Auto van het Jaar

0
Auto van het Jaar
Auto van het Jaar

Auto van het Jaar

De allereerste Auto van het jaar, in 1964, was de Rover 2000 in 1964. In dat jaar weden de Mercedes-Benz 600 en de Hillman Imp respectievelijk twee en drie. Zie hier de jaargangen Auto van het jaar tot en met de laatste verkiezing van dit of het vorige jaar. Lees meer.


Auto van het Jaar
Auto van het Jaar

Lees hier ->>> meer over auto’s op deze website…


Auto van het Jaar

De titel Auto van het Jaar is de verkiezing van de beste nieuwe auto. De lijst is opgesteld door een aantal vooraanstaande, onafhankelijke autojournalisten uit Europa. De verkiezing is het idee van de Nederlandse autojournalist Fred van der Vlugt. Hij was een van de grondleggers van het blad Autovisie. Verder presenteerde hij eerst voor de VPRO, later de TROS, het auto-consumentenprogramma Wereld op Wielen.

De eerste verkiezing was zoals gezegd in 1964. De organisatie is in handen van zeven Europese autobladen: Auto uit Italië, Autocar uit het Verenigd Koninkrijk, Autopista uit Spanje), Autovisie uit Nederland, L’Automobile Magazine uit Frankrijk), Stern uit Duitsland en Vi Bilägare uit Zweden.

De jury bestaat uit 59 auto-journalisten uit 23 landen. De verdeling van het aantal juryleden per land is gebaseerd op de omvang van de autoverkoop markt en de autoproductie per land. Er zijn geen categorieën of meerdere prijzen, er is slechts één prijs; Auto van het jaar.


Auto van het Jaar: verkiezing en regels…

Om mee te dingen moet de auto geïntroduceerd zijn in de twaalf maanden voorafgaand aan de uitreiking. De auto hoeft niet uit Europa te komen. De auto moet wel ten minste te koop zijn in vijf Europese landen. Ook moet er een minimale verwachte verkoop van vijfduizend stuks zijn.

De auto’s worden beoordeeld op de volgende criteria: design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieu belasting en de prijs.

De shortlist van zeven auto’s maken de journalisten door te kiezen uit ongeveer 35 auto’s. De eerste keuze maakt men door een simpele stemronde. De keuze uit de zeven overgebleven auto’s gaat als volgt:

  • elk jurylid krijgt 25 punten te verdelen;
  • hij / zij moet minimaal aan vijf auto’s punten toekennen;
  • er mogen niet meer dan 10 punten per auto worden gegeven;
  • er maar één de hoogste score per jurylid zijn.

Auto van het Jaar


Merk met meeste Auto’s van het Jaar


1. Fiat negen maal winst

Met: 124 (1967) 128 (1970), 127 (1972), Uno (1984), Tipo (1989), Punto (1995), Brava (1996), Panda (2004) en 500 (2008)


2. Renault zes maal winst

Met: 16 (1966), 9 (1982), Clio (1991), Scénic (1997), Mégane (2003) en Clio (2006)


3. Ford vijf maal winst

Met: Escort (1981), Granada / Scorpio (1986), Mondeo (1994), Focus (1999) en S-Max (2007)


3. Peugeot vijf maal winst

Met: 504 (1969), 405 (1988), 307 (2002), 308 (2014) en 3008 (2017)


3. Opel met vijf maal winst

Met: Kadett (1985), Omega (1987), Insignia (2009), Ampera (2012) en de Astra (2016)


6. Volkswagen vier maal winst

Met: Golf (1992), Polo (2010), Golf (2013) en Passat (2015),


Auto van het Jaar 2011-2020

1e 2e 3e
2019 Jaguar I-pace Alpine A110 Kia Ceed
2018 Volvo XC40 Seat Ibiza BMW 5-serie
2017 Peugeot 3008 Alfa Romeo Giulia Mercedes-Benz E-Klasse
2016 Opel Astra Volvo XC90 Mazda MX-5
2015 Volkswagen Passat Citroën C4 Cactus Mercedes-Benz C-Klasse
2014 Peugeot 308 BMW i3 Tesla Model S
2013 Volkswagen Golf Toyota GT86 Volvo V40
2012 Opel Ampera Volkswagen Up! Ford Focus
2011 Nissan Leaf Alfa Romeo Giulietta Opel Meriva

Auto van het Jaar 2001-2010

1e 2e 3e
2010 Volkswagen Polo Toyota iQ Opel Astra
2009 Opel Insignia Ford Fiesta Volkswagen Golf
2008 Fiat 500 Mazda 2 Ford Mondeo
2007 Ford S-Max Opel Corsa Citroën C4 Picasso
2006 Renault Clio Volkswagen Passat Alfa Romeo 159
2005 Toyota Prius Citroën C4 Ford Focus
2004 Fiat Panda Mazda 3 Volkswagen Golf
2003 Renault Mégane Mazda 6 Citroën C3
2002 Peugeot 307 Renault Laguna Fiat Stilo
2001 Alfa Romeo 147 Ford Mondeo Toyota Prius

Auto van het Jaar 1991-2000

1e 2e 3e
2000 Toyota Yaris Fiat Multipla Opel Zafira
1999 Ford Focus Opel Astra Peugeot 206
1998 Alfa Romeo 156 Volkswagen Golf Audi A6
1997 Renault Mégane Scénic Ford Ka Volkswagen Passat
1996 Fiat Brava Peugeot 406 Audi A4
1995 Fiat Punto Volkswagen Polo Opel Omega
1994 Ford Mondeo Citroën Xantia Mercedes-Benz C
1993 Nissan Micra Fiat Cinquecento Renault Safrane
1992 Volkswagen Golf Opel Astra Citroën ZX
1991 Renault Clio Nissan Primera Opel Calibra

Auto van het Jaar 1981-1990

1e 2e 3e
1990 Citroën XM Mercedes-Benz SL Ford Fiesta
1989 Fiat Tipo Opel Vectra Volkswagen Passat
1988 Peugeot 405 Citroën AX Honda Prelude
1987 Opel Omega Audi 80 BMW 7-serie
1986 Ford Scorpio Lancia Y10 Mercedes-Benz 200-300E
1985 Opel Kadett Renault 25 Lancia Thema
1984 Fiat Uno Peugeot 205 Volkswagen Golf
1983 Audi 100 Ford Sierra Volvo 760
1982 Renault 9 Opel Ascona Volkswagen Polo
1981 Ford Escort Fiat Panda Austin Metro

Auto van het Jaar 1971-1980

1e 2e 3e
1980 Lancia Delta Opel Kadett Astra Peugeot 505
1979 Chrysler-Simca Horizon Fiat Ritmo Audi 80
1978 Porsche 928 BMW 7-series Ford Granada
1977 Rover SD1 Audi 100 Ford Fiesta
1976 Simca 1307-1308 BMW 3-series Renault 30 TS
1975 Citroën CX Volkswagen Golf Audi 50
1974 Mercedes-Benz 450SE Fiat X1/9 Honda Civic
1973 Audi 80 Renault 5 Alfa Romeo Alfetta
1972 Fiat 127 Renault 15/17 Mercedes-Benz 350SL
1971 Citroën GS Volkswagen K70 Citroën SM

Auto van het Jaar 1964-1970

1e 2e 3e
1970 Fiat 128 Autobianchi A112 Renault 12
1969 Peugeot 504 BMW 2500/2800 Alfa Romeo 1750
1968 NSU Ro80 Fiat 125 Simca 1100
1967 Fiat 124 BMW 1600 Jensen FF
1966 Renault 16 Rolls-Royce Silver Shadow Oldsmobile Toronado
1965 Austin 1800 Autobianchi Primula Ford Mustang
1964 Rover 2000 Mercedes-Benz 600 Hillman Imp