Advertentie

De belangrijkste Jaguars volgens The Telegraph

Mochten we eerst nog afgeven op de kwaliteit van de gemiddelde Europese auto, als het gaat om design zijn meer dan top! Zie hier 10 prachtige Jaguars uit de rijke geschiedenis van dit op en top Britse automerk. The Telegraph zocht er tien voor ons uit. Kijk en lees zelf…

Advertentie
Jaguar XJ220, De belangrijkste Jaguars volgens The Telegraph
Jaguar XJ220

De belangrijkste Jaguars volgens The Telegraph


10. Jaguar SS100

Jaguar SS100
Jaguar SS100

De SS100 was een Britse werd gemaakt van 1936 tot 1940 door SS Cars Ltd. Het was ook het laatste model dat voor de Tweede Wereldoorlog geproduceerd werd door het bedrijf. Wegens de zeer gevoelige lading die de afkorting ‘SS’ sinds de Nazi’s draagt, werd de naam van het bedrijf na de oorlog veranderd in Jaguar. Het verhaal van Jaguar begon met de SS Jaguar SS100, een auto die model stond voor vele volgende twee-zits Jaguar sportwagens. De maximum snelheid ligt op 160 km per uur.


9. XK120

Jaguar XK120
Jaguar XK120

De XK120 was de eerste naoorlogse sportauto die gebouwd werd door Jaguar Cars van 1948 tot 1954. De XK120 was in 1948 te zien op de British International Motor Show als conceptcar om de nieuwe Jaguar-motor te testen. Het ontwerp sloeg echter zo erg aan dat Jaguar besloot de auto in productie te nemen. De “120” in de naam XK120 slaat op de topsnelheid van 120 mph (192 km/h) waardoor de XK120 de snelste productieauto van zijn tijd was. De auto was verkrijgbaar in drie versies: als roadster (ofwel OTS, Open twoseater), als Drophead Coupé (DHC), wat eigenlijk een luxere versie was van de OTS, en als coupé (genaamd FHC, Fixed Head Coupe).


8. Jaguar D-Type

Jaguar D type
Jaguar D type

De Jaguar D-Type is net als zijn voorganger Jaguar C-Type een in de fabriek gebouwde raceauto. De Jaguar D-Type had een straight-XK motor design. Aan het begin was het een 3.4 motor, later ook een 3.8, samen met het C-Type een revolutionaire auto qua aerodynamica en monocoque chassis. Het D-Type was puur alleen voor de autosport geproduceerd, maar nadat Jaguar stopte met de auto te bouwen voor de autosport bood het bedrijf het onafgemaakt chassis aan zoals de voor de openbare weg bedoelde versie van de JaguarXKSS. Deze auto’s kregen een aantal aanpassingen zoals een bijrijdersstoel, een tweede deur, een volledige voorruit en een dak. Maar op 12 februari 1957 brak er brand uit op Browns Lane plant. Door de brand werden er negen van 25 auto’s verwoest die al klaar waren of bijna klaar waren.


7. Jaguar XKSS

Jaguar XKSS
Jaguar XKSS

De straatversie van de D-Type. Er zijn er maar 16 van gemaakt. Kost me dan karretje? Als ze al op de markt komen zo’n 2,5 miljoen euro.


6. Jaguar E-Type

Jaguar E-Type
Jaguar E-Type

De Jaguar E-type of ook Jaguar XK-E werd gebouwd tussen 1961 en 1974 in drie generaties. De E-type betekende een revolutie in het ontwerp, de prestaties en de besturing van sportwagens. De prijs lag een stuk lager dan die van de concurrerende modellen waardoor de verkoop hoog lag. In 14 jaar tijd werden meer dan 70.000 exemplaren verkocht.

5. Jaguar XJ13

Jaguar XJ13
Jaguar XJ13

De Jaguar XJ13 was een prototype raceauto die door Jaguar werd ontwikkeld om in de midden jaren 1960 Le Mans te rijden. HDe auto heeft nooit geracet, en er werd maar één geproduceerd. De auto is niet officieel getaxeerd, maar een bod van £ 7 miljoen werd door de eigenaren in 1996 geweigerd.

4. Jaguar XJ6

Jaguar XJ6
Jaguar XJ6

De XJ6 was een ranke verschijning ten opzichte van de grote Mark X. De auto had onafhankelijke achterwielophanging, gelijkaardig aan die van de Jaguar E-Type, die zorgde voor een uitstekend rijgedrag en verminderde interieurgeluiden en trillingen. De instrumenten op het dashboard waren gelijkaardig met die van andere Jaguar-modellen van dat moment. Als gevolg van het ranke silhouet was wel aan interieurruimte ingeboet, vooral achteraan. De XJ6 werd geleverd met een 2,8 liter- of een 4,2 literversie van Jaguars befaamde 6-in-lijnmotor.

De XJ6 werd geïntroduceerd in september 1968. In reclamespots op televisie prees William Lyons de nieuwe auto aan als the finest Jaguar ever. Het model kende succes waardoor Jaguar in het begin moeite had de vraag bij te houden.


3. Jaguar XJS

Jaguar XJS
Jaguar XJS

De XJ-S werd in 1975 voorgesteld ter vervanging van de Jaguar E-Type. Het model werd in 3 generaties gebouwd tot 1996 waarna het werd opgevolgd door de Jaguar XK8. De recent ontwikkelde V12 kon naar keuze gekoppeld worden aan een manuele of een automatische Borg Warner-versnellingsbak. De 5,3 liter aluminium V12-motor had een vermogen van 285 pk en had elektronische brandstofinspuiting. Begin 1977 werd de automaat vervangen voor de GM 400. De manuele vierversnellingsbak was op verzoek leverbaar tot 1978.


2. Jaguar XJ220

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220

De Jaguar XJ220 is een supersportwagen van het Britse merk Jaguar. De auto werd gemaakt door de Jaguar Sport divisie tussen 1992 en 1994. De auto was enige tijd de snelste productieauto totdat de McLaren F1 zijn opwachting maakte in 1994. De auto werd officieel aangekondigd in 1989 met een prijskaartje van £361.000 (±€450.000). Vanwege de belofte van Jaguar om maximaal 350 auto’s te maken werden veel exemplaren vooraf verkocht, dit trok namelijk handelaren aan die zodra ze de auto kregen deze direct weer met winst zouden verkopen. In totaal werden 281 exemplaren gemaakt en in 1997 waren deze allen verkocht.


1. Jaguar XJR

Jaguar XJR
Jaguar XJR

De Jaguar XJR is de krachtigste XJ van de Britse automobielconstructeur Jaguar. Het model loopt op z’n eind, geruchten gaan dat Jaguar aan een opvolger van de XJ bezig is, en daarmee zal ook de sportievere R verdwijnen. De auto bestaat gedeeltelijk uit aluminium, als er plaatstaal gebruikt zou zijn in plaats hiervan, had de auto 200 kg meer gewogen. De auto rust op een CATS-onderstel met luchtvering en adaptieve schokdemping. De huidige XJR is het 3e model. De eerste XJR was een zescilindermodel op basis van de x300, het tweede model was gebaseerd op de x308, met een achtcilindermotor, die gebouwd werd van 1997 tot 2003.

De 4.2 liter V8 heeft een mechanische compressor, zodat het piekvermogen op 400 pk komt te liggen. Het maximumkoppel bedraagt 541 Nm. De automaat heeft een S-knop boven op de keuzehendel van de automaat. Als die ingedrukt wordt reageert de automaat uiterst alert op de kleinste bewegingen van het gaspedaal, en wordt de motor op scherp gezet. De motor is zo krachtig dat hij omwille van de Gentlemen’s Agreement op 250 km/h elektronisch ingedamd moest worden.

advertentie