Beste Duitse boeken aller tijden
Ook onze oosterburen hebben in de loop der jaren prachtige boeken geschreven. Hier zijn de belangrijkste Duitse meesterwerken sinds het jaar 1200 op een rij gezet. Lees meer…
Lees hier ->>> meer over literatuur, hier ->>> meer over Duitsland en zie hier ->>> de belangrijkste 1.250 woorden op deze website.
Top 100 Beste Duitse boeken aller tijden – tot 1700
Parzival (ca. 1200-1210) – Wolfram von Eschenbach
Tristan (ca. 1210) – Gottfried von Straßburg
Till Eulenspiegel (rond 1400)
Das Narrenschiff (1494) – Sebastian Brant
Top 100 Beste Duitse boeken aller tijden – van 1700 tot 1800
Geschichte des Agathon (1766/1767) – Christoph Martin Wieland
Minna von Barnhelm (1767) – Gotthold Ephraim Lessing
Der abenteuerliche Simplicissimus (1768) – Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen
Emilia Galotti (1772) – Gotthold Ephraim Lessing
Der Messias (1773) – Friedrich Gottlieb Klopstock
Götz von Berlichingen (1773) – Johann Wolfgang Goethe
Götz von Berlichingen met de ijzeren hand is een toneelstuk gebaseerd op het leven van de ridder Gottfried ‘Götz’ von Berlichingen (ca. 1480 – 1563). Het stuk behoort nog duidelijk tot de Sturm und Drangstijl. Het is een atektonisch stuk, hetgeen betekent dat het een ongebonden en open stuk is.
Het verhaal gaat over ridder Götz die in conflict raakt met de machthebbers. Zijn tegenstrever is Weislingen, die onbetrouwbaar is en vooral naar geld en macht verlangt. Er is een boerenopstand, Götz kiest de kant van de boeren in de hoop dat hij wat rechtvaardigheid kan brengen in hun bestaan.
Maar hij faalt in zijn operatie en Götz wordt vermoord door de keizerlijke troepen onder leiding van Weislingen. Hij sterft terwijl hij het woord ‘vrijheid’ mompelt. Weislingen wordt op zijn beurt vermoord door zijn eerzuchtige vrouw door middel van vergiftiging.
Het werk is een pleidooi voor meer godsdienstvrijheid (Duitsland bestond in die tijd uit zo’n 300 aparte vorstendommen, die bestonden uit protestanten en katholieken en waar aanhangers van een andere richting dan die van de machthebbers vervolgd werden) en voor meer rechten voor de boeren.
Die Leiden des jungen Werther (1774) – Johann Wolfgang Goethe
Der Hofmeister (1774) – Jakob Michael Reinhold Lenz
Geschichte der Abderiten (1774-1780) – Christoph Martin Wieland
Nathan der Weise (1779) – Gotthold Ephraim Lessing
Die Räuber (1781) – Friedrich Schiller
Het toneelstuk De rovers is als grootste werk van Friedrich Schiller sterk te vergelijken met King Lear van William Shakespeare.
Het is anoniem gepubliceerd in 1781 en op 13 januari 1782 voor het eerst opgevoerd in Mannheim. Schiller werd er op slag beroemd mee. Het gaat in het stuk om de ‘strijd’ tussen twee broers.
De rationele en begaafde Franz staat tegenover de gevoelige Karl. Franz staat voor het materialisme, scepticisme en despotisme, in tegenstelling tot Karl, die de bezieler is van het sociaal humanisme en de naïviteit.
Kabale und Liebe (1784) – Friedrich Schiller
Abenteuer des Freiherrn von Münchhausen (1786/89) – Gottfried August Bürger
Don Karlos (1787) – Friedrich Schiller
Iphigenie auf Tauris (1787) – Johann Wolfgang Goethe
Torquato Tasso (1790) – Johann Wolfgang Goethe
Wilhelm Meisters Lehrjahre (1795/96) – Johann Wolfgang Goethe
Zie hier de Top 10 beste Italiaanse schrijvers aller tijden.
Siebenkäs (1796/97) – Jean Paul
Hyperion (1797/99) – Friedrich Hölderlin
Wallenstein (1799) – Friedrich Schiller
Top 100 Beste Duitse boeken aller tijden – van 1800 tot 1900
Hymnen an die Nacht (1800) – Novalis
Maria Stuart (1800) – Friedrich Schiller
Heinrich von Ofterdingen (1802) – Novalis
Wilhelm Tell (1804) – Friedrich Schiller
Die Nachtwachen des Bonaventura (1804) – August Klingemann
Flegeljahre (1804/05) – Jean Paul
Des Knaben Wunderhorn (1805-08) – Clemens Brentano und Achim von Arnim
Faust – Faust – Der Tragödie erster Teil (1808) – Johann Wolfgang Goethe
Die Marquise von O…. (1808) – Heinrich von Kleist
Die Wahlverwandtschaften (1809) – Johann Wolfgang Goethe
Michael Kohlhaas (1810) – Heinrich von Kleist
Der zerbrochne Krug (1811) – Heinrich von Kleist
Kinder- und Hausmärchen (1812-1850) – Jacob und Wilhelm Grimm
De Kinder- und Hausmärchen is de verzameling van 201 sprookjes en 10 kinderlegenden aangelegd door de gebroeders Grimm en uitgegeven vanaf 1812.
Zie hier ->>> de volledige lijst met alle sprookjes en legendes. Sinds 2005 staat de sprookjesverzameling op de Werelderfgoedlijst voor documenten van UNESCO.
Peter Schlemihls wundersame Geschichte (1814) – Adelbert von Chamisso
Die Elixiere des Teufels (1815-1816) – E. T. A. Hoffmann
Der Sandmann (1816) – E. T. A. Hoffmann
Die Serapionsbrüder (1819-1821) – E. T. A. Hoffmann
Lebens-Ansichten des Katers Murr (1819/1821) – E. T. A. Hoffmann
West-Östlicher Divan (1819- 1827) – Johann Wolfgang Goethe
Prinz Friedrich von Homburg (1821) – Heinrich von Kleist
Wilhelm Meisters Wanderjahre (1821) – Johann Wolfgang Goethe
Die Harzreise (1826) – Heinrich Heine
Aus dem Leben eines Taugenichts (1826) – Joseph von Eichendorff
Buch der Lieder (1827) – Heinrich Heine
Faust – Der Tragödie zweiter Teil (1832) – Johann Wolfgang Goethe
Lenz (1839) – Georg Büchner
Die Judenbuche (1842) – Annette von Droste-Hülshoff
Deutschland – Ein Wintermärchen (1844) – Heinrich Heine
Parerga und Paralipomena (1851) – Arthur Schopenhauer
‘De man streeft naar een directe beheersing van de dingen, door ze te begrijpen of te onderwerpen. Maar de vrouw is altijd en overal uitsluitend aangewezen op een indirecte beheersing, namelijk via de man, en hij is het die zij moet beheersen. Daarom ligt het in de aard van de vrouw om alle dingen alleen maar te beschouwen als een middel om een man te veroveren, en hun interesse in iets anders is altijd maar geveins, is enkel een omweg, dat wil zeggen loopt uit op koketterie en na-aperij!’
Aldus de auteur van de meest tegendraadse boutade over vrouwen uit de wereldliteratuur, Arthur Schopenhauer.
Parerga und Paralipomena is een verzameling van alle prikkelende uitspraken, aforismen en anekdoten van de beroemde negentiende-eeuwse filosoof over het verschijnsel vrouw die hij in de loop van zijn leven noteerde.
Bron: Boekmeter.nl
Der grüne Heinrich (1854-1855) – Gottfried Keller
Max und Moritz (1865) – Wilhelm Busch
Winnetou (sinds 1878) – Karl May
Woyzeck (1879) – Georg Büchner
Heidis Lehr- und Wanderjahre (1880) – Johanna Spyri
Also sprach Zarathustra (1883-1885) – Friedrich Nietzsche
Der Schimmelreiter (1888) – Theodor Storm
Effi Briest (1896) – Theodor Fontane
Der Stechlin (1898) – Theodor Fontane
Top 100 Beste Duitse boeken aller tijden – van 1900 tot 2000
Buddenbrooks – Verfall einer Familie (1901) – Thomas Mann
Professor Unrat (1904) – Heinrich Mann
Unterm Rad (1906) – Hermann Hesse
Die Verwandlung (1912) – Franz Kafka
Der Tod in Venedig (1913) – Thomas Mann
Der Untertan (1914) – Heinrich Mann
In Stahlgewittern (1920) – Ernst Jünger
Siddhartha – Eine indische Dichtung (1922) – Hermann Hesse
Der Zauberberg (1924) – Thomas Mann
Der Prozess (1925) – Franz Kafka
Das Schloss (1926) – Franz Kafka
Der Steppenwolf (1927) – Hermann Hesse
Die Dreigroschenoper (1928) – Bertolt Brecht
Berlin Alexanderplatz (1929) – Alfred Döblin
Im Westen nichts Neues (1929) – Erich Maria Remarque
Narziß und Goldmund (1930) – Hermann Hesse
Der Mann ohne Eigenschaften (1930-1932) – Robert Musil
Der Hauptmann von Köpenick (1931) – Carl Zuckmayer
Das fliegende Klassenzimmer (1933) – Erich Kästner
Zie hier de Top 25 beste romanschrijvers aller tijden.
Joseph und seine Brüderv(1933-1943) – Thomas Mann
Die Blendung (1936) – Elias Canetti
Mephisto (1936) – Klaus Mann
Leben des Galilei (1938) – Bertolt Brecht
Mutter Courage und ihre Kinder (1938/39) – Bertolt Brecht
Schachnovelle (1942) – Stefan Zweig
Das siebte Kreuz (1942) – Anna Seghers
Der gute Mensch von Sezuan (1943) – Bertolt Brecht
Des Teufels General (1946) – Carl Zuckmayer
Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull (1954) – Thomas Mann
Der Besuch der alten Dame (1956) – Friedrich Dürrenmatt
Homo faber (1957) – Max Frisch
Biedermann und die Brandstifter (1958) – Max Frisch
Die Blechtrommel (1959) – Günter Grass Die Blechtrommel verscheen als eerste deel van de zogenaamde Danziger Trilogi, samen met Katz und Maus (1961) en Hundejahre (1963).
Het verhaal wordt verteld door Oskar Matzerath in de eerste en derde persoon; deze derde persoon komt tot uiting als Oskar de rol van auctoriale verteller inneemt en over zichzelf praat als ‘Oskar’.
De hoofdfiguur van het boek wordt in 1924 in Danzig (Gdańsk) geboren; zijn hersenen zijn op dat moment al volledig ontwikkeld.
Doordat hij vanaf zijn derde verjaardag niet meer groeit, kan hij als een eeuwig kind de wereld van de volwassenen aanschouwen, zonder dat hij er deel van uit hoeft te maken.
Met behulp van zijn trom kan hij over gebeurtenissen vertellen waar hij zelfs niet bij was, zoals de geboorte van zijn moeder.
Het boek begint met het leven van Oskars oma en de geboorte van zijn moeder. Zelf wordt hij pas geboren in 1924 in Danzig. Een groot deel van het boek bestaat uit min of meer losse verhalen waarin het leven van de Poolse en Duitse burgers van Danzig beschreven wordt.
Later vertrekt Oskar naar het westen van Duitsland, waar hij als kunstenaar aan de slag gaat. Omdat Oskar niet medeplichtig wil worden aan de misstanden in de oorlog, doet hij alsof hij psychisch niet in orde is.
Hij keert in zichzelf en wordt opgenomen in een inrichting, waar hij in 1954 uit wordt ontslagen.
Andorra (1961) – Max Frisch
Die Physiker (1962) – Friedrich Dürrenmatt
Deutschstunde (1968) – Siegfried Lenz
Krabat (1971) – Otfried Preußler
Das Boot (1973) – Lothar-Günther Buchheim
Die verlorene Ehre der Katharina Blum (1974) – Heinrich Böll
Der Butt (1977) – Günter Grass
Ein fliehendes Pferd (1978) – Martin Walser
Die unendliche Geschichte (1979) – Michael Ende
Die Klavierspielerin (1983) – Elfriede Jelinek
Die Entdeckung der Langsamkeit (1983) – Sten Nadolny
Das Parfum (1985) – Patrick Süskind
Schlafes Bruder (1992) – Robert Schneider
Der Vorleser (1995) – Bernhard Schlink
Zie hier de Top 50 populairste strips 2021 volgens de Stripspeciaalzaak.
Top 100 Beste Duitse boeken aller tijden – na 2000
Austerlitz (2001) – Winfried Georg Sebald
Im Krebsgang (2002) – Günter Grass
Der Schwarm (2004) – Frank Schätzing
Die Vermessung der Welt (2005) – Daniel Kehlmann
Atemschaukel (2009) – Herta Müller
Tschick (2010) – Wolfgang Herrndorf
In Zeiten des abnehmenden Lichts (2011) – Eugen Ruge
Sie kam aus Mariupol (2017) – Natascha Wodin
Tyll (2017) – Daniel Kehlmann
Metropol (2019) – Eugen Ruge
Moskou, 1936. De Duitse communiste Charlotte ontsnapte ternauwernood aan vervolging door de nazi’s. In de laatzomer vertrekt ze met haar man en de jonge Britse Jill voor een reis van meerdere weken door haar nieuwe thuisland, de Sovjet-Unie. De hitte is overweldigend, de stranden van Stalin zijn smal en rotsachtig en reizigers worden al snel beheerst door een spanning die bijna fysiek voelbaar is.
Er is meer dat hen verbindt dan op het eerste gezicht duidelijk is: ze zijn werknemers van de Comintern-inlichtingendienst, waar communisten uit alle landen werkzaam zijn.
Het is des te ernstiger dat een van de ‘vijanden van het volk’ die op dat moment in Moskou wordt berecht, iemand is die Lotte beter kent dan ze zou willen.
‘Metropol’ volgt drie mensen op de smalle scheidingslijn tussen overtuiging en kennis, loyaliteit en gehoorzaamheid, achterdocht en verraad.
De politieke terreur van de jaren dertig is onvoorstelbaar verschrikkend. Maar de persoonlijke overtuigingen van sommige mensen zijn even schokkend.
“De waarschijnlijke details zijn uitgevonden”, schrijft Eugen Ruge, “maar de meest onwaarschijnlijke zijn waar.” En de vrouw met de codenaam Lotte Germaine, die aan het eind van die zomer een onzeker lot tegemoet ging in het beroemde Hotel Metropol, was zijn grootmoeder.
Bron: Boekmeter.nl