Alle schilderijen van Vincent van Gogh 5: Saint-Rémy
We zijn er nog niet, maar we gaan stug door met dit overzicht van alle schilderijen van Vincent van Gogh.
De Schilderijen uit de periode van Vincent in Saint-Rémy zijn nu voor zo’n 95 procent zichtbaar. Het is ook de bedoeling om de schilderijen ooit te voorzien van commentaar. Lees meer…
Lees hier ->>> meer over Vincent van Gogh op deze website.
Den Haag en Drenthe – Etten, Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 1
Neunen en Antwerpen – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 2
Parijs – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 3
Arles – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 4
Saint-Rémy en Auvers-sur-Oise – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 5
Auvers-sur-Oise – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 6
Alle schilderijen van Vincent van Gogh 5: Saint-Rémy
Seringen – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: Hermitage Museum, Sint Petersburg
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Materiaal: olieverf op canvas
Afmetingen: 73 x 92 cm
De Seringenstruik is gemaakt tijdens zijn verblijf in Saint-Rémy. Van Gogh begint met schilderen bijna zodra hij in het psychiatrisch ziekenhuis van Saint-Paul de Mausole in Saint-Rémy is aangekomen.
Één van zijn eerste onderwerpen waren de irissen en seringenstruik in de tuin van het ziekenhuis.
Genoemd in een brief die hij enkele dagen na zijn aankomst aan zijn broer Theo en Theo’s vrouw Johanna schrijft hij: ‘Ik heb nog twee andere [schilderijen] te sturen – paarse irissen en een lila struik. Twee onderwerpen uit de tuin.’
Lilac Bush – Vincent van Gogh, May 1889
Irissen – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: J. Paul Getty Museum, Los Angeles
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 71 x 93 cm
Irises – Vincent van Gogh, May 1889
Bloeiende rozenstruiken in de tuin van de inrichting – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Flowering Shrubs – Vincent van Gogh, May 1889
De tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 95 x 75,5 cm
The Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, May 1889
Veld van lentetarwe bij zonsopgang – Vincent van Gogh, mei-juni 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 95 cm
Field of Spring Wheat at Sunrise – Vincent van Gogh, May / June 1889
De Iris – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: National Gallery of Canada, Ottawa
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 62,2 x 48,3 cm
Tijdens zijn zelfopgelegde verblijf in het ziekenhuis van Saint-Rémy waagt Van Gogh zich op het terrein van het ziekenhuis, met name in de overwoekerde tuin.
De kunstenaar verbindt zich bewust met de natuur omdat het hem helpt een mentaal evenwicht te bewaren en vooruitgang te boeken bij zijn herstel.
Voor dit schilderij bestudeerde hij een bloem van dichtbij. De zwaardachtige bladeren die rond de schacht van de stengel groeien, zijn zorgvuldig getekend en omlijnd met een vloeiende borstel.
De gele stippen die wilde bloemen voorstellen, zijn met grote zorgvuldigheid geplaatst, maar het hele canvas is vol levendigheid.
Van Goghs verlangen om ‘één grassprietje’ te schilderen komt voort uit zijn levenslange waardering en liefde voor de natuur.
The Iris – Vincent van Gogh, May 1889
Een hoekje in de tuin van Saint-Paul-de-Mausole psychiatrisch ziekenhuis – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: Onbekend
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 92 x 72 cm
A Corner in the Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, May 1889
Bloeiende struiken in de tuin van de inrichting- Vincent van Gogh, mei / juni 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 46,9 cm x 61,9 cm
Flowering Shrubs in the Garden of the Asylum – Vincent van Gogh, May / June 1889
Bomen en struiken – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Stenen trappen in de tuin van de intrichting – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Materiaal: verdunde olieverf op karton
Afmetingen: 63,1 x 45,6 cm
Vincent had waarschijnlijk nog maar een klein beetje verf over toen hij dit in Saint-Rémy maakte. Hij had ook geen canvas meer.
Daarom gebruikte hij verdunde olieverf op karton voor dit uitzicht op de tuin van het gesticht. Hij was nog maar net aangekomen en mocht nog niet buiten de tuinmuren werken. Later mocht hij ook buiten het complex tekenen en schilderen.
Hier gebruikte hij niet alleen verf, maar ook gekleurde inkt, die tot bruin vervaagd is. De verf is ook van kleur veranderd. Dit is vooral duidelijk in de stappen, waar de paarse tint erg vaag is geworden.
Stone Steps in the Garden of the Asylum- Vincent van Gogh, May 1889
Dennenbomen in de tuin van de inrichting – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 47,2 cm x 61,5 cm
Pine Trees in the Garden of the Asylum – Vincent van Gogh, May 1889
Stenen bankje in de tuin van de inrichting – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Stone Bench in the Garden of the Asylum – Vincent van Gogh, May 1889
Grote nachtpauwoog – Vincent van Gogh, mei 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 33,5 x 24,5 cm
Great Peacock Moth – Vincent van Gogh, May 1889
Tarweveld met maaier en zon – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 92 cm
Wheat Field with Reaper and Sun – Vincent van Gogh, June 1889
Olijfgaard – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 92 cm
Olive Grove – Vincent van Gogh, June 1889
Cipressen met twee vrouwenfiguren – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 92 x 73 cm
Cypresses with Two Female Figures – Vincent van Gogh, June 1889
Veld met klaprozen – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Kunsthalle Bremen
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 71 x 91 cm
Field with Poppies – Vincent van Gogh, June 1889
Groen tarweveld – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Kunsthaus Zürich
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 92 cm
Green Wheat Field – Vincent van Gogh, June 1889
Tarweveld met cipressen in de Haute Galline bij Eygalieres – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Metropolitan Museum of Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 93,5 cm
JH 1756, F 717
Wheat Field with Cypresses at the Haute Galline Near Eygalieres – Vincent van Gogh, June 1889
Cipressen – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Metropolitan Museum of Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afemtingen: 93,3 x 74 cm
JH 1746, F 613
Cypresses – Vincent van Gogh, June 1889
Olijfbomen met de Alpilles op de achtergrond – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Museum of Modern Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72,5 x 92 cm
Olive Trees with the Alpilles in the Background – Vincent van Gogh, June 1889
De sterrennacht – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Museum of Modern Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 92 cm
Sterrennacht is waarschijnlijk het beroemdste schilderij van Vincent van Gogh. Onmiddellijk herkenbaar vanwege zijn unieke stijl, dit werk is het onderwerp geweest van poëzie, fictie en het bekende lied ‘Vincent’ of ‘Starry, Starry Night’ van Don McLean.
Hoewel de populariteit van De sterrennacht niet te ontkennen valt, is het ook interessant om op te merken dat er heel weinig bekend is over Vincents eigen gevoelens voor zijn werk.
Dat komt vooral doordat hij het in zijn brieven aan Theo maar twee keer vermeldt (Brieven 595 en 607), en dan nog maar terloops.
In zijn correspondentie met zijn broer besprak Vincent vaak specifieke werken tot in detail, maar niet in het geval van Sterrennacht. Waarom? Het is moeilijk te zeggen.
Sterrennacht is geschilderd terwijl Vincent in het psychiatrische ziekenhuis in Saint-Rémy zat en zijn gedrag was toen erg grillig vanwege de hevigheid van de aanvallen.
In tegenstelling tot de meeste werken van Van Gogh, is Sterrennacht uit zijn geheugen geschilderd en niet buitenshuis, zoals Vincents voorkeur had.
Dit kan voor een deel verklaren waarom de emotionele impact van het werk zo veel krachtiger is dan veel van Van Goghs andere werken uit dezelfde periode.
Sommige mensen hebben stilistische vergelijkingen gemaakt met Vincents andere bekende en even turbulente werk Korenveld met kraaien. Weerspiegelt de tumultueuze stijl van deze werken een gekwelde geest?
Of is er iets meer dat we kunnen lezen in de kransen van Vincents razende nachtelijke hemel? Dit maakt Sterrennacht niet alleen Vincents beroemdste werk, maar ook één van de meest geïnterpreteerde werken in termen van betekenis en belang.
Sommige mensen hebben gespeculeerd over de elf sterren op het schilderij. Hoewel het waar is dat Vincent in 1889, toen hij het werk schilderde, niet dezelfde religieuze vurigheid had als in zijn vroegere jaren, bestaat de mogelijkheid dat het verhaal van Jozef in het Oude Testament invloed heeft gehad op de samenstelling van het werk.
‘Kijk, ik heb weer een droom gehad’ zei hij, ‘ik dacht dat ik de zon, de maan en elf sterren voor me zag buigen.’
Genesis 37:9
The Starry Night – Vincent van Gogh, June 1889
Groen tarweveld met cipres – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: National Gallery in Prague
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,5 x 92,5 cm
Green Wheat Field with Cypress – Vincent van Gogh, June 1889
Olijfboomgaard – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 93 cm
JH 1759, F 715
Olive Orchard – Vincent van Gogh, June 1889
Bergachtig landschap achter het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 70,5 x 88,5 cm
Mountainous Landscape Behind Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, June 1889
Le Mont Gaussier met de Mas de Saint-Paul – Vincent van Gogh, juni 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 53 x 70 cm
Le Mont Gaussier with the Mas de Saint-Paul – Vincent van Gogh, June 1889
Olijfgaard: Heldere Blauwe Hemel – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 45,5 x 59,5 cm
Olive Grove: Bright Blue Sky – Vincent van Gogh, June 1889
Aan de Voet van de Bergen – Vincent van Gogh, juni 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 95 cm
At the Foot of the Mountains – Vincent van Gogh, June 1889
Boomstammen met klimop – Vincent van Gogh, juli 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Tree Trunks with Ivy – Vincent van Gogh, July 1889
Avondlandschap met opkomende maan – Vincent van Gogh, juli 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 92,5 cm
Evening Landscape with Rising Moon – Vincent van Gogh, July 1889
Bergen bij Saint-Rémy met donkere hut – Vincent van Gogh, juli 1889
Te zien in: Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 71,8 x 90,8 cm
Mountains at Saint-Rémy with Dark Cottage – Vincent van Gogh, July 1889
Ondergrond met klimop – Vincent van Gogh, juli 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 49 x 65 cm
Underground with Ivy – Vincent van Gogh, July 1889
Ingang van een steengroeve – Vincent van Gogh, juli 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 60 x 73,5 cm
Entrance to a Quarry – Vincent van Gogh, July 1889
Boomstammen met klimop – Vincent van Gogh, juli 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 92,5 cm
Tree Trunks with Ivy – Vincent van Gogh, July 1889
Zelfportret – Vincent van Gogh, augustus 1889
Te zien in: National Gallery of Art, Washington D.C.
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 57 x 43,5 cm
Self-Portrait – Vincent van Gogh, August 1889
Omgesloten veld met ploeger – Vincent van Gogh, augustus 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 49 x 62 cm
Enclosed Field with Ploughman – Vincent van Gogh, August 1889
Slaapkamer in Arles – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Art Institute of Chicago
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,6 x 92,3 cm
Aan zijn broer Theo schrijft Vincent: ‘Het amuseerde me enorm om dit kale interieur te doen. Met een eenvoud à la Seurat. In vlakke tinten, maar grof geborsteld in volle impasto, de muren bleek lila, de vloer in een gebroken en vervaagd rood, de stoelen en het bed chroomgeel, de kussens en het laken heel bleek citroengroen, de sprei bloedrood, de kaptafel oranje, de wastafel blauw, het raam groen. Met al deze zeer verschillende tonen had ik uiterste rust willen uitdrukken.’
Bedroom in Arles – Vincent van Gogh, September 1889
Pietà, naar Delacroix – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Collection of Modern Religious Art, Vatican City
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 42 x 34 cm
Pietà, after Delacroix – Vincent van Gogh, September 1889
Portret van een jonge boer – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Galleria Nazionale d’Arte Moderna, Rome
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 61 x 50 cm
Portrait of a Young Peasant – Vincent van Gogh, September 1889
Portret van Madame Trabuc / Portrait de Madame Trabuc – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Hermitage Museum, Sint Petersburg
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 64 x 49 cm
Portrait of Madame Trabuc / Portrait de Madame Trabuc – Vincent van Gogh, September 1889
Portret van Trabuc, een verzorger in het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Kunstmuseum Solothurn
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 61 x 46 cm
Portrait of Trabuc, an Attendant at Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, september 1889
Gang van het Saint-Paul ziekenhuis in Saint-Rémy – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Metropolitan Museum of Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 65,1 x 49,1cm
Corridor of Saint-Paul Asylum in Saint-Rémy – Vincent van Gogh, September 1889
Slaapkamer in Arles – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Musée d’Orsay, Paris
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 56,5 x 74 cm
Bedroom in Arles – Vincent van Gogh, September 1889
Zelfportret – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Musée d’Orsay, Paris
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 65 x 54 cm
Self-Portrait – Vincent van Gogh, September 1889
Korenveld achter het Saint-Paul-ziekenhuis met een maaier – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Museum Folkwang, Essen
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 59,5 x 72,5 cm
Wheat Field Behind Saint-Paul Hospital with a Reaper – Vincent van Gogh, September 1889
Tarweveld met cipressen – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: National Gallery, London
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72,5 x 91,5 cm
Wheat Field with Cypresses – Vincent van Gogh, September 1889
Boerin met een hark, naar Millet – Vincent van Gogh, september 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 39 x 24 cm
Peasant Woman with a Rake, after Millet – Vincent van Gogh, September 1889
De spinner, naar Millet – Vincent van Gogh, september 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 40 x 25,5 cm
The Spinner, after Millet – Vincent van Gogh, September 1889
Zelfportret zonder baard – Vincent van Gogh, september 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 40 x 31 cm
Self-portrait without beard – Vincent van Gogh, September 1889
De maaier, naar Millet – Vincent van Gogh, september 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 43,5 x 25 cm
The Reaper, after Millet – Vincent van Gogh, September 1889
Tarweveld met cipressen – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Kunsthaus Zurich, bruikleen uit Collection Niarchos
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 51,5 x 65 cm
Wheat Field with Cypresses – Vincent van Gogh, September 1889
Olijfbomen – Vincent van Gogh, september 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 53,5 x 64,5 cm
Olive Trees – Vincent van Gogh, September 1889
Halve figuur van een engel, naar Rembrandt – Vincent van Gogh, september 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 54 x 64 cm
Half Figure of an Angel, after Rembrandt – Vincent van Gogh, September 1889
Boerin die stro snijdt, naar Millet – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 40,5 x 26,5 cm
Peasant Woman Cutting Straw, after Millet – Vincent van Gogh, September 1889
Boeren bindt schoven, naar Millet – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 43 x 33 cm
Peasant Woman Binding Sheaves, after Millet – Vincent van Gogh, September 1889
De schaapscheerders, naar Millet – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 43,5 x 29,5 cm
The Sheap-Shearers, after Millet – Vincent van Gogh, September 1889
De dorser, naar Millet – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 44 cm x 27,5 cm
The Thresher, after Millet – Vincent van Gogh, September 1889
De maaier met sikkel, naar Millet – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 44 x 33 cm
Reaper with Sickle, after Millet – Vincent van Gogh, September 1889
De schoofbinder, naar Millet – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 44,5 x 32 cm
The Sheaf-Binder, after Millet – Vincent van Gogh, September 1889
Pietà, naar Delacroix – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 60,5 cm
Pietà, after Delacroix – Vincent van Gogh, September 1889
Tarwevelden met maaier bij zonsopgang – Vincent van Gogh, september 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 92 cm
Wheat Fields with Reaper at Sunrise – Vincent van Gogh, September 1889
Twee populieren op een weg door de heuvels – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Cleveland Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 61,6 x 45,7 cm
Two Poplars on a Road Through the Hills – Vincent van Gogh, oktober 1889
Bomen in de tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Hammer Museum, Los Angeles
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 90,2 x 73,3 cm
Trees in the Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, October 1889
Bomen in de tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: privécollectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 42 x 32 cm
F 731 JH, 1801
Trees in the Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, October 1889
Bomen in de tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Zwitserland, Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 60 cm
Trees in the Garden of Saint-Paul Hospital
Vallei met ploeger van bovenaf gezien – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: Hermitage Museum, Sint Petersburg
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 33 x 41 cm
Is de jaren 1920 zat het schilderij het in de collectie van Otto Krebs (1873-1941), een Duitse industrieel, maar werd als verloren beschouwd tot 1995.
Dit toen het verscheen in een tentoonstelling van 74 kunstwerken die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog door de Sovjet-Unie waren geplunderd, waaronder ook drie andere van Goghs, zes Monets, zeven Cezannes, twee Gauguins en andere werken van Degas, Toulouse-Lautrec en Picasso, allemaal uit vooroorlogse Duitse privécollecties, voornamelijk die van Krebs.
Het werk is sindsdien te zien in de Hermitage, die sinds 1996 is begonnen met het regelmatig publiceren van materiaal over geroofde werken die zich nog in zijn collecties bevinden.
Valley with Ploughman Seen from Above – Vincent van Gogh, December 1889
Korenschelf onder wolkenlucht – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Materiaal: Olieverf op doek
Afmetingen: 63,3 x 53 cm
Wheat stack under a cloudy sky – Vincent van Gogh, October1889
Omsloten veld met boer – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Indianapolis Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,5 x 92 cm
Enclosed Field with Peasant – Vincent van Gogh, December 1889
Een weg bij Saint-Remy met vrouwelijke figuur – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: Kasama Nichidō Museum of Art, Kasama
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 32,2 x 40,5 cm
A Road at Saint-Remy with Female Figure – Vincent van Gogh, December 1889
Les Peiroulets Ravijn – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 92 cm
Les Peiroulets Ravine – Vincent van Gogh, December 1889
Een weiland in de bergen: Le Mas de Saint-Paul – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 91,5 cm
A Meadow in the Mountains: Le Mas de Saint-Paul – Vincent van Gogh, December 1889
Olijfgaard met mensen die plukken – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afemtingen: 73 x 92 cm
JH 1853, F 587
Olive Grove with Picking Figures – Vincent van Gogh, December 1889
De zaaier, naar Millet – Vincent van Gogh, oktober-november 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Ademtingen: 64 x 55 cm
JH 1836, F 689
The Sower, after Millet – Vincent van Gogh, October / November 1889
Olijven plukken – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: Metropolitan Museum of Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72,4 x 89,9 cm
F 655 JH 1869
Olive Picking – Vincent van Gogh, December 1889
Veld met ploeger en molen – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Museum of Fine Arts, Boston
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 54 x 67 cm
Field with Ploughman and Mill – Vincent van Gogh, October 1889
Les Peiroulets Ravijn – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Museum of Fine Arts, Boston
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 92 cm
Les Peiroulets Ravine – Vincent van Gogh, October 1889
Olijven plukken – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: National Gallery of Art, Washington D.C.
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afemtingen: 73 x 92 cm
Olive Picking – Vincent van Gogh, December 1889
De Moerbeiboom – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Norton Simon Museum, Pasadena
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 54 x 65 cm
F 637 JH 1796
The Mulberry Tree – Vincent van Gogh, October 1889
Landschap in de buurt van Saint-Rémy – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: Onbekend, gestolen in 1989
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 33 x 41 cm
Landscape in the Neighbourhood of Saint-Rémy – Vincent van Gogh, December 1889
Landschap met olijfboom en bergen op de achtergrond – Vincent van Gogh, december 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 45 x 55 cm
F 663 JH 1866
Landscape with Olive Tree and Mountains in the Background – Vincent van Gogh, December 1889
Houten Schuren – Vincent van Gogh, december 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 45,5 x 60 cm
JH 1873, F 623
Wooden Sheds – Vincent van Gogh, December 1889
Het witte huisje tussen de olijfbomen – Vincent van Gogh, december 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 70 x 60 cm
F 664 JH 1865
The White Cottage Among the Olive Trees – Vincent van Gogh, December 1889
Ingesloten veld met rijzende zon – Vincent van Gogh, december 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 71 x 90,5 cm
J. Robert Oppenheimer, de vader van de atoombom, had een interessante start met de kunst, opgroeiend in een ruim appartement versierd met talloze grote schilderijen, waaronder die van Rembrandt, Picasso en Cézanne, onder andere meesters.
Één van deze schilderijen, Ingesloten veld met rijzende zon of Paysage au Soleil Levant, dat Oppenheimer van zijn vader erfde, vestigde zelfs een toenmalig veilingrecord voor Vincent van Gogh in 1985 toen het voor maar liefst $ 9,9 miljoen werd verkocht bij Sotheby’s New York.
Enclosed Field with Rising Sun – Vincent van Gogh, December 1889
Olijven plukken – Vincent van Gogh, december 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 92 cm
F 654 JH 1868
Olive Picking – Vincent van Gogh, December 1889
Bomen in de tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, oktober 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 60 cm
JH 1798, F 642
Trees in the Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, October 1889
Gezicht op het ziekenhuis en de kapel van Saint-Rémy – Vincent van Gogh, oktober 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 44,5 x 60 cm
View of the Asylum and Chapel of Saint-Rémy – Vincent van Gogh, October 1889
De tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, oktober 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 65 x 49 cm
JH 1800 F 640
The Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, October 1889
Toegang tot een steengroeve in de buurt van Saint-Rémy – Vincent van Gogh, oktober 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 52 x 64 cm
F 803 JH 2124
Entrance to a Quarry near Saint-Rémy – Vincent van Gogh, October 1889
De tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, oktober 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 50 x 63 cm
JH 1841, F 730
The Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, October 1889
De man is op zee, naar Virginie Demont-Breton – Vincent van Gogh, oktober 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
F 644, JH 1805
The Man is at Sea, after Virginie Demont-Breton – Vincent van Gogh, October 1889
Bomen in de tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, oktober 1889
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 42 x 32 cm
JH 1801, F 731
Trees in the Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, October 1889
De zaaier, naar Millet – Vincent van Gogh, oktober 1889
Privé collectie, Collection Niarchos
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 80,8 x 66 cm
JH 1837, F 690
The Sower, after Millet – Vincent van Gogh, October 1889
Twee gravende boeren, naar Millet – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Stedelijk Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 92 cm
Two Peasants Digging – Vincent van Gogh, October 1889
Raam van Vincent’s Atelier in het ziekenhuis – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Materiaal: waterverf
Afmetingen: 62 x 47,6 cm
JH 1807, F 1528
Window of Vincent’s Studio at the Asylum – Vincent van Gogh, October 1889
De entree van Saint-Paul Asylum in Saint-Rémy – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 61,6 cm x 47,1 cm
F 1530 JH 1806
The Entrance Hall of Saint-Paul Asylum in Saint-Rémy – Vincent van Gogh, oktober 1889
Veld met twee konijnen – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 32,5 x 40,5 cm
Field with Two Rabbits – Vincent van Gogh, December 1889<
De tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, december 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 71,5 x 90,5 cm
JH 1850, F 659
The Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, December 1889
Het ravijn van de Peyroulets – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 32 x 41 cm
F 645 JH 1803
The Ravine of the Peyroulets
Portret van een patiënt in het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 32,5 x 23,5 cm
F 703 JH 1832
Portrait of a Patient in Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, October 1889
De wandeling: vallende bladeren – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,5 x 60,5 cm
F 651 JH 1844
The Walk: Falling Leaves – Vincent van Gogh, October 1889
Avond: de wake, naar Millet – Vincent van Gogh, oktober 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 74,5 x 93,5 cm
Evening: The Watch, after Millet – Vincent van Gogh, October 1889
Landschap met bomen en figuren – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Baltimore Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 49,9 x 65,4 cm
Landscape with Trees and Figures – Vincent van Gogh, november 1889
De Grote Platanen – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Cleveland Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,4 x 91,8 cm
The Large Plane Trees – Vincent van Gogh, November 1889
Twee gravers tussen bomen – Vincent van Gogh, november-december 1889
Te zien in: Detroit Institute of Arts
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 65,1 x 50,2 cm
Two Diggers Among Trees
Olijfgaard: Oranje Hemel – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Gothenburg Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 74 x 93 cm
Olive Grove: Orange Sky – Vincent van Gogh, November 1889
Studie van pijnbomen – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 46 x 51 cm
Study of Pine Trees – Vincent van Gogh, November 1889
De tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis met figuur – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 61 x 50 cm
The Garden of Saint-Paul Hospital with Figure- Vincent van Gogh, November 1889
Pijnbomen tegen een rode lucht met ondergaande zon – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 92 x 73 cm
JH 1843, F 652
Pine Trees against a Red Sky with Setting Sun – Vincent van Gogh, November 1889
Avond: het einde van de dag, naar Millet – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Menard Art Museum, Komaki
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 94 cm
JH 1835, F 649
Evening: The End of the Day, after Millet – Vincent van Gogh, November 1889
Olijfbomen: lichtblauwe lucht – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Metropolitan Museum of Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,7 x 92,7 cm
JH 1856, F 710
Olive Trees with Yellow Sky and Sun – Vincent van Gogh, November 1889
Olijfbomen met gele lucht en zon – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Minneapolis Institute of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,7 x 92,7 cm
JH 1856, F 710
Olive Trees with Yellow Sky and Sun – Vincent van Gogh, November 1889
Dennenbomen met figuur in de tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Musée d’Orsay, Paris
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 58 x 45 cm
JH 1840 F 653
Pine Trees with Figure in the Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, November 1889
De tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Museum Folkwang, Essen
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,1 x 92,6 cm
JH 1849, F 660
The Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, November 1889
Tarweveld in regen – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Philadelphia Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afemtingen: 74,3 x 93,1 cm
JH 1839, F 650
Wheat Field in Rain – Vincent van Gogh, November 1889
Stenen bankje in de tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: São Paulo Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 39,5 x 47,5 cm
Stone Bench in the Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, November 1889
Olijfbomen: Heldere Blauwe Hemel – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Scottish National Gallery, Edinburgh
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 49 x 63 cm
Olive Trees: Bright Blue Sky – Vincent van Gogh, November 1889
De herderin, naar Millet – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: Tel Aviv Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 52,7 x 40,7 cm
The Shepherdess, after Millet – Vincent van Gogh, November 1889
De stratenmakers – Vincent van Gogh, november 1889
Te zien in: The Phillips Collection, Washington D.C.
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 71 x 93 cm
The Road Menders – Vincent van Gogh, November 1889
Olijfbomen tegen een helling van een heuvel – Vincent van Gogh, november – december 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 33,5 x 40 cm
JH 1878, F 716
Olive Trees against a Slope of a Hill – Vincent van Gogh, November / December 1889
Olijfgaard – Vincent van Gogh, november – december 1889
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 92 cm
JH 1857, F 707
Olive Grove – Vincent van Gogh, November / December 1889
Tarweveld achter het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, november – december 1889
Te zien in: Virginia Museum of Fine Arts, Richmond
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 24 x 33,7 cm
JH 1872 F 722
Wheat Field Behind Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, November / December 1889
Ochtend: Boerenpaar gaat werken, na Millet – Vincent van Gogh, januari 1890
Te zien in: Hermitage Museum, Saint Petersburg
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 92 cm
Morning: Peasant Couple Going to Work, after Millet – Vincent van Gogh, January 1890
Eerste stappen, naar Millet – Vincent van Gogh, januari 1890
Te zien in: Metropolitan Museum of Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72,4 x 91,2 cm
JH 1883 F 668
Nadat Van Gogh zich in 1889 vrijwillig had laten opnemen in het ziekenhuis Saint Paul-de-Mausole in Saint-Rémy, Frankrijk, zou hij sporadisch blijven werken, afhankelijk van de toestand van zijn fysieke en mentale welzijn. Eind 1889 richtte Van Gogh zijn aandacht op kopieën van verschillende werken van Millet, deels vanwege zijn gebrek aan modellen tijdens zijn opsluiting.
In oktober 1889 schreef Van Gogh aan zijn broer over zijn bewondering voor één specifieke tekening van Millet:
Ah, nu ben je zeker zelf diep in de natuur, aangezien je zegt dat Jo haar kind al voelt bewegen – het is zelfs veel interessanter dan landschappen, en ik ben erg blij dat de dingen zo voor je zijn veranderd.
Wat is die Millet mooi, “De eerste stapjes van een kind”!
Brief 611
Saint-Rémy
c. 25 oktober 1889
Dus terwijl Van Gogh een serie kopieën van Millet’s werken voor ogen had, is het aannemelijk dat First Steps destijds een speciale betekenis voor Vincent had vanwege de aanstaande geboorte van zijn neef van zijn broer Theo en schoonzus Johanna.
First Steps, after Millet – Vincent van Gogh, January 1890
De siesta, naar Millet – Vincent van Gogh, januari 1890
Te zien in: Musée d’Orsay, Parijs
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
De ploeg en de eg, naar Millet – Vincent van Gogh, januari 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 92 cm
JH 1882, F 632
The Plough and the Harrow, after Millet – Vincent van Gogh, januari 1890
De Drinkers, naar Daumier – Vincent van Gogh, februari 1890
Te zien in: Art Institute of Chicago
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 59,4 x 73,4 cm
The Drinkers, after Daumier – Vincent van Gogh, February 1890
Huisjes met rieten daken in de zon: herinnering aan het noorden – Vincent van Gogh, februari 1890
Te zien in: Barnes Foundation, Philadelphia
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 50 x 39 cm
Thatched Cottages in the Sunshine: Reminiscence of the North – Vincent van Gogh, February 1890
L’Arlésienne (Madame Ginoux) – Vincent van Gogh, februari 1890
Te zien in: Galleria Nazionale d’Arte Moderna, Rome
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 60 x 50 cm
Marie en Joseph Ginoux waren de eigenaren van Café de la Gare in Arles, waar Vincent van Gogh tijdens zijn verblijf in Arles gedurende een periode (mei tot september 1888) een kamer huurde.
Hij raakte al snel bevriend met de gastheren, en Marie Ginoux (1848–1911), een jonge vrouw met depressieve neigingen, was de persoon die hij het leukst vond onder zijn vrienden in Arles.
Begin november poseerde Marie Ginoux, gekleed in klederdracht, voor van Gogh en Gauguin. Van Gogh was opgewonden om eindelijk De Arlesiaanse vrouw te schilderen.
Hij maakte in allerijl de eerste versie van het portret, op een dik jutedoek dat Gauguin had meegebracht naar Arles.
Vervolgens corrigeerde hij het beeld door het oppervlak van de tafel te versieren met twee accessoires die geschikt waren voor de Harlesian-vrouw: een paraplu en handschoenen. Deze gegevens zijn waarschijnlijk in december 1888 of januari 1889 toegevoegd.
Van Gogh maakte vervolgens een tweede, treffender portret van haar vriend, dit keer met boeken.
Om het karakter van het model te benadrukken gebruikte hij meer verzadigde kleuren. Na voltooiing van het werk schonk hij Marie Ginoux haar portret.
Over het geschilderde portret van Marie informeerde Ginoux begin november 1888 aan broeder Theo: ‘Dus eindelijk heb ik de Arlesiaan, een figuur (op canvas maat 30) voltooid in een uur, achtergrond – licht citroengeel, gezicht – grijs, kleding zwart, zwart, zwart, als onvermengd Pruisisch blauw. Ze leunt tegen een groene tafel, zittend op een oranje houten stoel.’
L’Arlésienne (Madame Ginoux) – Vincent van Gogh, February 1890
L’Arlésienne (Madame Ginoux) – Vincent van Gogh, februari 1890
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 65 x 49 cm
JH 1893, F 541
L’Arlésienne (Madame Ginoux) – Vincent van Gogh, February 1890
L’Arlésienne (Madame Ginoux) – Vincent van Gogh, februari 1890
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 66 x 54 cm
JH 1895 F 543
L’Arlésienne (Madame Ginoux) – Vincent van Gogh, February 1890
De gevangenisbinnenplaats, naar Doré – Vincent van Gogh, februari 1890
Te zien in: Pushkin Museum, Moscowé
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 80 x 64 cm
JH 1885, F 669
Prisoners’ Round, after Doré – Vincent van Gogh, February 1890
L’Arlésienne (Madame Ginoux) – Vincent van Gogh, februari 1890
Te zien in: São Paulo Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 65 x 54 cm
JH 1894 F 542
L’Arlésienne (Madame Ginoux) – Vincent van Gogh, February 1890
De houthakker, naar Millet – Vincent van Gogh, februari 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 43,5 x 25 cm
JH 1886, F 670
The Woodcutter, after Millet – Vincent van Gogh, February 1890
Cipressen en twee vrouwen – Vincent van Gogh, februari 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 43,5 x 27 cm
JH 1888 F 621
Cypresses and Two Women – Vincent van Gogh, February 1890
Amandel Bloesems – Vincent van Gogh, februari 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,5 x 92 cm
JH 1891, F 671
De bloeiende amandelboom is één van de bekendste schilderijen van Vincent van Gogh en het is opmerkelijk dat zowel Van Gogh als zijn naaste familie het werk hoog in het vaandel hadden staan.
Dit schilderij is een van de weinige die Van Gogh maakte met een bepaalde persoon in gedachten, in dit geval de pasgeboren baby van zijn broer en schoonzus.
Van Gogh was diep ontroerd toen Theo en Johanna ervoor kozen om het kind Vincent te noemen en hij koesterde altijd veel genegenheid voor het kind.
Hij schilderde de bloeiende amandelboom ter ere van zijn naamgenoot en het blijft een hoogstandje, zowel het product van Vincents voorliefde voor zijn neef als de Japanse kunst die hij zo bewonderde.
Japanse invloeden
Vincent van Gogh noemt Japan meer dan honderd keer in tientallen van zijn brieven aan vrienden en familie. Interesse in Japanse kunst en cultuur was in de tweede helft van de negentiende eeuw vrij populair in Europa.
Edmond de Goncourt en Emile Zola, twee schrijvers die Van Gogh enorm bewonderde, schreven veel over Japan. Vincent, een liefhebber van zowel literatuur als kunst, zou via beide media een diepe bewondering voor de Japanse cultuur ontwikkelen.
Vincent was ook een groot bewonderaar van het werk van een andere schrijver, Pierre Loti, wiens boek Madame Chrysanthème van grote invloed was op het aanwakkeren van Van Goghs verbeelding voor Japanse tradities.
In de loop van zijn carrière zou Vincent drie Japanse schilderijen kopiëren en verschillende andere werden sterk beïnvloed door zijn bewondering voor Japanse kunst.
In 1888 schrijft Vincent aan Theo: ‘Over dat in het Zuiden blijven, ook al is het duurder, bedenk: we houden van de Japanse schilderkunst, we hebben de invloed ervan gevoeld, dat hebben alle impressionisten gemeen; waarom dan niet naar Japan gaan, dat wil zeggen tot het equivalent van Japan, het Zuiden?’ (Brief 500).
Almond Blossoms – Vincent van Gogh, February 1890
Twee boerenvrouwen graven in velden met sneeuw – Vincent van Gogh, maart-april 1890
Te zien in: Foundation E.G. Bührle, Zürich
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 50 x 64 cm
Two Peasant Women Digging in Field with Snow – Vincent van Gogh, March / April 1890
Boeren die aardappelen rooien – Vincent van Gogh, maart – april 1890
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 32 x 40,5 cm
JH 1922, F 694
Peasants Lifting Potatoes – Vincent van Gogh, March / April 1890
Cottages: herinnering aan het noorden – Vincent van Gogh, maart – april 1890
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 45,5 x 43 cm
JH 1919, F 673
Cottages: Reminiscence of the North – Vincent van Gogh, March / April 1890
Cottages en cipressen: herinnering aan het noorden – Vincent van Gogh, maart – april 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 29 x 36,5 cm
JH 1921, F 675
Cottages and Cypresses: Reminiscence of the North – Vincent van Gogh, March / April 1890
Pijnbomen en paardebloemen in de tuin van het Saint-Paul-ziekenhuis – Vincent van Gogh, april – mei 1890
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 72 x 90 cm
JH 1970, F 676
Pine Trees and Dandelions in the Garden of Saint-Paul Hospital – Vincent van Gogh, April / May 1890
Oude man heeft verdriet (op de drempel van de eeuwigheid) – Vincent van Gogh, april – mei 1890
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 81 x 65 cm
JH 1967, F 702
Old Man in Sorrow (On the Threshold of Eternity) – Vincent van Gogh, April / May 1890
Wilde rozen – Vincent van Gogh, april – mei 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 24,5 x 33 cm
JH 2011, F 597
Wild Roses – Vincent van Gogh, April / May 1890
Rozen en kever – Vincent van Gogh, april – mei 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 33,5 x 24,5 cm
JH 2012 F 749
Roses and Beetle – Vincent van Gogh, April / May 1890
Klaprozen en vlinders – Vincent van Gogh, april – mei 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 34,5 x 25,5 cm
JH 2013, F 748
Poppies and Butterflies – Vincent van Gogh, April / May 1890
De barmhartige Samaritaan, naar Delacroix – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Weg met cipres en ster – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 92 x 73 cm
Road with Cypress and Star – Vincent van Gogh, May 1890
Stilleven: Vaas met Irissen – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: Metropolitan Museum of Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73,7 x 92,1 cm
Still Life: Vase with Irises – Vincent van Gogh, May 1890
Stilleven: roze rozen in een vaas – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: Metropolitan Museum of Art, New York
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 92,6 x 73,7 cm
Still Life: Pink Roses in a Vase – Vincent van Gogh, May 1890
Stilleven: Vaas met roze rozen – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: National Gallery of Art, Washington D.C.
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 71 x 90 cm
JH 1976, F 681
Still Life: Vase with Pink Roses – Vincent van Gogh, May 1890
Groene Tarwevelden – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: National Gallery of Art, Washington D.C.
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 73 x 93 cm
Green Wheat Fields – Vincent van Gogh, May 1890
Weiland met vlinders – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: National Gallery, London
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 64,5 x 81 cm
JH 1975, F 672
Hoewel er geen horizon of lucht is, creëert het pad nabij de bovenkant van de foto een effect van diepte. In tegenstelling tot de begrenzing die wordt gevormd door het pad, is de resterende ruimte open en strekt zich mogelijk uit tot voorbij de zijkanten en onderkant van het canvas.
Het gras is geschilderd met verschillende penseelstreken van verschillende lengte, in clusters neergelegd zoals de bosjes die ze beschrijven.
Van Goghs interesse om de natuur gedetailleerd weer te geven, kan zijn aangewakkerd door wat hij had gelezen over de Japanse cultuur en zijn overtuiging dat ‘de wijze Japanner… een enkel grassprietje bestudeert’.
Meadow with Butterflies – Vincent van Gogh, May 1890
Landschap met wandelend stel en wassende maan – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: São Paulo Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 49,5 x 45,5 cm
JH 1981, F 704
Landscape with Couple Walking and Crescent Moon – Vincent van Gogh, May 1890
Stilleven: vaas met irissen tegen een gele achtergrond – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
Afmetingen: 92 x 73,5 cm
JH 1977 F 678
Het werk, samen met het begeleidende stuk Stilleven: Vaas met irissen, is ongebruikelijk omdat het een van de weinige stillevens is die Van Gogh schilderde tijdens zijn verblijf in het gesticht in Saint-Rémy.
Van Gogh schilderde stillevens gedurende zijn tienjarige carrière als kunstenaar – van de vroegste werken in Etten tot de laatste werken die hij maakte kort voor zijn dood in 1890.
Interessant is dat de enige periode waarin Van Gogh heel weinig stillevens maakte, tijdens zijn verblijf in Saint-Rémy was. Misschien kwam dit omdat het omliggende landschap van Saint-Rémy zo uitnodigend was.
De olijfgaarden en hoge cipressen waren veel interessanter voor Van Gogh, die zo graag buiten schilderde. Misschien anticipeerde Vincent op zijn aanstaande verhuizing van het ziekenhuis, zijn thuis voor meer dan een jaar, naar Auvers-sur-Oise in het noorden
Hier zou hij liefde voor het schilderen van stillevens zou herontdekken.
Over Vaas met irissen tegen een gele achtergrond Van Gogh schreef: ‘Momenteel gaat alles goed, de hele vreselijke aanval is als een donderslag bij heldere hemel verdwenen en ik ben bezig om hier met kalm en gestaag enthousiasme een laatste penseelstreek te geven. Ik maak een canvas van rozen met een lichtgroene achtergrond en twee canvassen die grote trossen violette irissen voorstellen, één lot tegen een roze achtergrond waarin het effect zacht en harmonieus is door de combinatie van groen, roze en viooltjes. Aan de andere kant steekt de andere violette bos (variërend van karmijnrood tot puur Pruisisch blauw) af tegen een verrassende citroenachtige achtergrond, met andere gele tinten in de vaas en de standaard waarop hij staat, dus het is een effect van enorm ongelijksoortige complementen, die elkaar versterken door hun juxtapositie.
Brief 633, Auvers-sur-Oise, 11 of 12 mei 1890
Zoals hierboven vermeld, heeft Van Gogh dit werk mogelijk geschilderd in onbewuste afwachting van zijn vertrek uit het gesticht in Saint-Rémy. Maar dit stilleven heeft ook wortels in Van Goghs eerdere benadering van zijn werken, zowel wat betreft de compositie van het schilderij als zijn levenslange interesse in het effectieve gebruik van contrasterende kleuren.
Ronald Pickvance over Vaas met irissen
In zijn catalogus voor de tentoonstelling Van Gogh in Saint-Rémy en Auvers in 1986 schreef Ronald Pickvance over de stillevens die Van Gogh in deze periode maakte: In deze formalistische kleuroefeningen zag hij af van een geladen penseel en dikke pasta, verspreidde hij de verf discreet en zette hij de vormen zorgvuldig uit.
Op het huidige schilderij, waar het samenspel van geeltinten, de verhouding van de tafel ten opzichte van de achtergrond en de asymmetrische plaatsing van de vaas subtiel een van de Arles Zonnebloemen (F 454) weerkaatst, schilderde hij eigenlijk de bloemen, vaas en tafelblad voordat u de achtergrond in en rond de gevestigde vormen toevoegt.
De compositie van het werk doet inderdaad sterk denken aan de bekende zonnebloemreeks, maar ook hier maakt Van Gogh prachtig gebruik van de contrasterende kleuren die op het doek zijn aangebracht.
Het effectieve samenspel van contrasterende kleuren was een onderwerp dat zowel Vincent als Theo van Gogh gedurende hun hele carrière interesseerde. Eind 1889 schreef Theo aan zijn broer:
Men kan geen idee krijgen van de kracht van de kleuren, die Monticelli als een van de eersten gebruikte, gebruikmakend van een contrast om tot een sterk effect te komen met behoud van harmonie.
Brief T22, Parijs, 22 december 1889
Still Life: Vase with Irises Against a Yellow Background – Vincent van Gogh, May 1890
De opwekking van Lazarus, naar Rembrandt – Vincent van Gogh, mei 1890
Te zien in: Van Gogh Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Saint-Rémy
The Raising of Lazarus, after Rembrandt – Vincent van Gogh, May 1890