Fysieke inspanning goed voor hersenen 50-plusser

0
1061
Fysieke inspanning goed voor hersenen 50-plusser
Fysieke inspanning goed voor hersenen 50-plusser

Fysieke inspanning goed voor hersenen 50-plusser

Kom op ouwetje, pak je stok, sta op en wandel. Eigenlijk heeft natuurlijk iedereen wel baat bij een beetje inspanning, maar dat geldt zeker voor de senioren onder ons. Je moet volgens de Australische onderzoekers van de universiteit van Canberra wel meerdere keren per week beweging inlassen. Je denkvaardigheid heeft veel baat bij het regelmatig trainen van je spieren en je hart. Lees meer…

Fysieke inspanning goed voor hersenen 50-plusser
Fysieke inspanning goed voor hersenen 50-plusser

Fysieke inspanning goed voor hersenen 50-plusser

Onderzoeker Joe Northey en zijn collega’s bestudeerden 39 bestaande studies. Hieruit bleek duidelijk het positieve effect van de inspanning op onze hersenen. Het effect was zelfs zichtbaar bij mensen die al licht dementeerden.

Positieve effecten van het bewegen
Er zijn nogal wat voordelen die gepaard gaan met de fysieke inspanning. Om te beginnen krijgen je hersenen meer bloed, zuurstof en voedingstoffen krijgen toegediend. Verder zou de inspanning ook nog eens de aanmaak van groeihormonen bevorderen.


To improve cognitive function, this meta-analysis provides clinicians with evidence to recommend that patients obtain both aerobic and resistance exercise of at least moderate intensity on as many days of the week as feasible, in line with current exercise guidelines.

Uit: Exercise interventions for cognitive function in adults older than 50: a systematic review with meta-analysis


De betere cognitieve prestaties door beweging en inspanning waren af te leiden uit de verschillende experimenten die in de eerder genoemde 39 verschillende onderzoeken zijn gedaan. De oefeningen verbeteren de cognitieve vaardigheden waar het gaat om bijvoorbeeld lezen, denken, leren en beredeneren. Het trainen van je spieren heeft een zichtbaar effect op je geheugen en je vermogen tot plannen en organiseren, de zogeheten uitvoerende functies.


Je hoeft echt geen marathon te lopen of dagelijks 100 kilo meerdere keren te bankdrukken. Northey: Bij een milde lichaamsbeweging gedurende een of twee keer per week verbeteren de cognitieve functies. De kans op verbetering wordt wel groter naarmate er meer bewogen wordt.


Bron en meer informatie: J.M. Northey , N. Cherbuin ,K.L. Pumpa ,D.J. Smee en B. Rattray: Exercise interventions for cognitive function in adults older than 50: a systematic review with meta-analysis, British Journal of Sports Medicine, 24 april 2017

 

Lees hier->>> meer over hersenen op deze website…

Geef een reactie