Alle dodelijke ongelukken in de Formule 1, de top 27


26. Roland Ratzenberger (OOS)

(Salzburg, 4 juli 1960 – Imola, 30 april 1994)

Roland Ratzenberger
Roland Ratzenberger

Grand Prix Formule 1 van San Marino 1994, Autodromo Enzo e Dino Ferrari
Datum van ongeval: zaterdag 30 april 1994

Na zijn goede resultaat in de vorige race in Japan, wil Ratzenberger deze lijn voort zetten in San Marino, Imola. Ratzenberger valt echter net een paar tienden van een seconde buiten de 107 % regel. Op een gegeven moment raakt Ratzenberger van de baan waardoor z’n voorvleugel beschadigt.

In plaats van binnen te komen slingert Ratzenberger zijn wagen een paar keer heen en weer om te kijken of de grip er nog is. Ratzenberger begint een nieuw rondje. Ratzenberger gaat door de snelle Tamburello bocht en vlak voor de ‘Villeneuve Curva’ breekt de voorvleugel van zijn Simtek af. De vleugel komt onder de auto waardoor alle grip verdwijnt.

Met 314,9 km/h crasht Ratzenberger in de betonnen muur. Hij breekt zijn nek en heeft een schedelbasisfractuur. Het medische team op Imola is snel aanwezig en probeert zijn te redden. De redding is live uitgezonden waarbij te zien is dat de medische staf hem probeerdt te reanimeren. Op weg naar het ziekenhuis overlijdt Ratzenberger aan zijn verwondingen.

Meer ellende op Imola

De dood van Ratzenberger was het eerste fatale ongeluk in de Formule 1 sinds 1986 (Elio de Angelis). De Grote Prijs van San Marino van 1994 is achteraf een van de meest rampzalige raceweekenden in de autosportgeschiedenis geweest. Tijdens de vrije trainingen op vrijdag crashte de Braziliaan Rubens Barrichello zeer zwaar.

Samen met het fatale ongeluk van Ayrton Senna, een dag later tijdens de race op Imola, zorgde het ongeluk van Ratzenberger voor een omwenteling in de veiligheidsmaatregelen in de Formule 1, waaronder verhoogde cockpitranden, zwaardere crashtests en de invoering van het sinds 2003 verplicht gestelde HANS system.

Constructeur: Simtek
Tijdens: Kwalificatie


https://youtu.be/2kxrEZBwTWU