Grootste vliegtuigongelukken ooit (Top 25 met filmpje)

0
4362
Grootste vliegtuigongelukken ooit
Grootste vliegtuigongelukken ooit

Grootste vliegtuigongelukken ooit (Top 25 met filmpje)

Hier de grootste vliegtuigongelukken ooit, in een Top 25 met filmpje. Want vergis je niet: wij zullen er binnenkort ook aan moeten geloven: de aanschaf van een privé-jet, zo het gaat goed met onze business. En voor dat je overgaat tot zo’n investering moet je wel even wat research en onderzoek doen. Eén van de belangrijke zaken is dat je met het vliegtuig ook aankomt. Wij hebben een overzicht van de 25 grootste vliegtuigongelukken gemaakt. Zij kwamen helaas niet aan op de juiste bestemming.


Top 25 Grootste vliegtuigongelukken ooit

De grootste ooit: de botsing op Tenerife!
Deze vliegtuigramp vond plaats op 27 maart 1977, toen op het Canarische eiland Tenerife twee vliegtuigen van het type Boeing 747 op elkaar botsten. Hierbij kwamen 583 mensen om het leven.


Lees hier ->>> meer over ongelukken en hier ->>> meer over vliegtuigen op deze website…


Impressie van de botsing: grootste vliegtuigongelukken ooit
Impressie van de botsing


Afgezien van terroristische aanslagen (zoals 9/11), is het de grootste ramp uit de luchtvaartgeschiedenis. Verderop hebben we het verhaal van het ongeluk letterlijk gekopieerd van Wikipedia.

Dit zijn de meest opvallende vliegtuigen in deze top 25 die naar beneden zijn gekomen:
Negen keer een Boeing 747 (B747), en daar zijn er 1440 van gemaakt
Vier keer de Airbus 330 (A330), en daar zijn er 887 van gemaakt
Drie keer een McDonnell Douglas DC-10 (DC 10)
Twee keer een McDonnell Douglas DC-8 (DC 8)

Hier een overzicht van 25 vliegtuigen die helaas niet aankwamen op hun bestemming.

Aantal doden Datum Waar? Vliegmaatschappij Type vliegtuig
1 583 27-mrt-77 Tenerife op de Canarische Eilanden Pan Am / KLM B747 / B747
2 520 8-dec-85 Mt. Osutaka Japin an Japan Air Lines B747
3 349 11-dec-96 New Delhi in India Saudi / Kazastan B747 / Il76
4 346 3-mrt-74 Bois d' Ermenonville in Frankrijk Turkish Airlines DC10
5 329 23-jun-85 Atlantische Oceaan ten westen van Ierland Air India B747
6 301 19-aug-80 Riyadh in Saoedi Arabië Saudi Arabian Airlines L1011
7 298 17-apr-14 Oost-Oekraïense dorp Hrabove Malaysia Airlines B777-200ER
8 290 7-mrt-88 Persische Golf Iran Air A300
9 275 19-feb-03 Shahdad in Iran Islamic Revolution's Guards Co. Il-76MD
10 273 25-mei-79 Chicago in Illinois American Airlines DC10


Grootste vliegtuigramp: de nrs. 11 t/m 27

Aantal doden Datum Waar? Vliegmaatschappij Type vliegtuig
11 270 21-dec-88 Lockerbie in Schotland Pan American World Airways B747
12 269 9-jan-83 Sakhalin Island in Rusland Korean Airlines B747
13 265 11-dec-01 Belle Harbor in Queens New York American Airlines A300
14 264 26-apr-94 Komaki in Japan China Airlines A300
15 261 7-nov-91 Jeddah in Saoedi Arabië Nationair/charter Nigeria AW DC8
16 257 11-apr-18 Boufarik Algarije Algerian Air Force Il-76
16 257 28-nov-79 Mt. Erebus in Antarctica Air New Zealand DC10
18 256 12-dec-85 Gander Newfoundland Canada Arrow Airways DC8
19 234 26-sep-97 Buah Nabar in Indonesië Garuda Indonesia Airlines A300
20 230 17-jul-96 Off East Moriches in New York Trans World Airlines B747
21 229 9-feb-98 Off Nova Scotia in Canada Swissair MD11
22 228 6-jan-09 Atlantische Oceaan Air France A330
23 228 8-jun-97 Agana in Guam Korean Airlines B747
24 227 1-aug-96 Kinshasa Zaire African Air AN32
25 225 25-mei-02 Off Penghu in Taiwan China Airlines B747
26 223 26-mei-91 Ban Nong Rong in Thailand Lauda Air B767
27 217 31-okt-99 Off Nantucket in Massachusetts VS EgyptAir B767

Deze informatie is afkomstig van Plane Crash Info


 

Tien verschrikkelijkste vliegtuigongelukken


Het verhaal van van de vliegtuigramp Tenrife op Wikipedia!

Als het toestel van de KLM naar het begin van de startbaan taxiet, kreeg de Pan Am-Boeing instructies om over dezelfde baan te taxiën.  De Pan Am-Boeing  tot aan de derde afslag, om vervolgens naar het vertrekpunt te gaan via de parallelle taxibaan.

De afslagen zijn niet gemarkeerd. Afslag C3 zou via een scherpe bocht (145 graden naar links) terugleiden naar het vol geparkeerde terminalgebied.  Daar zou dan weer een tweede bocht (145 graden naar rechts) gemaakt zou moeten worden. Deze tweede bocht is volgens een rapport van de ALPA (Air Line Pilots Association) voor een toestel met de afmetingen van een Boeing 747 praktisch niet te doen zijn.

Men denkt aan dat de bemanning veronderstelde dat de verkeersleiding deze afslag niet kon hebben bedoeld. Daarom besloten ze door te taxiën tot de wel geschikte afslag C4 (twee bochten van 35 graden). Er is echter ook een theorie dat de bemanning van de Pan Am-Boeing de derde afslag door de hevige mist totaal miste en daarom doorreed over de startbaan.

Communicatie faalt

Intussen geef de luchtverkeersleiding het KLM-vliegtuig een klaring voor de route die genomen moet worden na vertrek. Er is enorm dichte mist, met een zicht van ongeveer 300 meter.  De KLM-piloten piloten kunnen de voor hen op de startbaan taxiënde Pan Am-Boeing niet zien. Bovendien kan geen van beide vliegtuigen worden gezien vanaf de verkeerstoren. Deze is niet was uitgerust met grondradar voor de banen.

Co-piloot Klaas Meurs is nog bezig de klaring van de verkeerstoren voor de vlucht te herhalen, als gezagvoerder Jacob Veldhuyzen van Zanten zonder toestemming aan de start begint. Meurs rest niet anders dan de toren te melden: “We are at take-off.” of “We are uh-taking-off.” Omdat toestemming daarvoor nog niet is verleend, ziet de toren dit als een bevestiging dat het KLM-toestel gereed staat voor vertrek. Ze denken daar dat het vliegtuig klaarstaat voor verdere instructies.

De Pan Am-bemanning meldt de toren dat men nog steeds op de startbaan aan het taxiën iss. De twee berichten worden bijna gelijktijdig verzonden. Door de gebruikte techniek ontstaat echter een heterodyne. Dit heeft als gevolg dat geen van beide berichten door de bemanning van het KLM-toestel gehoord wordt. Er is alleen een hoge fluittoon hoorbaar.

De vliegtuigramp op Tenerife

Wel vangt Willem Schreuder, de boordwerktuigkundige van het KLM-toestel, even later op dat de verkeersleiding aan het Pan Am-toestel vraagt zich te melden zodra het de startbaan heeft verlaten. Hij vraagt daarop aan zijn gezagvoerder of het Pan Am-toestel wel van de startbaan is. Ofschoon dit niet het geval was, antwoordt Veldhuyzen van Zanten bevestigend.

Zodra de bemanning van de taxiënde Pan Am-Boeing de lichten van het aanstormende KLM-toestel (dat op dat moment al boven zijn V1-snelheid zat) zien, probeert Grubbs zijn toestel scherp naar links van de startbaan weg te draaien, maar het was te laat.

Ook een poging van Veldhuyzen van Zanten om door snel opstijgen nog over het Pan Am-toestel heen te wippen mag niet baten. Hij trekt zo abrupt op dat de staart van zijn toestel een groef van 22 meter lengte in de startbaan maakt. De neus van de KLM miste de Pan Am, maar de motoren en het landingsgestel boren zich in het dak van het Amerikaanse vliegtuig.

Vele doden, enkele overlevenden

Het KLM-toestel, dat net los van de grond is, raakt om 17:06:50 plaatselijke tijd het Pan Am-toestel in de rechterflank. Een deel van de romp van de Pan Am-Boeing wordt uit elkaar gescheurd. De KLM-Boeing vliegt nog 150 meter door en crasht op de baan.

Beide toestellen vliegen in brand. In het KLM-toestel komen alle 234 passagiers en de veertien bemanningsleden om. Van het Pan Am-toestel overleven in eerste instantie 70 inzittenden de ramp. Negen van hen overlijden later in het ziekenhuis. Zo komen uiteindelijk 335 van de 396 inzittenden om, onder wie negen van de zestien bemanningsleden. De Pan Am-gezagvoerder Victor Grubbs en zijn co-piloot Robert Bragg zijn twee van de overlevenden.

Vliegtuiggetuigramp Tenerife
Vliegtuiggetuigramp Tenerife

Geef een reactie