Beste commercial tijdens Superbowl is van Pepsi (Top 10)
De Superbowl, de finale van het American Football, is het grootste sportevenement ter wereld. Ze staan op nummertje vijf van de grootste sportevenementen ter wereld. Dat ze er iets moois van maken, degene die wat seconden inkopen om af te spelen voor, tijdens en na de wedstrijd is wel logisch.
Voor een half minuutje prime time betaalde je zo’n 5 miljoen euro. Er waren mede daarom de afgelopen jaren nogal wat meesterwerkjes te zien.
Lees hier ->>> meer over televisie en hier ->>> meer over internet op deze website.
Beste commercial tijdens Superbowl: de Top 10
Pepsi’s “Your Cheating Heart” (1996)
Coca-Cola’s “Mean Joe Green” (1979)
McDonald’s “The Showdown” (1993)
Wix.com’s “Chez Felix” (2017)
Reebok’s “Office Linebacker with Terry Tate” (2003)
Wendy’s “Where’s the Beef?” (1984)
Zie hier de Top 10 YouTube kanalen met de meeste abonnees 2022.
Snickers featuring Betty White (2010)
Apple’s “Introducing Macintosh” (1984)
Volkswagen’s“The Force” (2011)
Old Spice’s “The Man Your Man Could Smell Like” (2010)
Marketing Tribune over de Superbowl
Marketeers en creatieven kijken elk jaar reikhalzend uit naar de Super Bowl, vanwege de spraakmakende commercials die adverteerders eromheen plannen. Dit jaar vindt de 51e editie plaats op zondag 5 februari. Enkele adverteerders hebben hun spot al onthuld, maar tegelijk is er ook kritiek op de exorbitante tarieven.
Intel was de eerste adverteerder die zijn thema-commercial onthulde, met daarin een hoofdrol voor de 360-graden filmtechniek van het bedrijf. Daarmee worden zelfs de ochtendrituelen van football-speler Tom Brady helemaal ‘epic’. Ook de webbouwers van Wix waren er vroeg bij, met een spectaculaire spot waarin Wonder Woman een restaurant sloopt tijdens een ook daadwerkelijk epische vechtpartij.
Tegelijk klinkt er kritiek op de tarieven van de huidige Super Bowl. Tv-zender Fox vraagt ruim 5 miljoen dollar per dertig seconden, ruim het dubbele van wat een plek in het reclameblok in 2010 kostte. En dan te bedenken dat de NFL-kijkcijfers een daling vertonen. De inkoop duurde dit jaar dan ook langer dan de afgelopen edities.
Het moge duidelijk zijn dat adverteerders natuurlijk een veelvoud van die 5 miljoen dollar kwijt zijn, want ze laten altijd een speciale commercial maken voor de Super Bowl. Bovendien wordt er nog een flinke bulk geld tegenaan gegooid voor PR en (social) media-inkoop op kanalen als YouTube en Facebook. Wie meedoet aan het reclame-circus rond de Super Bowl is minimaal 10 miljoen dollar kwijt.
Bron: Marketing Tribune