Advertentie

Grootste vliegtuigongelukken ooit (Top 25 met filmpje)

Hier de grootste vliegtuigongelukken ooit, in een Top 25 met filmpje. Want vergis je niet: wij zullen er binnenkort ook aan moeten geloven: de aanschaf van een privé-jet, zo het gaat goed met onze business. En voor dat je overgaat tot zo’n investering moet je wel even wat research en onderzoek doen. Eén van de belangrijke zaken is dat je met het vliegtuig ook aankomt. Wij hebben een overzicht van de 25 grootste vliegtuigongelukken gemaakt. Zij kwamen helaas niet aan op de juiste bestemming.

Advertentie

Top 25 Grootste vliegtuigongelukken ooit

De grootste ooit: de botsing op Tenerife!
Deze vliegtuigramp vond plaats op 27 maart 1977, toen op het Canarische eiland Tenerife twee vliegtuigen van het type Boeing 747 op elkaar botsten. Hierbij kwamen 583 mensen om het leven.


Lees hier ->>> meer over ongelukken en hier ->>> meer over vliegtuigen op deze website…


Impressie van de botsing: grootste vliegtuigongelukken ooit
Impressie van de botsing


Afgezien van terroristische aanslagen (zoals 9/11), is het de grootste ramp uit de luchtvaartgeschiedenis. Verderop hebben we het verhaal van het ongeluk letterlijk gekopieerd van Wikipedia.

Dit zijn de meest opvallende vliegtuigen in deze top 25 die naar beneden zijn gekomen:
Negen keer een Boeing 747 (B747), en daar zijn er 1440 van gemaakt
Vier keer de Airbus 330 (A330), en daar zijn er 887 van gemaakt
Drie keer een McDonnell Douglas DC-10 (DC 10)
Twee keer een McDonnell Douglas DC-8 (DC 8)

Hier een overzicht van 25 vliegtuigen die helaas niet aankwamen op hun bestemming.

Aantal dodenDatumWaar?VliegmaatschappijType vliegtuig
158327-mrt-77Tenerife op de Canarische EilandenPan Am / KLMB747 / B747
25208-dec-85Mt. Osutaka Japin anJapan Air LinesB747
334911-dec-96New Delhi in IndiaSaudi / KazastanB747 / Il76
43463-mrt-74Bois d' Ermenonville in Frankrijk Turkish AirlinesDC10
532923-jun-85Atlantische Oceaan ten westen van IerlandAir IndiaB747
630119-aug-80Riyadh in Saoedi ArabiëSaudi Arabian AirlinesL1011
729817-apr-14 Oost-Oekraïense dorp HraboveMalaysia Airlines B777-200ER
82907-mrt-88Persische GolfIran AirA300
927519-feb-03Shahdad in Iran Islamic Revolution's Guards Co.Il-76MD
1027325-mei-79Chicago in IllinoisAmerican AirlinesDC10


Grootste vliegtuigramp: de nrs. 11 t/m 27

Aantal dodenDatumWaar?VliegmaatschappijType vliegtuig
1127021-dec-88Lockerbie in SchotlandPan American World AirwaysB747
122699-jan-83Sakhalin Island in RuslandKorean AirlinesB747
1326511-dec-01Belle Harbor in Queens New YorkAmerican AirlinesA300
1426426-apr-94Komaki in JapanChina AirlinesA300
152617-nov-91Jeddah in Saoedi ArabiëNationair/charter Nigeria AWDC8
1625711-apr-18 Boufarik AlgarijeAlgerian Air Force Il-76
1625728-nov-79Mt. Erebus in AntarcticaAir New ZealandDC10
1825612-dec-85Gander Newfoundland CanadaArrow AirwaysDC8
1923426-sep-97Buah Nabar in IndonesiëGaruda Indonesia AirlinesA300
2023017-jul-96Off East Moriches in New YorkTrans World AirlinesB747
212299-feb-98Off Nova Scotia in CanadaSwissairMD11
222286-jan-09Atlantische OceaanAir FranceA330
232288-jun-97Agana in GuamKorean AirlinesB747
242271-aug-96Kinshasa ZaireAfrican AirAN32
2522525-mei-02Off Penghu in TaiwanChina AirlinesB747
2622326-mei-91Ban Nong Rong in ThailandLauda AirB767
2721731-okt-99Off Nantucket in Massachusetts VSEgyptAirB767

Deze informatie is afkomstig van Plane Crash Info


 

Tien verschrikkelijkste vliegtuigongelukken


Het verhaal van van de vliegtuigramp Tenrife op Wikipedia!

Als het toestel van de KLM naar het begin van de startbaan taxiet, kreeg de Pan Am-Boeing instructies om over dezelfde baan te taxiën.  De Pan Am-Boeing  tot aan de derde afslag, om vervolgens naar het vertrekpunt te gaan via de parallelle taxibaan.

De afslagen zijn niet gemarkeerd. Afslag C3 zou via een scherpe bocht (145 graden naar links) terugleiden naar het vol geparkeerde terminalgebied.  Daar zou dan weer een tweede bocht (145 graden naar rechts) gemaakt zou moeten worden. Deze tweede bocht is volgens een rapport van de ALPA (Air Line Pilots Association) voor een toestel met de afmetingen van een Boeing 747 praktisch niet te doen zijn.

Men denkt aan dat de bemanning veronderstelde dat de verkeersleiding deze afslag niet kon hebben bedoeld. Daarom besloten ze door te taxiën tot de wel geschikte afslag C4 (twee bochten van 35 graden). Er is echter ook een theorie dat de bemanning van de Pan Am-Boeing de derde afslag door de hevige mist totaal miste en daarom doorreed over de startbaan.

Communicatie faalt

Intussen geef de luchtverkeersleiding het KLM-vliegtuig een klaring voor de route die genomen moet worden na vertrek. Er is enorm dichte mist, met een zicht van ongeveer 300 meter.  De KLM-piloten piloten kunnen de voor hen op de startbaan taxiënde Pan Am-Boeing niet zien. Bovendien kan geen van beide vliegtuigen worden gezien vanaf de verkeerstoren. Deze is niet was uitgerust met grondradar voor de banen.

Co-piloot Klaas Meurs is nog bezig de klaring van de verkeerstoren voor de vlucht te herhalen, als gezagvoerder Jacob Veldhuyzen van Zanten zonder toestemming aan de start begint. Meurs rest niet anders dan de toren te melden: “We are at take-off.” of “We are uh-taking-off.” Omdat toestemming daarvoor nog niet is verleend, ziet de toren dit als een bevestiging dat het KLM-toestel gereed staat voor vertrek. Ze denken daar dat het vliegtuig klaarstaat voor verdere instructies.

De Pan Am-bemanning meldt de toren dat men nog steeds op de startbaan aan het taxiën iss. De twee berichten worden bijna gelijktijdig verzonden. Door de gebruikte techniek ontstaat echter een heterodyne. Dit heeft als gevolg dat geen van beide berichten door de bemanning van het KLM-toestel gehoord wordt. Er is alleen een hoge fluittoon hoorbaar.

De vliegtuigramp op Tenerife

Wel vangt Willem Schreuder, de boordwerktuigkundige van het KLM-toestel, even later op dat de verkeersleiding aan het Pan Am-toestel vraagt zich te melden zodra het de startbaan heeft verlaten. Hij vraagt daarop aan zijn gezagvoerder of het Pan Am-toestel wel van de startbaan is. Ofschoon dit niet het geval was, antwoordt Veldhuyzen van Zanten bevestigend.

Zodra de bemanning van de taxiënde Pan Am-Boeing de lichten van het aanstormende KLM-toestel (dat op dat moment al boven zijn V1-snelheid zat) zien, probeert Grubbs zijn toestel scherp naar links van de startbaan weg te draaien, maar het was te laat.

Ook een poging van Veldhuyzen van Zanten om door snel opstijgen nog over het Pan Am-toestel heen te wippen mag niet baten. Hij trekt zo abrupt op dat de staart van zijn toestel een groef van 22 meter lengte in de startbaan maakt. De neus van de KLM miste de Pan Am, maar de motoren en het landingsgestel boren zich in het dak van het Amerikaanse vliegtuig.

Vele doden, enkele overlevenden

Het KLM-toestel, dat net los van de grond is, raakt om 17:06:50 plaatselijke tijd het Pan Am-toestel in de rechterflank. Een deel van de romp van de Pan Am-Boeing wordt uit elkaar gescheurd. De KLM-Boeing vliegt nog 150 meter door en crasht op de baan.

Beide toestellen vliegen in brand. In het KLM-toestel komen alle 234 passagiers en de veertien bemanningsleden om. Van het Pan Am-toestel overleven in eerste instantie 70 inzittenden de ramp. Negen van hen overlijden later in het ziekenhuis. Zo komen uiteindelijk 335 van de 396 inzittenden om, onder wie negen van de zestien bemanningsleden. De Pan Am-gezagvoerder Victor Grubbs en zijn co-piloot Robert Bragg zijn twee van de overlevenden.

Vliegtuiggetuigramp Tenerife
Vliegtuiggetuigramp Tenerife
advertentie