, , ,

Auto van het Jaar

Auto van het Jaar

Auto van het Jaar

De allereerste Auto van het jaar, in 1964, was de Rover 2000 in 1964. In dat jaar weden de Mercedes-Benz 600 en de Hillman Imp respectievelijk twee en drie. Zie hier de jaargangen Auto van het jaar tot en met de laatste verkiezing van dit of het vorige jaar. Lees meer.


Auto van het Jaar

Auto van het Jaar


Lees hier ->>> meer over auto’s op deze website…


Auto van het Jaar

De titel Auto van het Jaar is de verkiezing van de beste nieuwe auto. De lijst is opgesteld door een aantal vooraanstaande, onafhankelijke autojournalisten uit Europa. De verkiezing is het idee van de Nederlandse autojournalist Fred van der Vlugt. Hij was een van de grondleggers van het blad Autovisie. Verder presenteerde hij eerst voor de VPRO, later de TROS, het auto-consumentenprogramma Wereld op Wielen.

De eerste verkiezing was zoals gezegd in 1964. De organisatie is in handen van zeven Europese autobladen: Auto uit Italië, Autocar uit het Verenigd Koninkrijk, Autopista uit Spanje), Autovisie uit Nederland, L’Automobile Magazine uit Frankrijk), Stern uit Duitsland en Vi Bilägare uit Zweden.

De jury bestaat uit 59 auto-journalisten uit 23 landen. De verdeling van het aantal juryleden per land is gebaseerd op de omvang van de autoverkoop markt en de autoproductie per land. Er zijn geen categorieën of meerdere prijzen, er is slechts één prijs; Auto van het jaar.


Auto van het Jaar: verkiezing en regels…

Om mee te dingen moet de auto geïntroduceerd zijn in de twaalf maanden voorafgaand aan de uitreiking. De auto hoeft niet uit Europa te komen. De auto moet wel ten minste te koop zijn in vijf Europese landen. Ook moet er een minimale verwachte verkoop van vijfduizend stuks zijn.

De auto’s worden beoordeeld op de volgende criteria: design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieu belasting en de prijs.

De shortlist van zeven auto’s maken de journalisten door te kiezen uit ongeveer 35 auto’s. De eerste keuze maakt men door een simpele stemronde. De keuze uit de zeven overgebleven auto’s gaat als volgt:

  • elk jurylid krijgt 25 punten te verdelen;
  • hij / zij moet minimaal aan vijf auto’s punten toekennen;
  • er mogen niet meer dan 10 punten per auto worden gegeven;
  • er maar één de hoogste score per jurylid zijn.

Auto van het Jaar


Merk met meeste Auto’s van het Jaar


1. Fiat negen maal winst

Met: 124 (1967) 128 (1970), 127 (1972), Uno (1984), Tipo (1989), Punto (1995), Brava (1996), Panda (2004) en 500 (2008)


2. Renault zes maal winst

Met: 16 (1966), 9 (1982), Clio (1991), Scénic (1997), Mégane (2003) en Clio (2006)


3. Ford vijf maal winst

Met: Escort (1981), Granada / Scorpio (1986), Mondeo (1994), Focus (1999) en S-Max (2007)


3. Peugeot vijf maal winst

Met: 504 (1969), 405 (1988), 307 (2002), 308 (2014) en 3008 (2017)


3. Opel met vijf maal winst

Met: Kadett (1985), Omega (1987), Insignia (2009), Ampera (2012) en de Astra (2016)


6. Volkswagen vier maal winst

Met: Golf (1992), Polo (2010), Golf (2013) en Passat (2015),


Auto van het Jaar 2011-2020

[table “” not found /]

Auto van het Jaar 2001-2010

[table “” not found /]

Auto van het Jaar 1991-2000

[table “” not found /]

Auto van het Jaar 1981-1990

[table “” not found /]

Auto van het Jaar 1971-1980

[table “” not found /]

Auto van het Jaar 1964-1970

[table “” not found /]