Advertentie

Fysiek zwakke mannen zijn politiek links, fysiek sterke eerder kapitalist

Zie je er niet uit als Arnold Schwarzenegger, hang je niet veel rond in de sportschool? Dan is de kans groot dat je neigt naar het socialisme. Had de grote filosoof Friedrich Nietzche dan toch gelijk met die slavenmoraal van de zwakkeren (1). Lees meer over socialisme, kapitalisme en het onderzoek van de Brunel University London.

Advertentie
Fysiek zwakke mannen zijn politiek links
Fysiek zwakke mannen zijn politiek links

Fysiek zwakke mannen zijn politiek links, fysiek sterke eerder kapitalist

Dr. Michael Price en zijn collega’s van Brunel en Harvard bestudeerden 171 mannen tussen de 18 en 40 jaar. Ze verzamelden informatie over hun gewicht, tailleomvang, spieromvang (zowel ge- als ontspannen), hand grip, arm- en borstkracht. Daarbij moest een ander groepje mensen de gezichtsuitdrukkingen van de betreffende heren beoordelen,  maar ook op uiterlijk, dominantie en aantrekkelijkheid.

De uitkomst was dat de heren met een gespierdere lichaamsbouw significant meer geloofden dat de sterkeren de zwakkeren zouden mogen overheersen. Ook waren ze minder enthousiast om de de welvaart te delen met anderen. Overigens bleken deze heren die beoordeeld werden als dominant en aantrekkelijk zelf dan weer niet significant meer te geloven in het het feit dat zij zouden moeten ‘heersen’.


The causal direction here is somewhat ambiguous – does being muscular cause men to be less egalitarian, or are less-egalitarian men just more likely to lift weights?

Uit: Muscular men less likely to support social and economic equality, study suggests


Michael Price denkt dat bovenstaande op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Het zou kunnen zijn dat de gespierde heren geloven in hun eigen ‘kracht’ en enige afkeer hebben van de zwakkeren. Ook zou het zo kunnen zijn dat de heren die meer geloven in een minder egalitaire samenleving juist de sportschool opzoeken.

Price zelf: Our results suggest that wealthier men who are more formidable physically are more likely to oppose redistribution of wealth. Essentially, they seem more motivated to defend their resources. But less wealthy men who are still physically formidable don’t seem more inclined to support redistribution either. They’re not demanding a share of the wealth.


Bronnen en meer informatie:

Michael Price and Nicholas Pound, Jennifer Sheehy-Skeffington en James: Is sociopolitical egalitarianism related to bodily and facial formidability in men? in: Evolution and Human Behavior, 6 april 2017

Sarah Cox: Muscular men less likely to support social and economic equality, study suggests, Brunel University London, 22 mei 2017


(1) Friedrich Nietzche en de Slavenmoraal

In de praktijk kwam de herenmoraal, trots, adellijkheid en assertiviteit, vooral voor onder de heersende klassen van de maatschappij. Dit lokt weer een reactie uitlokte van de lagere klassen, die zich onderdrukt voelden door de heersers. Volgens Nietzsche kwam de slavenmoraal het meest nadrukkelijk naar voren in het christendom en utilistische morele theorieën. Assertief, edel en nuttig waren niet meer de deugden in de samenleving. Voortaan waren nederigheid, medelijden en vergeving de drie nieuwe deugden. Dus in plaats van assertief te zijn, behoorde men medelijden te hebben. In plaats van edel te zijn, behoorde men nederig te zijn. En in plaats van kwaad te vergelden, moest men het kwaad vergeven.

Al met al was slavenmoraal een inversie op de herenmoraal: Alles wat volgens de herenmoraal goed was, was volgens de slavenmoraal kwaadaardig en alles wat volgens herenmoraal nutteloos was, was volgens de slavenmoraal goedaardig. In de slavenmoraal was het gemiddelde de maatstaf voor alle morele oordelen die gemaakt moeten worden. De slavenmoraal had volgens Nietzsche overwonnen op de herenmoraal, toen het in de herenmoraal gegronde Klassieke denkbeelden plaats moesten maken voor het christendom.

Bron: Wikipedia

advertentie

Geef een reactie