Bekendste schilderijen van Georges Seurat – Tien prachtige werken

0
345
Bekendste schilderijen van Georges Seurat
Bekendste schilderijen van Georges Seurat

Bekendste schilderijen van Georges Seurat – Tien prachtige werken

Georges-Pierre Seurat (Parijs, 2 december 1859 – aldaar, 29 maart 1891) was een Frans kunstschilder en tekenaar. Het werk van Georges Seurat behoort tot het pointillisme, een schilderstijl binnen het impressionisme. Hij was samen met Paul Signac de grondlegger van het 19e-eeuwse neo-impressionisme. Lees meer…


Bekendste schilderijen van Georges Seurat
Bekendste schilderijen van Georges Seurat

Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Bekendste schilderijen van Georges Seurat – Tien prachtige werken


Seurat studeert aan de École des Beaux Arts in 1878 en 1879 en verlaat deze om in militaire dienst te gaan in Brest. Daar tekent hij scènes van de stranden en de zee. Een jaar later keert hij terug naar Parijs en studeert bij Lehmann.

Zijn stijl is echter onconventioneel en spoedig verlaat hij de school. Een aantal van zijn werken gebruikt de oevers van de Seine als decor, bij het eiland van La Grande Jatte. Dit is een een twee kilometer lang, smal eiland in de Seine, in Neuilly-Sur-Seine, een voorstad van Parijs.

Samen met Paul Signac legde hij zich toe op de theoretische grondslagen van de kleurwerking. Zijn techniek van de weergave van licht door gebruik te maken van kleine penseelstreken met contrasterende kleuren werd bekend als divisionisme (kleurdeling). Een minder juiste benaming is Pointilisme, omdat dit meer duidt op de techniek van het opbrengen. Zijn theorie dat de kleine stippen zich van enige afstand bezien in het oog van de toeschouwer vermengen, toetste hij voor het eerst in het grote doek La baignade à Asnières (1883-1884; National Gallery, Londen), waarbij de kleuren zelf nog wel gemengd waren.

Neo-Impressionisme

In volgende werken, onder meer het grote doek Dimanche d’été à la Grande Jatte plaatst hij onvermengde kleuren naast elkaar. Dit is een werkwijze die kenmerkend is voor het neo-impressionisme, waarvan hij een markant vertegenwoordiger is.

Seurat schilderde behalve een aantal grote stukken vooral landschappen, enkele genrestukken en portretten. Zijn vormgeving is evenwichtig, strak en geometrisch van opbouw. Niet alleen in technisch opzicht maar ook naar de sfeer onderscheidt de stijl van Seurat zich van het impressionisme. Dit onder andere doordat hij al spoedig geen aandacht meer schonk aan het natuurlijke licht maar de meeste van zijn grote werken in zijn atelier vervaardigde.

In zijn latere werk op groot formaat concentreerde hij zich vooral op het weergeven van beweging, bijvoorbeeld in Le Chahut en Le cirque.


Dimanche d’été à la Grande Jatte (1886) – Georges Seurat

Dimanche d'été à la Grande Jatte (1886) - Georges Seurat
Dimanche d’été à la Grande Jatte (1886) – Georges Seurat

Afmeting: 207,6 × 308 cm
Art Institute of Chicago

La Grande Jatte was een groen eiland in de Seine nabij Parijs, waar de rijken van de stad in het weekend genoten van hun vrije tijd. Inmiddels is het eiland volgebouwd. La Grande Jatte stond ook bekend om de prostitutie. Aangezien prostitutie in het Parijs van die tijd verboden was, moesten de prostituees inventieve manieren bedenken om aan klanten te komen.

De vrouw die links op het schilderij aan het vissen is, is mogelijk een prostituee. Zij ‘hengelt’ naar klandizie. Daarnaast lijkt het Franse woord voor ‘vissen’ (pêcher) sterk op het woord voor ‘zondigen’ (pécher). De vrouw die het meest opvalt staat rechts vooraan. Ook over haar denken veel kunsthistorici dat zij een prostituee is. De afbeelding van het aapje (dat bij haar loopt) verwees aan het einde van de 19e eeuw naar seksualiteit.

Sommige kunsthistorici menen dat Dimanche d’été à la Grande Jatte een tweeluik vormt. Dit samen met Une baignade à Asnières, waar arme mensen een bad nemen in de Seine.


Une Baignade, Asnières / Baders bij Asnières (1884) – Georges Seurat

Une Baignade, Asnières / Baders bij Asnières (1884) - Georges Seurat
Une Baignade, Asnières / Baders bij Asnières (1884) – Georges Seurat

Afmetingen: 2,01 m x 3 m
National Gallery London

Une Baignade, Asnières toont een aantal mensen aan de rivieroever tijdens een warme zomerdag. Het is het eerste grote werk van Seurat en is het startpunt van het neo-impressionisme. Thans bevindt het schilderij zich in de National Gallery te Londen.


Parade de cirque / Parade van het circus (1888) – Georges Seurat

Parade de cirque / Parade van het circus (1888) - Georges Seurat
Parade de cirque / Parade van het circus (1888) – Georges Seurat

Afmetingen: 99,7 cm x 1,5 m
Metropolitan Museum of Art

Parade de cirque is een neo-impressionistisch schilderij. Het is voor het eerst tentoongesteld in de 1888 Salon de la Société des Artistes Indépendants in Parijs. Dit schilderij laat de parade van het Circus Corvi op Place de la Nation. Het is zijn eerste afbeelding van een nachtelijke scène en eerste schilderij over populair amusement. Circus Sideshow beïnvloedde de fauvisten, kubisten, futuristen en orphisten.


Le Chahut (1890) – Georges Seurat

Le Chahut (1890) - Georges Seurat
Le Chahut (1890) – Georges Seurat

Afmetingen: 1,72 m x 1,4 m
Kröller-Müller Museum

Dit neo-impressionistisch schilderij, de Can-Can, is voor het eerst tentoongesteld op de Salon de la Société des Artistes Indépendants in Parijs in 1890. Hier overschaduwde het alle andere werken.


Jeune femme se poudrant (1890) – Georges Seurat

Jeune femme se poudrant (1890) - Georges Seurat
Jeune femme se poudrant (1890) – Georges Seurat

Afmetingen: 95,5 x 79,5 cm
Courtauld Gallery, Londen

Het werk toont zijn minnares Madeleine Knobloch. Seurat hield zijn relatie met kunstenaarsmodel Knobloch geheim. Zijn relatie kwam aan het licht tijdens een tentoonstelling van dit schilderij in 1890.


Le cirque / Het circus (1891) – Georges Seurat

Le cirque / Het circus (1891) - Georges Seurat
Le cirque / Het circus (1891) – Georges Seurat

Afmetingen: 1,85 m x 1,52 m
Musée d’Orsay

Het circus kan worden opgedeeld in twee gebieden. Rechtsonder de piste, gedomineerd door kromme lijnen en spiralen die beweging suggereren. Een acrobate rijdt op een schimmel, terwijl enkele clowns hun kunsten vertonen. Daarboven zitten de toeschouwers in lange rechte lijnen. De gegoede burgerij vooraan en de lagere klassen bovenin. Ze zijn te onderscheiden door de verschillende hoofddeksels.

Seurats goede vriend Charles Angrand is in het publiek te herkennen. Het is de man met de hoge hoed op de eerste rij. De clown op de voorgrond die op de rug wordt gezien en wegkijkt van de toeschouwers in het circus, geeft het schilderij meer diepte. Om het werk heen schilderde Seurat een donkerblauwe band die doorloopt in de lijst. Ook deze lijst is van zijn hand.


Les Poseuses / De modellen (1888) – Georges Seurat

Les Poseuses / De modellen (1888) - Georges Seurat
Les Poseuses / De modellen (1888) – Georges Seurat

Afmetingen: 2 m × 2,499 m
Privé-collectie
Periode: Pointillisme

Dit schilderij is een reactie op critici die kritiek hadden op de techniek van Seurat. Hij zou niet in staat te zijn om het ‘leven’ weer te geven in zijn werk. Daarom schildert de kunstenaar een naakt, hetzelfde model, in drie verschillende poses. Op de linker achtergrond is onderdeel van La Grande Jatte.


La Tour Eiffel / De Eiffeltoren (1889) – Georges Seurat

La Tour Eiffel / De Eiffeltoren (1889) - Georges Seurat
La Tour Eiffel / De Eiffeltoren (1889) – Georges Seurat

Le Bec du Hoc, Grandcamp (1885) – Georges Seurat

Le Bec du Hoc, Grandcamp (1885) - Georges Seurat
Le Bec du Hoc, Grandcamp (1885) – Georges Seurat

Petit Fort Philippe / De haven van Gravelines (1890) – Georges Seurat

Petit Fort Philippe / De haven van Gravelines (1890) - Georges Seurat
Petit Fort Philippe / De haven van Gravelines (1890) – Georges Seurat

Afmetingen: 73,3 cm × 92,7 cm
Locatie: Indianapolis Museum of Art, Indianapolis

Het Kanaal van Gravelines, Petit Fort Philippe is een pointillistisch schilderij. Geschilderd in 1890, het jaar voor zijn dood, toont het een haven in de kleine Franse haven van Gravelines.