Denken aan koffie maakt je alerter zegt onderzoek

0
303
Denken aan koffie maakt je alerter zegt onderzoek
Denken aan koffie maakt je alerter zegt onderzoek

Denken aan koffie maakt je alerter zegt onderzoek

Beeld je een dampende bak koffie in en… En je zou gelijk een stuk helderder moeten zijn. Dat zeggen de onderzoekers van de Universiteit van Toronto. Lees meer.


Lees hier ->>> meer over koffie op deze website…


Denken aan koffie maakt je alerter zegt onderzoek
Denken aan koffie maakt je alerter zegt onderzoek

Denken aan koffie maakt je alerter zegt onderzoek


Als je in de wereld rondloopt zie je vaak zaken die te maken hebben met koffie. Een reclame, tijdens het boodschappen doen of je loopt bijvoorbeeld langs een koffiebar. De signalen van koffie zijn alom tegenwoordig.

De wetenschappers van Universiteit van Toronto wilden weten of er een verband was tussen het denken aan koffie en een een wakkere staat of opwinding.  Daarvoor werden mensen aan dit soort koffie-gerelateerde signalen werden blootgesteld. Dit in vergelijking met het daadwerkelijk drinken van koffie.

Opwinding in de psychologie verwijst naar hoe specifieke delen van de hersenen worden geactiveerd in een staat van alertheid,en attentheid zijn. Opwinding in deze vorm kan worden geactiveerd door een aantal zaken. Denk aan emoties, neurotransmitters in de hersenen of de cafeïnehoudende drank die we consumeren.


People who experience physiological arousal – again, in this case as the result of priming and not drinking coffee itself – see the world in more specific. This has a number of implications for how people process information and make judgements and decisions.

Just seeing reminders of coffee can stimulate the brain


Uit vier afzonderlijke onderzoeken en met een mix van deelnemers uit westerse en oosterse culturen, vergeleken ze koffie- en theegerelateerde aanwijzingen. Ze vonden dat deelnemers die worden blootgesteld aan koffie gerelateerde signalen, de tijd als korter ervaren en meer concrete en precieze gedachten hadden.

Mensen die deze opwinding ervaren, in dit geval als gevolg van primen (1) en zelf geen koffie drinken, zien de wereld in meer specifieke, gedetailleerde vorm. Dit heeft een aantal gevolgen voor hoe mensen informatie verwerken, oordelen en beslissingen nemen.

1) Priming is het sneller herkennen van, of reageren op een bepaalde stimulus als men deze eerder heeft waargenomen. Het wordt beschouwd als een van de manifestaties van het impliciete, of niet-declaratieve geheugen.

Bron en meer informatie: Don Campbell: Just seeing reminders of coffee can stimulate the brain, UTSC study reveals, 26 maart 2019


Geef een reactie