100 Beste Engelse boeken aller tijden cf The Guardian

Beste Engelse boeken aller tijden
Beste Engelse boeken aller tijden

Beste Engelse boeken aller tijden

Er zijn wereldwijd nogal wat mensen die de Engelse taal machtig zijn. Ook hebben de Britten jarenlang grote delen van de wereld in bezit gehad. Dit vormt een goede kweekvijver voor heel veel mooie literatuur. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over literatuur op deze website


100 Beste Engelse boeken aller tijden


True History of the Kelly Gang – Peter Carey (2000)


Disgrace – JM Coetzee (1999)

Een door een verhouding met een studente in ongenade gevallen wetenschapper trekt zich terug op de afgelegen boerderij van zijn dochter om enigszins tot rust te komen. Maar de harde werkelijkheid van zijn land kan hij niet ontlopen. Hij wordt samen met zijn dochter het slachtoffer van een gewelddadige actie.

Meer over JM Coetzee: www.nobelprize.org/prizes/literature/2003/coetzee/biographical


Underworld – Don DeLillo (1997)


Amongst Women – John McGahern (1990)


Breathing Lessons – Anne Tyler (1988)


The Beginning of Spring – Penelope Fitzgerald (1988)


An Artist of the Floating World – Kazuo Ishiguro (1986)


Money: A Suicide Note – Martin Amis (1984)


Housekeeping – Marilynne Robinson (1981)

Glory Boughton keert terug naar het dorp Gilead om voor haar stervende vader te zorgen. Al gauw verschijnt haar broer Jack, de verloren zoon, die twintig jaar spoorloos was. Hij zoekt een toevluchtsoord, en wil in het reine komen met een verleden vol wangedrag en ellende.

Jack, briljant, aandoenlijk en onvoorspelbaar, is een van de mooiste personages uit de moderne literatuur. Hij kan nergens aarden, is aan de drank, maar zijn vader aanbidt hem. Zijn pogingen om nader tot zijn zuster en zijn peetvader, buurman John Ames, te komen zijn even hartverscheurend als hopeloos.


Midnight’s Children – Salman Rushdie (1981)


A Bend in the River – VS Naipaul (1979)


Song of Solomon – Toni Morrison (1977)


Rabbit Redux – John Updike (1971)


Mrs Palfrey at the Claremont – Elizabeth Taylor (1971)


Portnoy’s Complaint – Philip Roth (1969)


The Bell Jar – Sylvia Plath (1966)


In Cold Blood – Truman Capote (1966)


A Single Man – Christopher Isherwood (1964)


A Clockwork Orange – Anthony Burgess (1962)

Dit is een anti-utopische, dystopische roman. A Clockwork Orange vormt de basis voor de gelijknamige filmbewerking uit 1971 door Stanley Kubrick. De roman wordt algemeen beschouwd als de opvolger van de grote Britse anti-utopische romans Brave New World (1932) en 1984 (1949).

Het boek werd geïnspireerd door een gebeurtenis uit 1944, toen Burgess’ zwangere vrouw Lynn in een straat in Londen werd beroofd en mishandeld door vier Amerikaanse soldaten. Als gevolg daarvan kreeg zij een miskraam en chronische gynaecologische problemen. Het thema geweld speelt in de roman een belangrijke rol.


The Golden Notebook – Doris Lessing (1962)


Catch-22  – Joseph Heller (1961)


The Prime of Miss Jean Brodie – Muriel Spark (1960)


To Kill a Mockingbird – Harper Lee (1960)


Voss – Patrick White (1957)


On the Road – Jack Kerouac (1957)

Zoals er in de jaren twintig van de twintigste eeuw de lost generation is geweest, zo was er in de jaren vijftig de beat generation. De bijbel van die generatie was de roman die Jack Kerouac in 1957 publiceerde: On the Road.

De roman vertelt het verhaal van Sal Paradise en zijn aan alcohol, seks, drugs en muziek verslaafde vriend Dean Moriarty, die liftend of in gestolen auto’s kriskras door de Verenigde Staten reizen. Hun levenswijze is anti-intellectueel, zonder binding en zonder moraal en ze zetten zich af tegen de gevestigde normen en waarden: ze kiezen voor een ongeremd en onaangepast bestaan.


Lolita – Vladimir Nabokov (1955)


Lord of the Flies – William Golding (1954)


The Adventures of Augie March – Saul Bellow (1953)


The Catcher in the Rye – JD Salinger (1951)

Het boek was zeer controversieel vanwege het grove taalgebruik en de vrije behandeling van seks en prostitutie. Verder is het boek controversieel omdat het verscheidene mensen zou hebben aangezet tot het plegen van misdaden. Het verhaal staat symbool voor de moeilijke overgang van de jeugd naar de volwassen wereld, het hoofdthema van het boek.


The End of the Affair – Graham Greene (1951)


Nineteen Eighty-Four – George Orwell (1949)


The Heat of the Day – Elizabeth Bowen (1948)


Under the Volcano – Malcolm Lowry (1947)


All the King’s Men – Robert Penn Warren (1946)


Joy in the Morning – PG Wodehouse (1946)


The Grapes of Wrath – John Steinbeck (1939)

Schokkend en controversieel was John Steinbecks klassieke meesterwerk >The Grapes of Wrath toen verscheen en Amerika ineens met zijn eigen zelfkant confronteerde.

Tegen de achtergrond van het kurkdroge Oklahoma en het Californische migrantenleven volgen we de familie Joad. De familie is, net als duizenden andere kleine boeren en landarbeiders in de jaren dertig, gedwongen is naar het Westen te vertrekken op zoek naar het beloofde land – en in ieder geval naar werk.

Hun verhaal is er een van valse hoop, onmogelijk verlangen en dromen die in duigen vallen. Toch weet Steinbeck hun strijd zó intens menselijk, groots en met een geweldige morele visie te beschrijven. Zo dat The Grapes of Wrath een lofzang op het uithoudingsvermogen en de waardigheid van de menselijke geest is.


At Swim-Two-Birds – Flann O’Brien (1939)


Party Going – Henry Green (1939)


The Big Sleep – Raymond Chandler (1939)


Murphy – Samuel Beckett (1938)


The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman – Laurence Sterne (1759)


Tropic of Cancer – Henry Miller (1934)


Nineteen Nineteen – John Dos Passos (1932)


Cold Comfort Farm – Stella Gibbons (1932)


Brave New World – Aldous Huxley (1932)

De sciencefictionroman beschrijft een toekomstige wereld die geheel beheerst wordt door technologie en rationalisme. De mensen zijn gezond en gelukkig, oorlog en armoede kennen ze niet. In die zin lijkt het werk eerder een technologische utopie dan een dystopie, zij het op ironische wijze, want traditionele waarden als liefde, trouw, gezinsleven, kunst en godsdienst bestaan niet langer, evenmin als de vrije keuze voor een individueel bestaan.


As I Lay Dying – William Faulkner (1930)


The Maltese Falcon – Dashiell Hammett (1929)


The Sun Also Rises – Ernest Hemingway (1926)


Lolly Willowes – Sylvia Townsend Warner (1926)


The Great Gatsby – F Scott Fitzgerald (1925)


Mrs Dalloway – Virginia Woolf (1925)


Gentlemen Prefer Blondes – Anita Loos (1925)


A Passage to India – EM Forster (1924)


Babbitt – Sinclair Lewis (1922)


Ulysses – James Joyce (1922)


The Age of Innocence – Edith Wharton (1920)


Of Human Bondage – W Somerset Maugham (1915)


The Rainbow – DH Lawrence (1915)


The Thirty-Nine Steps – John Buchan (1915)
Het jaar is 1914. Richard Hannay moet rennen voor zijn leven. Hij heeft van een kolonel gehoord over Pruisische vijandige agenten die in Engeland een buitenlandse minister willen vermoorden. De kolonel wordt vermoord en nu wordt Richard achterna gezeten door zowel de politie als de spionnen, aangevoerd door ene Appleton, een sinistere figuur die in hoge Engelse kringen verkeert.


The Good Soldier – Ford Madox Ford (1915)


Zuleika Dobson – Max Beerbohm (1911)


The History of Mr Polly – HG Wells (1910)


The Wind in the Willows – Kenneth Grahame (1908)


Hadrian the Seventh – Frederick Rolfe (1904)


The Golden Bowl – Henry James (1904)


The Call of the Wild – Jack London (1903)


Kim – Rudyard Kipling (1901)


Sister Carrie – Theodore Dreiser (1900)


Heart of Darkness – Joseph Conrad (1899)


Dracula – Bram Stoker (1897)


The Red Badge of Courage – Stephen Crane (1895)


Jude the Obscure – Thomas Hardy (1895)


New Grub Street – George Gissing (1891)


The Picture of Dorian Gray – Oscar Wilde (1891)

The Picture of Dorian Gray is Oscar Wildes enige roman, maar deze roman leest als een compleet oeuvre. hetgaat over een rijke, beeldschone jongeman in Londen, die zijn tijd spendeert aan decadente diners en theatervoorstellingen.

Als de estheet het portret ziet dat een vriend van hem heeft gemaakt, ontstaat het onnatuurlijke verlangen altijd zo knap te blijven, terwijl het schilderij in zijn plaats veroudert. Terwijl Gray door het leven gaat als het toonbeeld van serene schoonheid, verschijnen op het veilig weggestopte portret mysterieuze tekens van aftakeling. De jonge god verandert langzaam in een duivel.

The Picture of Dorian Gray was bij verschijnen direct een ‘succès de scandale’ en werd gezien als immoreel en verderfelijk.


The Sign of Four – Arthur Conan Doyle (1890)


Three Men in a Boat – Jerome K Jerome (1889)


Kidnapped – Robert Louis Stevenson (1886)


The Adventures of Huckleberry Finn – Mark Twain (1884/5)


The Way We Live Now – Anthony Trollope (1875)


Middlemarch – George Eliot (1871-2)


Little Women – Louisa May Alcott (1868-9)


The Moonstone – Wilkie Collins (1868)


Alice’s Adventures in Wonderland – Lewis Carroll (1865)


Moby Dick – Herman Melville (1851)

In een van de onbetwiste hoogtepunten uit de wereldliteratuur voert de bezeten kapitein Achab een mythische strijd met Moby Dick, een witte walvis. Vanwege dat beest is hij ooit zijn been verloren. En nu is de kapitein uit op wraak. Achab offert willens en wetens het welzijn van zijn schip en bemanning op aan zijn persoonlijke haat tegen Moby Dick. Moby Dick staat voor hem voor het kwaad, de erfzonde en het demonische vertegenwoordigt. Hij is vastbesloten het beest te vinden en hij laat zich door niets of niemand tegenhouden om dat doel te behalen.

De Amerikaanse Herman Melville (1819-1891) schreef in 1851 Moby Dick. Dit naar een ongewoon grote en agressieve witte potvis die zoveel rampen zou hebben veroorzaakt voor de walvisvaarders dat het was uitgegroeid tot een mythe. De roman is in die tijd niet goed ontvangen. Het verkreeg pas na zijn dood bekendheid en is inmiddels uitgegroeid tot één van de belangrijkste meesterwerken uit de Amerikaanse literatuur.


The Scarlet Letter – Nathaniel Hawthorne (1850)


David Copperfield – Charles Dickens (1850)

In dit boek komen nogal wat elementen voor uit Dickens’ eigen leven. Daarmee is David Copperfield waarschijnlijk de meest autobiografische roman van Dickens.

Het verhaal wordt verteld vanuit het ik-perspectief van David Copperfield. Dit was de eerste roman waarin Dickens deze verteltechniek toepaste.

David Copperfield is een bildungsroman en een invloedrijk werk in dit genre. Het thema is de emotionele, morele en intellectuele ontwikkeling van de hoofdpersoon. Hij leert om de eerste impuls te onderdrukken, en dat geldt voor alle relaties en personages in de roman.

De personages behoren in het algemeen tot een van drie groepen: degenen die emotioneel/moreel ontwikkeld zijn, degenen die dat niet zijn en degenen die de ontwikkeling doormaken.


Vanity Fair – William Thackeray (1848)


Wuthering Heights – Emily Brontë (1847)


Jane Eyre – Charlotte Brontë (1847)

ane Eyre wordt gerekend tot de hoogtepunten van de wereldliteratuur, een roman die vandaag de dag nog steeds tot ieders verbeelding spreekt. Na een zware jeugd vindt Jane werk als gouvernante en ontdekt de liefde van haar leven: meneer Rochester. Maar Rochester koestert een monsterlijk geheim, verborgen op de zolder van Thornfield Hall – een geheim dat de geliefden uit elkaar dreigt te drijven.


Sybil – Benjamin Disraeli (1845)


The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket – Edgar Allan Poe (1838)


Nightmare Abbey – Thomas Love Peacock (1818)


Frankenstein – Mary Shelley (1818)

In 1816, te midden van schrijversvrienden in Italië, schreef de negentienjarige Mary Wollstonecraft Shelley het horrorverhaal dat later zou uitgroeien tot de grondsteen van de sciencefiction en een van de bekendste romans aller tijden: Frankenstein.

Dit is het verhaal van de excentrieke wetenschapper Victor Frankenstein, die bezeten is van de wens om een levend wezen te scheppen. Uiteindelijk slaagt hij erin, maar de mislukte creatie wil vervolgens zijn maker – en alles waar deze waarde aan hecht – vernietigen.


Emma – Jane Austen (1816)


Scoop – Evelyn Waugh (1938)


Tom Jones – Henry Fielding (1749)


Clarissa – Samuel Richardson (1748)


Gulliver’s Travels – Jonathan Swift (1726)


Robinson Crusoe – Daniel Defoe (1719)


The Pilgrim’s Progress – John Bunyan (1678)