Advertentie

Beroemdste werken van M.C. Escher – Top 10

Maurits Cornelis Escher (Leeuwarden, 17 juni 1898 – Hilversum, 27 maart 1972) is wereldberoemd geworden om zijn houtsneden, houtgravures en lithografieën, waarin hij vaak speelt met wiskundige principes. Hij signeerde zijn werk met MCE.

Advertentie

Zijn gravures verbeelden vaak onmogelijke constructies, studies van oneindigheid en in elkaar passende meetkundige patronen (vlakverdelingen) die geleidelijk in volstrekt verschillende vormen veranderen.

In de jaren vijftig krijgt hij in bredere kring erkenning als kunstenaar, vooral in de Verenigde Staten. Kristallografen en wiskundigen ontdekten in zijn werk symmetrieën en thema’s uit hun vakgebieden. Eschers grafische werk wordt vanaf 1960 in wetenschappelijke (leer)boeken gebruikt.


Lees hier ->>> meer interessante artikelen over kunst op deze website…


Beroemdste werken van M.C. Escher - Top 10
Beroemdste werken van M.C. Escher – Top 10

Beroemdste werken van M.C. Escher – Top 10

Bron: www.top10share.com


10. Reptielen in oorlogstijd – 1943 – M.C. Escher

Reptielen - M.C. Escher
Reptielen – M.C. Escher

Escher zelf over dit werk: Op de bladzijde van een opengeslagen schrift is een mozaïek van reptielen getekend in drie kleuren. Laten ze nu maar eens tonen dat ze levende wezens zijn. Een van hen steekt een plastische poot uit over de rand van het schrift, rukt zich verder los en begint zijn levensweg. Eerst klimt hij op een boek, loopt dan verder naar boven over een gladde tekendriehoek, en bereikt eindelijk zijn hoogtepunt op het horizontale vlak van een dodekaëder. Even uitblazen, moe maar voldaan, en dan maar weer naar beneden, terug naar de vlakte, naar ‘platland’, waarin hij zijn functie van symmetrie-figuur herneemt.

Bron: Escher in het paleis, Reptielen in oorlogstijd, 3 maart 2018


9. Klimmen en Dalen – 1960 – M.C. Escher

Klimmen en dalen - M.C. Escher
Klimmen en dalen – M.C. Escher

Escher maakt hier gebruik van de De Penrose-trap. Dit is een optische illusie en een onmogelijk voorwerp bedacht door de Britse wis- en natuurkundige Roger Penrose in 1958. Dezelfde trap was al eerder bedacht door de Zweedse kunstenaar Oscar Reutersvärd, maar was buiten Zweden niet bekend.

Op de trap lijkt het mogelijk een rondje omhoog (of omlaag) te kunnen lopen om weer op dezelfde traptrede terecht te komen. In drie dimensies is het dus een onmogelijke figuur die is ontstaan door in de (twee-dimensionale) tekening te spelen met het perspectief.

De trap van Penrose is het bekendst geworden in de litho Klimmen en dalen (1960) van de graficus M.C. Escher. De trap is daar onderdeel van een kloostercomplex, waar de monniken in twee richtingen op de trap lopen. Ook in Waterval (1961) gebruikt Escher dit idee.


8. Belvedere – 1958 – M.C. Escher

Belverdere - M.C. Escher
Belverdere – M.C. Escher

Dit architectonische hoogstandje zou nooit in werkelijkheid uitgevoerd kunnen worden. Al denkt de zittende man op het bankje daar misschien anders over. Hij houdt een onmogelijke figuur (een kuboïde) in zijn handen. Het bouwwerk achter hem is het toonbeeld van dezelfde ongerijmdheid. Hoewel het perspectief correct toegepast lijkt te zijn, gebeuren er vreemde dingen. Het gebouw wringt aan alle kanten.

Bron: www.rijksmuseum.nl


7. Hol en Bol – 1955 – M.C. Escher

Hol en Bol -M.C. Escher
Hol en Bol – M.C. Escher

Hol en Bol (maart 1955) heeft nachtmerrie-achtige kwaliteiten: waar is de ingang; gaan we naar boven of naar beneden; zijn we binnen of buiten? De constructie in het midden, waar twee perspectieven samen komen, geeft een duizeligmakend gevoel.

Escher draait alles binnenstebuiten: boven wordt onder, buiten wordt binnen. De mensen, hagedissen en potten die hij in deze omgeving plaatst, verzetten zich tegen deze inversie. Het kijken naar deze figuren plaatst die kijker voor de onmogelijke taak om de holle en bolle wereld met elkaar te verbinden. Steeds opnieuw.

Bron: Hol en Bol, 29 maart 2018


6. Lucht en Water – 1938 – M.C. Escher

Lucht en Water - M.C. Escher
Lucht en Water – M.C. Escher

Een prachtig samenspel van licht en schaduw ervoor zorgen dat vissen in het water overgaan in vogels in de lucht.


Top 5 beroemdste werken van M.C. Escher


5. De Toren van Babel – 1928 – M.C. Escher

De Toren van Babel - M.C. Escher
De Toren van Babel – M.C. Escher

Escher wil steeds moeilijkere perspectieven uitproberen. De Toren van Babel schildert helemaal vanaf de top naar beneden. Dit soort ‘vingeroefeningen’ trainen Escher om zelf het perspectief naar zijn hand te zetten.

Bron: kunstvensters.com: Escher komt tot leven in het Fries Museum, 3 mei 2018


4. Hand met Spiegelende Bol – 1935 – M.C. Escher

Hand met Spiegelende Bol - M.C. Escher
Hand met Spiegelende Bol – M.C. Escher

Escher probeert en slaagt erin om in één prent verschillende werelden te verwerken. Zo zien we in Hand met spiegelende bol een hand in wat we als onze wereld kunnen beschouwen met een bol waarop een spiegelwereld van onze wereld is vastgelegd.

Bron: www.kunstbus.nl


3. Tekenende Handen – 1948 – M.C. Escher

Tekenende Handen - M.C. Escher
Tekenende Handen – M.C. Escher

Nergens anders is de spanning tussen de twee en drie dimensies zo groot als in deze prent. We zien twee handen die elkaar tekenen op een opgeprikt papier, welk geheel letterlijk is getekend op een groter papier.

Met de eenvoudige lijnvoering binnen de manchetten benadrukt Escher dat deze onderdeel van de tekening binnen de tekening zijn. Door de schaduw en detaillering van de handen wordt gesuggereerd dat zij hun papieren ondergrond ontstijgen. Maar zij bestaan evengoed slechts uit inkt. De kunstenaar zegt ons hiermee ‘tekenen is bedrog’.

Bron: www.rijksmuseum.nl


2. Waterval – 1961 – M.C. Escher

Waterval - M.C. Escher
Waterval – M.C. Escher

Klik hier  ->>> voor een radio-uitzending vaa de VPRO over ‘De waterval’.


1. Relativiteit – 1953 – M.C. Escher

Relativiteit - M.C. Escher
Relativiteit – M.C. Escher

Eschers wiskundige en onmogelijke onderwerpen zijn uniek en worden vanaf
de jaren ‘50 dan ook gretig gebruikt in wetenschappelijke publicaties, en ook vandaag de dag zien we op veel middelbare scholen Eschers werk terug om lastige theorieën te illustreren. Tot zijn eigen verbazing worden zijn werken ook erg geliefd onder hippies en popsterren. Tegenwoordig laten veel mensen een werk van Escher in inkt vereeuwigen als tatoeage.

De houtsnede “Relativiteit” is gebaseerd op zo’n onmogelijk object. Je kunt het eigenlijk blijven draaien zonder dat het ‘op z’n kop’ staat. We zien mannetjes dezelfde trap belopen, alleen loopt de een naar boven en de ander naar beneden. Dit heeft Escher heel goed uitgedacht en hij heeft er duidelijk plezier in om met onze manier van kijken te spelen. Hij zoekt in deze gravure de grenzen van onze logica op.

Bron: izi.TRAVEL


 

advertentie

Geef een reactie