7 uur slaap is het magisch getal voor een gezonde slaap

7 uur slaap is het magisch getal voor een gezonde slaap
7 uur slaap is het magisch getal voor een gezonde slaap

7 uur slaap is het magisch getal voor een gezonde slaap

Nieuw onderzoek laat zien dat zeven uur slaap per dag optimaal is voor een gezond leven. Deze bevindingen vervangen de eerdere overtuiging dat acht of negen uur slaap nodig is om maximale gezondheid te bereiken. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over slaap op deze website.


7 uur slaap is het magisch getal voor een gezonde slaap


De wetenschappers analyseerden informatie van bijna 500.000 personen tussen de 38 en 73 jaar. Ze keken naar factoren zoals cognitieve prestaties. Denk onder andere aan visuele verwerking, probleemoplossend vermogen, besluitvormingsvaardigheden, mentale gezondheid en algemeen welzijn.


Antwoord op de vragen: te veel slapen? Is dat mogelijk? Wetenschappers geven antwoord


De bevindingen vervangen eerdere overtuigingen dat acht uur slaap nodig is. Of, volgens de National Sleep Foundation, tot negen uur voor mensen tussen 26 en 64 jaar oud nodig om maximale gezondheid te bereiken.

Het is ook goed nieuws, vooral voor degenen die zich zorgen maken over de noodzaak van acht uur slaap in hun drukke dagelijkse schema’s.


Er is geen bewijs dat het gewoonlijk tussen de zes en acht uur per dag slapen [voor] een volwassene in verband wordt gebracht met [enige] schade en gevolgen voor de gezondheid op de lange termijn. In termen van preventie kan het consequent slapen van zes tot acht uur per nacht daarom optimaal zijn voor de gezondheid.


Opmerkelijk: door een gebrek aan slaap worden je hersenen opgegeten.


Te veel is natuurlijk ook niet goed

Te veel slaap kan ook schadelijk zijn. In een  artikel (juni 2022), suggereerden wetenschappers een “upregulatie (verhoogde activiteit) van neuro-inflammatoire processen en ineffectieve bèta-amyloïde klaring [in de hersenen]” wanneer slaap onvoldoende is en “veelvoorkomende meldingen van mentale vermoeidheid” in de slaap van langere duur.

Geestelijke vermoeidheid remt natuurlijk de cognitieve prestaties. Van nog groter belang is een onderzoek in een uitgave van Frontiers in Medicine van januari 2022.

Hierin beoordeelden en concludeerden onderzoekers 36 slaaponderzoeken  en zagen dat er aanwijzingen zijn voor een verband tussen een lange slaapduur en een verhoogd risico op sterfte door verschillende oorzaken.


Zie hier de samenvatting van SuperSlapen door Floris Wouterson.


Ander onderzoek, gepubliceerd in 2018 in Sleep Medicine Reviews, beweerde dat “een lange slaapduur geassocieerd is met een significante toename van het risico op sterfte en incidentele diabetes, hart- en vaatziekten, beroertes, coronaire hartziekten en obesitas.”

Stop zorgen

Maar ongeacht de aanbevolen slaapduur, zes, zeven of acht uur, mensen moeten stoppen met zorgen maken over de precieze hoeveelheid slaap die ze elke nacht krijgen.

Mensen die te veel op slaap zijn gericht, kunnen de algehele kwaliteit van hun slaap zelfs verslechteren en de ontwikkeling van slaapstoornissen, zoals slapeloosheid, verstereken.

De meest recente statistieken geven aan dat 10 tot 30 procent van alle volwassenen worstelt met chronische slapeloosheid. Dit is het onvermogen is om in slaap te vallen, in slaap te blijven of te vroeg wakker te worden.

Dat slapeloosheidspercentage is naar verluidt maar liefst 48 procent bij oudere volwassenen. Ongeveer 40 procent van de gevallen van slapeloosheid houdt verband met andere mentale stoornissen. Dit zijn stoornissen zoals angst, depressie en posttraumatische stressstoornis (PTSS).


Bron en meer informatie: Yuzhu Li, Barbara J. Sahakian, Jujiao Kang, Christelle Langley, Wei Zhang, Chao Xie, Shitong Xiang, Jintai Yu, Wei Cheng & Jianfeng Feng: The brain structure and genetic mechanisms underlying the nonlinear association between sleep duration, cognition and mental health in Nature Aging volume 2, pages425–437 (2022)


Bijzonder ook: brouwen slapen beter met een hond in bed zegt studie.