Gelukkig worden doe je zo of hoe word ik een een positivo?

Natuurlijk zijn er chemische procesjes in je hersenen verantwoordelijk voor de mate van gemiddeld geluk wat je in je leven mee mag maken. Overigens is het niet alleen ‘nature’, er is zeker ook iets ten positieve te beïnvloeden middels ‘nurture’. En hier krijg je dan ook wat opvoedingslesjes waar het gaat om om jezelf gelukkiger te maken. Voorbeeld: de één-minuut-regel. Lees zelf meer over geluk en ongeluk.

Gelukkig worden doe je zo of hoe word ik een een positivo
Gelukkig worden doe je zo of hoe word ik een een positivo?

Gelukkig worden doe je zo of hoe word ik een een positivo?


Overwin negatieve gedachten

Geef toe aan je negatieve gedachte. Zeg niet tegen jezelf: ‘Ik moet er niet aan denken.’ Laat ze toe en geef er aan toe.

Behandel jezelf als een vriend. Bevraag jezelf en geef jezelf advies, net als je bij een vriend of vriendin zou doen.

Daag je negatieve gedachten uit. De bedoeling is om jezelf te ontdoen van allerlei irrationele gedachten door jezelf vragen te stellen als:

  • Baseer ik die gedachten op feiten of gevoelens?
  • is mijn interpretatie van de situatie wel juist?
  • Zouden anderen de situatie ook zo beoordelen?
  • Als iemand anders dit zou overkomen, zou hij of zij de situatie ook zo beoordelen?

En je weet toch: iedereen heeft wel eens negatieve gedachten en gevoelens!


Controleer je ademhaling

De rustige en wat diepere buikademhaling zorg voor rust in het lichaam en hoofd. Zie hier->>> hoe je buikademhaling toe moet passen en hier->>> de voordelen.


Herschrijf je verhaal

Het alleen al opschrijven van je gedachten kan al tot verbetering leiden. Iedere dag 15 minuten even noteren over het hoe en wat in je leven heeft al vele mensen veel gebracht. Waar het gaat om negatieve gedachten zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:
1. Schrijf op welke negatieve gedachten het gaat.
2. Herschrijf het verhaal aan jezelf al een vriend die advies geeft.

James Pennebaker, professor in de psychologie aan de Universiteit van Texas, die veel met schrijftherapie werkt: ‘The idea here is getting people to come to terms with who they are, where they want to go. I think of expressive writing as a life course correction.’


Beweeg

Hoe het precies werkt weten we niet, maar piekeren doe je vak zittend. Een stukje wandelen doet dan goed. Uit onderzoek weten we bijvoorbeeld wel dat je van wandelen in de natuur goed gemutst wordt. Lees hier->>> Waarom buiten zijn goed voor je is.


Ontrommel jezelf

Jezelf een beetje organiseren kan voor heel veel geluk zorgen, volg deze aanwijzingen maar eens op en ook jij zult je een stuk prettiger voelen.

  • Vouw je kleren netjes op
  • Gooi alle overbodige rommel om je heen weg
  • Gooi al het papier je huis uit
  • Leg je kleren bij het uitdoen netjes op een stapel en zorg dat morgenochtend ook het onderbroekje en de sokjes op het stapeltje liggen
  • Sorteer je kledingkast op kleur
  • Geef je geld uit aan ‘ervaringen’, niet aan dingen

En dan hebben we ook nog de één-minuten regel, oftewel alles wat binnen een minuut gedaan kan worden zoals:

  • Hang je jas netjes op
  • Lees die brief en gooi ‘m weg
  • Vul gelijk het formulier in
  • Beantwoord direct dat mailtje
  • Noteer de gedachte in je mobieltje
  • Luister naar je ingesproken voicemail
  • Zet de vatenwasser aan
  • Gooi oude magazines weg

Lees ook hier->>> hoe je gelukkig kan worden op deze website

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier

+ 9 = 17