De beroemdste schilderijen van Jacques-Louis David - De Top 10
, , , , , , ,

De beroemdste schilderijen van Jacques-Louis David – De Top 10

De beroemdste schilderijen van Jacques-Louis David – De Top 10

Jacques-Louis David (Parijs, 30 augustus 1748 – Brussel, 29 december 1825), was een Frans kunstschilder van historiestukken en portretten. Hij was de leidende figuur van het neoclassicisme en beïnvloedde veel 19e-eeuwse Franse schilders.

David schilderde in de neoclassicistische stijl, waarbij hij zijn onderwerpen uit klassieke bronnen haalde. Hij weigerde om de klassieke kunst te kopiëren en koos ervoor om zijn talent en de vormen van de klassieke kunst te gebruiken.

Hij gebruikte zijn schilderijen voor revolutionaire ideeën, propagandistische doeleinden en om de waarden van patriottisme en de democratie te prijzen.

David stelde tekening en herkenbare vorm boven (heldere) kleuren. Zijn schilderijen over de Klassieke Oudheid en de Franse Revolutie ademen deugd, heroïsche spanning en een Spartaanse sfeer. David was lid van een van de twee revolutionaire regeringscomités tijdens het Schrikbewind van Robespierre. Hij was de ceremoniemeester en huisschilder van de Franse Revolutie.


Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

De beroemdste schilderijen van Jacques-Louis David – De Top 10


Le Serment des Horaces / De eed van de Horatii (1784) – Jacques-Louis David

Le Serment des Horaces / De eed van de Horatii (1784) - Jacques-Louis David

Le Serment des Horaces / De eed van de Horatii (1784) – Jacques-Louis David

De eed van de Horatii is één van de meesterstukken van het neoclassicisme. Het schilderij is 330 cm hoog en 425 cm breed en is te vinden in het Louvre.

De eed van de Horatii behandelt een belangrijk onderwerp uit de Romeinse mythologie. Drie broers Horatii moeten in een-op-eengevechten Rome verdedigen tegen de Curiatii uit Alba, een naburige stad en tevens rivaal. Uiteindelijk blijft enkel de oudste broer van de Horatii in leven, die vervolgens door zijn zus vervloekt wordt. Omdat de zus is getrouwd met een van de Curiatii steekt hij haar ook dood.

Door deze eed zweren de Horatii aan hun vader dat zij het gevecht ofwel zullen winnen ofwel zullen sterven. Het gevecht zelf komt voor in verschillende literaire bronnen, zoals in Ab urbe condita van Titus Livius, maar de eed is door David bedacht.


La Mort de Marat / De dood van Marat (1793) – Jacques-Louis David

La Mort de Marat / De dood van Marat (1793) - Jacques-Louis David

La Mort de Marat / De dood van Marat (1793) – Jacques-Louis David

De dood van Marat is een neoklassiek is een belangrijk moment uit de Franse Revolutie. Het geldt als zijn voornaamste werk en is tevens een van de opvallendste stukken uit de collectie van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel. Het is eveneens een sleutelwerk in de kunstgeschiedenis.

Op 13 juli 1793 dient Marie-Anne Charlotte Corday, een aanhangster van de girondijnen, zich bij Jean-Paul Marat aan. Dit aan onder het voorwendsel dat zij informatie heeft over een groep girondijnen en steekt hem neer.

David is gevraagd de begrafenis te organiseren en een schilderij te zijner gedachtenis te leveren. Omdat Marat leed aan een jeukziekte die hij alleen kon verlichten door veel te baden en werkte hij dikwijls in zijn badkuip. Marat gaf sinds september 1789 het blad L’ami du peuple uit. Hij is gestorven met zijn ‘wapen’ in de hand, hier afgebeeld naast het bebloede mes.


La Mort de Socrate / De dood van Socrates (1787) – Jacques-Louis David

La Mort de Socrate / De dood van Socrates (1787) - Jacques-Louis David

La Mort de Socrate / De dood van Socrates (1787) – Jacques-Louis David

Socrates staat op het punt staat de gifbeker te drinken. Hij omringd is door twaalf leerlingen. De vergelijking met Christus die het laatste avondmaal nam met twaalf apostelen is duidelijk. David kreeg veel kritiek omdat het te veel leek op een bas-reliëf. Het schilderij hangt in het Metropolitan Museum of Art, New York.


Le Sacre de Napoléon / De kroning van Napoleon (1807) – Jacques-Louis David

Le Sacre de Napoléon / De kroning van Napoleon (1807) - Jacques-Louis David

Le Sacre de Napoléon / De kroning van Napoleon (1807) – Jacques-Louis David

Dit is een afbeelding van de kroning van Napoleon I in Notre-Dame de Paris. Het schilderij heeft imposante afmetingen, omdat het bijna 10 meter breed en iets meer dan 6 meter lang is. Het werk wordt gehouden in het Louvre in Parijs.


Bonaparte franchissant le Grand-Saint-Bernard / Napoleon Bonaparte steekt de Alpen over op de Grand Saint Bernard (1805) – Jacques-Louis David

Bonaparte franchissant le Grand-Saint-Bernard / Napoleon Bonaparte steekt de Alpen over op de Grand Saint Bernard (1805) - Jacques-Louis David

Bonaparte franchissant le Grand-Saint-Bernard / Napoleon Bonaparte steekt de Alpen over op de Grand Saint Bernard (1805) – Jacques-Louis David

David schilderde vijf versies van dit portret, waarvan de eerste in opdracht van de koning van Spanje, Karel IV. Dit als bewijs van begrip tussen zijn koninkrijk en de Franse Republiek. De volgende drie versies zijn gemaakt voor propagandadoeleinden en zijn de eerste officiële portretten van Napoleon. Ze hangen in het Château de Saint-Cloud, de bibliotheek van het Hôtel des Invalides en het Paleis van de Republiek Cisalpine.


Zie hier de top 10 mooiste bibliotheken ter wereld.


Les Sabines / De Sabijnen (1799) – Jacques-Louis David

Les Sabines / De Sabijnen (1799) - Jacques-Louis David

Les Sabines / De Sabijnen (1799) – Jacques-Louis David

David begon met L’Intervention des Sabines, Les Sabines arrêtant le combat entre les Romains et les Sabins terwijl hij in het paleis van Luxemburg in 1795 gevangen zat. Frankrijk was in oorlog met andere Europese naties na een periode van intern conflict met als hoogtepunt het bewind van terreur, waarin David als een supporter was opgesloten van Robespierre.

Het schilderij toont Romulus ‘vrouw Hersilia – de dochter van Titus Tatius, leider van de Sabijnen – die zich tussen haar man en haar vader haast en haar baby’s ertussen plaatst. Een krachtige Romulus bereidt zich voor op een half terugtrekkende Tatius met zijn speer, maar aarzelt.


Les licteurs rapportent à Brutus les corps de ses fils / De lictoren brengen Brutus de lichamen van zijn zonen (1789) – Jacques-Louis David

Les licteurs rapportent à Brutus les corps de ses fils / De lictoren brengen Brutus de lichamen van zijn zonen (1789) - Jacques-Louis David

Les licteurs rapportent à Brutus les corps de ses fils / De lictoren brengen Brutus de lichamen van zijn zonen (1789) – Jacques-Louis David

Het werk is geschilderd in de neoklassieke stijl. Links is Lucius Junius Brutus zittend afgebeeld. Rechts staat zijn vrouw. David liet zich inspireren op een Romeinse legende. Nadat Brutus de koning uit Rome had verdreven, de republiek had ingesteld en zelf consul was geworden, probeerde de afgezette koning zijn macht te heroveren door middel van een staatsgreep.

Het complot werd echter ontdekt en de samenzweerders door Brutus ter dood veroordeeld. Het bleek echter dat tussen de samenzweerders ook zijn twee zonen zaten. Bitter volhardend veroordeelde hij toch alle samenzweerders ter dood. David zoomt in op het moment dat Brutus’ zoons dood worden teruggebracht nadat hij hen zelf ter dood heeft veroordeeld.


Portrait de madame Récamier / Portret van Madame Récamier (1800) – Jacques-Louis David

Portrait de madame Récamier / Portret van Madame Récamier (1800) - Jacques-Louis David

Portrait de madame Récamier / Portret van Madame Récamier (1800) – Jacques-Louis David

Juliette Récamier genoemd is de vrouw van de schatrijke bankier Jacques Récamier uit Lyon. Het schilderij is te zien in het Louvre te Parijs. Madame Récamier was tijdens haar leven een belangrijke figuur in de hogere kringen van Parijs.

Zij ontving in haar salon de toonaangevende politici, intellectuelen, schrijvers en kunstenaars uit haar tijd. Zij werd vanwege haar schoonheid door vele mannen begeerd, maar bleef haar man trouw. Dit laatste inspireerde David bij het maken van haar portret.


Serment du Jeu de paume / Eed op de Kaatsbaan (1791) – Jacques-Louis David

De Eed op de Kaatsbaan is op zaterdag 20 juni 1789 te Versailles afgelegd door vertegenwoordigers van de derde stand en hun sympathisanten uit de lagere geestelijkheid en de adel. Dit op initiatief van Jean-Joseph Mounier.

Behalve Joseph Martin-Dauch deden 576 afgevaardigden een eed om niet uiteen te gaan voordat zij als Nationale Vergadering (Assemblée nationale) aan het koninkrijk een nieuwe grondwet hadden gegeven. Dit is de Verklaring van de rechten van de mens en de burger.


Napoléon dans son cabinet de travail / Keizer Napoleon in zijn studeerkamer in de Tuileries (1812) – Jacques-Louis David

Napoléon dans son cabinet de travail / Keizer Napoleon in zijn studeerkamer in de Tuileries (1812) - Jacques-Louis David

Napoléon dans son cabinet de travail / Keizer Napoleon in zijn studeerkamer in de Tuileries (1812) – Jacques-Louis David

Het Tuileriënpaleis was van de 16de tot de 19de eeuw de residentie van koningen en staatshoofden. Jacques Louis David schilderde in 1812 Keizer Napoleon in zijn studeerkamer in les Tuileries. Het origineel meet 203.9 cm × 125.1 cm.