Advertentie

10 regels voor Effectief time-management

We hebben niet zo veel tijd op deze wereld en waarschijnlijk heel veel te doen. Vandaar deze 10 regels voor effectief time-management. Lees meer…


Advertentie

Lees hier ->>> meer interessante artikelen over Management en hier ->>> meer interessante artikelen over Samenvattingen van managementboeken op deze website…


10 regels voor effectief time-management
10 regels voor effectief time-management


10 regels voor Effectief time-management


1. Maak een intelligente to-do-lijst

Zet alles wat je zou willen doen op een lijstje. Maak hierna een onderverdeling of iets vandaag moet gebeuren of dat het ook morgen of volgende week kan. Maak ook een onderverdeling in belangrijk, een beetje belangrijk en niet belangrijk. Je rijbewijs verlengen is bijvoorbeeld enorm belangrijk, maar kan ook nog volgende week. Maak hierna een mooie planning. Loop iedere avond, voor het naar bed gaan, het lijstje even na.


2. Plan ook tijd in voor onverwachte zaken

Niet alles gaat zoals de planning je voorschrijft. Zorg daarom ook dat je dagelijks een uur of twee hebt voor de zaken die je niet hebt kunnen voorzien.


3. Stel doelen

Laat je niet alles gebeuren, maar stel doelen. Per jaar, per maand en per week. Zo kun je ook werken aan kleinere en grote projecten. Het is van belang dat je ook een soort ‘meting’ loslaat op deze doelen en projecten. Want meten is weten en zonder meten, is er ook geen (gevoelsmatige) vooruitgang. Deel deze projecten en werkzaamheden ook weer op in overzichtelijke stukken per dag, week en jaar. Zorg ook dat je vrije tijd en vakantie deel laat uitmaken van je planning.


5. Stel deadlines

Zorg dat je ook weer per dag, week en jaar ook deadlines stelt. Gebruik hier ook weer je intelligente to-do-list voor.


6. Doe de vervelende zaken direct

Natuurlijk kijk je op tegen de vervelende taken gedurende de dag of week. Plan ze in en beter nog: doe ze direct.


7. Maak je werk af

Laat je je gedurende de dag niet continu afleiden. Ga bijvoorbeeld niet ieder keer je mail checken. En als je je mailtjes leest, doe er wat mee en handel ze af.


8. Zeg ook eens gewoon nee

Je hoeft niet altijd voor iedereen klaar te staan. Bepaal je grenzen en geef aan dat je deze week even geen tijd kan vrijmaken voor dat klusje. Vriendelijk nee zeggen kan heel bevrijdend werken.


9. Zorg voor een opgeruimd bureau op

Een schoon bureau geeft rust. Papier wat je een maand niet hebt aangeraakt kan waarschijnlijk zo de prullenbak in. Voor een schoon bureaublad op je computer geld hetzelfde: gooi weg die overtollige ballast!


10. Het 80/20-principe

Het 80/20-principe stelt dat een klein deel van de oorzaken, input of inspanning meestal het merendeel van de resultaten, output en beloning oplevert. Er bestaat een ingebouwde onevenredige verhouding tussen oorzaak en gevolg, input en output, inspanning en beloning. Wil je alles helemaal perfect doen kost dat je 80 procent van de tijd, terwijl je in 20 procent al een goed product of een goede dienst kan afleveren.


advertentie

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier