.
De film is op dat moment de succesvolste franchise en bracht wereldwijd $ 270 miljoen op aan de kassa.
Nadat Queen Stallone het recht had ontzegd om ‘Another One Bites the Dust’ als thema van de film te gebruiken, verzocht hij Survivor om in plaats daarvan iets te schrijven.
Het nummer is geschreven door gitarist Frankie Sullivan en toetsenist Jim Peterik, en de versie die in Rocky III te horen is, is eigenlijk een demo.
Ondanks de populariteit van de film had Survivor nog meer succes met ‘Eye of the Tiger’, dat veel werd uitgezonden op radio en MTV.
Bij de Grammy’s won Survivor een prijs voor ‘Best Rock Performance by Duo or Group with Vocal’. In 1982 verkocht de single alleen al in het VK 956.000 exemplaren.
Zie hier: muziek die motiveert, een top 25.
‘I Will Always Love You’ – Whitney Houston: The Bodyguard
Deze lijst zou niet compleet zijn zonder de opname van Whitney Houston’s ‘I Will Always Love You’, dat verscheen in Mick Jackson’s The Bodyguard.
Hoewel het nummer oorspronkelijk in 1973 is geschreven door countryicoon Dolly Parton als afscheid van haar mentor Porter Wagoner, is het nummer in 1992 opnieuw bedacht met een soularrangement door Houston.
Kevin Costner, die haar lijfwacht speelt, is ingehuurd om haar te beschermen tegen een onbekende stalker.
Hoewel The Bodyguard in 1992 de op één na best scorende film werd en een tijdlang de tiende best scorende film ooit gemaakt, is de soundtrack nog groter.
Tot op heden is de muziek van de film de bestverkochte soundtrack aller tijden, en ‘I Will Always Love You’ is de bestverkochte single van een vrouwelijke artiest.
‘Lose Yourself’ – Eminem: 8 Mile
Eminem maakte zijn filmdebuut als hoofdrolspeler van 8 Mile. Dit is een biografisch hiphopdrama geïnspireerd door elementen uit zijn eigen leven.
De film volgt Jimmy Smith Jr, ook wel bekend als B-Rabbit, terwijl hij probeert zijn carrière als blanke rapper te lanceren. Geregisseerd door Curtis Hanson, was 8 Mile een commercieel succes, met een wereldwijde owinst van $ 242,9 miljoen.
Het nummer ‘Lose Yourself’ van Eminem, speciaal geschreven voor de soundtrack, is dé kenmerkende hit van de rapper.
Tekstueel verwijst het nummer naar de gebeurtenissen in de film en bespreekt het hoe hij zijn problemen overwon en het respect van andere rappers won.
‘Lose Yourself’ was Eminem’s eerste Amerikaanse nummer één en bleef daar 12 opeenvolgende weken. Het stond bovenaan de hitlijsten in 19 andere landen en won de Academy Award voor ‘Best Original Song’.
‘Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)’ – Doris Day: The Man Who Knew Too Much
Het grootste nummer van Doris Day, ‘Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)’, is geschreven voor Alfred Hitchcocks thriller The Man Who Knew Too Much uit 1956, een remake van zijn eigen film uit 1934.
Het script en de plot van de remake verschilden aanzienlijk van het origineel, waarbij Hitchcock beweerde: ‘de eerste versie is het werk van een getalenteerde amateur en de tweede is gemaakt door een professional’.
Het is nummer geschreven door Jay Livingston en Ray Evans en werd hun derde Academy Award-overwinning. Bovendien vond de tekst “Que Sera, Sera” zelfs zijn weg naar het voetbal.
Zie hier de Top 10 lekkerste dancehits uit de jaren ’70 met beeld…
‘Stayin’ Alive’ – The Bee Gees: Saturday Night Fever
The Bee Gees vestigden zich als belangrijke namen in de disco toen ze de soundtrack creëerden voor John Badhams dansdrama Saturday Night Fever met John Travolta in de hoofdrol.
‘Stayin’ Alive’ is de grootste hit van de band en won een Grammy voor ‘Best Arrangement of Voices’.
Medische professionals hebben het lied zelfs gebruikt om het juiste aantal borstcompressies te bestuderen dat moet worden gebruikt bij het uitvoeren van reanimatie.
‘Things Have Changed’ – Bob Dylan: Wonder Boys
Curtis Hansons komediedrama Wonder Boys uit 2000, gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1995 van Michael Chabon en met in de hoofdrol Michael Douglas als schrijver, was een kaskraker.
Met zijn budget van $ 55 miljoen verdiende de film wereldwijd slechts $ 33.426.588. Hoewel de film positieve recensies kreeg van critici, is hij grotendeels in de vergetelheid geraakt.
De film bevatte echter een originele compositie van Bob Dylan, ‘Things Have Changed’, dat sindsdien wordt erkend als een van de beste liedjes van de muzikant uit de 21e eeuw.
Dylan won een Academy Award en een Golden Globe voor ‘Best Original Song’. In het boek Still On the Road, The Songs of Bob Dylan: Volume Two legde Hanson uit: ‘Ik heb vernomen dat Dylan misschien geïnteresseerd zou zijn in het bijdragen van een origineel nummer. […] Ik vertelde hem het verhaal en stelde hem voor aan de personages. We spraken over Grady Tripp en waar hij stond in het leven, emotioneel en creatief. Weken later arriveerde er een cd in de post.’
10 nummers die groter zijn dan de film waarvoor ze zijn geschreven
- ‘9 to 5’ – Dolly Parton: 9 to 5
- ‘Call me’ – Blondie: American gigolo
- ‘Can’t Help Falling in Love’ – Elvis Presley: Blue Hawaii
- ‘Cat People (Putting Out Fire)’ – David Bowie: Cat People
- ‘Eye of the Tiger’ – Survivor: Rocky III
- ‘I Will Always Love You’ – Whitney Houston: The Bodyguard
- ‘Lose Yourself’ – Eminem: 8 Mile
- ‘Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)’ – Doris Day: The Man Who Knew Too Much
- ‘Stayin’ Alive’ – The Bee Gees: Saturday Night Fever
- ‘Things Have Changed’ – Bob Dylan: Wonder Boys