Beroemdste schilderijen van Jean-Auguste-Dominique Ingres – 10 stuks

0
137
Beroemdste schilderijen van Jean-Auguste-Dominique Ingres
Beroemdste schilderijen van Jean-Auguste-Dominique Ingres

Beroemdste schilderijen van Jean-Auguste-Dominique Ingres
De Franse schilder Jean Auguste Dominique Ingres (29 augustus 1780, Montauban – 14 januari 1867, Parijs) is een leerling van Jacques-Louis David. Hij is door hem onderwezen in de stijl van het neoclassicisme. Hij heeft een zeer succesvolle carrière. Ingres is misschien wel even bekend en gerespecteerd als zijn leermeester.


Beroemdste schilderijen van Jean-Auguste-Dominique Ingres
Beroemdste schilderijen van Jean-Auguste-Dominique Ingres

Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Beroemdste schilderijen van Jean-Auguste-Dominique Ingres


Napoléon Ier sur le trône impérial / Napoleon I op zijn troon (1806) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Napoléon Ier sur le trône impérial / Napoleon I op zijn troon (1806) - Jean-Auguste-Dominique Ingres
Napoléon Ier sur le trône impérial / Napoleon I op zijn troon (1806) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Ingres is een bijzondere neoklassieke kunstenaar die bekend staat om vele soorten werk. Bijvoorbeeld zijn zeer gedetailleerde portretten zoals Napoleon I op zijn imperiale troon uit 1806. Hij toont Napoleon op een troon en schildert hem als een almachtig wezen in weelderige kleding, als een goddelijke heerser.

Het schilderij heeft een ongelooflijke detaillering, vergelijkbaar met Noord-Renaissance-schilders zoals Jan Van Eyck. Zelfs de pose van Napoleon is vergelijkbaar met die van de figuur ‘De Almachtige’ in het Gentse altaarstuk van Van Eyck. Dit meesterwerk is te zien in het Musée de l’Armée, Hôtel des Invalides, in Parijs.


La baigneuse of Baigneuse Valpinçon / De baadster van Valpinçon (1808) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Ingres verdeelt zijn tijd tussen Frankrijk en Italië gedurende zijn carrière. In Italië schildert hij dit werk tijdens zijn tijd op de Franse Academie in Rome.

La baigneuse of Baigneuse Valpinçon / De baadster van Valpinçon (1808) - Jean-Auguste-Dominique Ingres
La baigneuse of Baigneuse Valpinçon / De baadster van Valpinçon (1808) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Het toont een naakte vrouw die met haar rug naar de kijker zit. Haar gezicht is aan het zicht onttrokken, waardoor toeschouwers zich afvragen hoe ze eruit ziet en wat ze voelt. Dit wordt vaak het eerste grote naakt van Ingres genoemd, dat inspiratie biedt voor verdere werken. Dit schilderij bevindt zich ook in Parijs en is te zien in het Louvre.


Jupiter et Thétis / Jupiter en Thetis (1811) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Jupiter et Thétis / Jupiter en Thetis (1811) – Jean-Auguste-Dominique Ingres
Jupiter et Thétis / Jupiter en Thetis (1811) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Dit werk is ook geschilderd in Rome. Ingres legt het moment vast in het verhaal waarin Thetis de machtige Jupiter smeekt om haar zoon Achilles te helpen, die vecht in de Trojaanse oorlog. Het is een emotioneel stuk en kijkers zien de angst op Thetis’ gezicht. De stoïcijnse Jupiter zit op zijn troon zit en staart de kijker aan. Hoewel het een emotioneel onderwerp is, slaagt Ingres er nog steeds in het werk ook erotisch te maken. Dit omdat het gedeeltelijk naakte lichaam van Thetis een beetje gedrapeerd is op dat van Jupiter. Dit schilderij is te zien in het Musée Granet in Aix-en-Provence.


La Grande Odalisque / De grote odalisk (1814) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

La Grande Odalisque / De grote odalisk (1814) - Jean-Auguste-Dominique Ingres
La Grande Odalisque / De grote odalisk (1814) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Dit is ongetwijfeld het beroemdste naakt van Ingres. , La Grande Odalisque is te zien in het Louvre. Het is een prachtig werk van een vrouw die op een divan legt en we net als op La baigneuse of Baigneuse Valpinçon van achteren zien. Hoewel haar lichaam niet anatomisch correct is met zijn lange, gebogen lijnen en onmogelijke positie, slaagt Ingres erin een sensueel kunstwerk te creëren.


Le Vœu de Louis XIII / De gelofte van Louis Louis XIII (1824) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Le Vœu de Louis XIII / De gelofte van Louis Louis XIII (1824) - Jean-Auguste-Dominique Ingres
Le Vœu de Louis XIII / De gelofte van Louis Louis XIII (1824) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Geïnspireerd door de werken van Renaissancemeester Rafaël, schildert Ingres ook religieuze werken zoals De gelofte van Louis Louis XIII.

Dit schilderij, getoond in de Salon van 1824, is onmiddellijk een succes. In opdracht van de kathedraal van Montauban, waar het vandaag de dag nog steeds te zien is, is het schilderij een viering van het moment waarop de kerk en de staat verenigd worden. Het werk toont Louis XIII geknield en omhoog kijkend naar de hemel, waar de Maagd Maria en het Kind naar beneden kijken en luisteren naar zijn gelofte.


La Maladie d’Antiochus/ De ziekte van Antiochus (1840) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

La Maladie d'Antiochus/ De ziekte van Antiochus (1840) - Jean-Auguste-Dominique Ingres
La Maladie d’Antiochus/ De ziekte van Antiochus (1840) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Dit werk maakte Ingres in opdracht van Prins Ferdinand Philippe, hertog van Orléans. De afgebeelde klassieke scène komt uit Plutarchus’ verhaal waarin Antiochus verliefd wordt op zijn stiefmoeder, Stratonice. Natuurlijk kan hij zijn gevoelens niet doorzetten en wordt hij er ziek van.


La Princesse de Broglie / Portret van de prinses van Broglie (1853) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

La Princesse de Broglie / Portret van de prinses van Broglie (1853) - Jean-Auguste-Dominique Ingres
La Princesse de Broglie / Portret van de prinses van Broglie (1853) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Het portret van de de prinses van Broglie is de laatste opdracht van Ingres. Zittend in haar huis is ze gekleed in een weelderige blauwe satijnen jurk versierd met fijn wit kant. De oorbellen, een ketting, armbanden en ringen in dit werk zijn opnieuw een bewijs van Ingres technische vaardigheden om iets of iemand zeer realistisch te schilderen. Tegenwoordig is het te zien als ondereel van de permanente collectie in het Metropolitan Museum of Art in New York City.


La Source / De bron (1856) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

La Source / De bron (1856) - Jean-Auguste-Dominique Ingres
La Source / De bron (1856) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Er is een periode van 36 jaar vanaf het moment dat Ingres aan dit werk begint tot het moment waarop hij het afmaakt. Het is te zien in het Musée d’Orsay in Parijs.


Madame Moitessier (1856) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Madame Moitessier (1856) - Jean-Auguste-Dominique Ingres
Madame Moitessier (1856) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Dit schilderij ziet men vaak als zijn beste portret. Madame Moitessier zit en draagt ​​een prachtige bloemenjurk, in die tijd in de mode, en versierd met sieraden. Achter haar is een spiegel geplaatst die de kijker haar spiegelbeeld laat zien. De kleuren zijn levendig en het detail is, zoals altijd, zeer bijzonder. Het heeft bijna een realistische fotokwaliteit en is te zien in de National Gallery in Londen.


Le Bain turc / Het Turkse bad (1862) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Le Bain turc / Het Turkse bad (1862) - Jean-Auguste-Dominique Ingres
Le Bain turc / Het Turkse bad (1862) – Jean-Auguste-Dominique Ingres

Dit schilderij zit boordevol erotiek en is in alle opzichten een voyeuristische scène. Het kan de kijker het gevoel geven dat door een sleutelgat te kijken. De vrouwen beseffen niet dat ze in de gaten worden gehouden. Het toont Ingres’ liefde voor het Oosten en naakten. Kunstliefhebbers kunnen het Turkse bad in het Louvre vinden.