Grootste vliegtuigongelukken ooit (Top 25 met filmpje)
Hier de grootste vliegtuigongelukken ooit, in een Top 25 met filmpje. Want vergis je niet: wij zullen er binnenkort ook aan moeten geloven: de aanschaf van een privé-jet, zo het gaat goed met onze business.
En voor dat je overgaat tot zo’n investering moet je wel even wat research en onderzoek doen. Eén van de belangrijke zaken is dat je met het vliegtuig ook aankomt.
Wij hebben een overzicht van de 25 grootste vliegtuigongelukken gemaakt. Zij kwamen helaas niet aan op de juiste bestemming.
Lees hier->>> meer over vliegtuigen op deze website…
Top 25 Grootste vliegtuigongelukken ooit
De grootste ooit: de botsing op Tenerife!
Deze vliegtuigramp vond plaats op 27 maart 1977, toen op het Canarische eiland Tenerife twee vliegtuigen van het type Boeing 747 op elkaar botsten. Hierbij kwamen 583 mensen om het leven.
Lees hier ->>> meer over ongelukken en hier ->>> meer over vliegtuigen op deze website…
Afgezien van terroristische aanslagen (zoals 9/11), is het de grootste ramp uit de luchtvaartgeschiedenis. Verderop hebben we het verhaal van het ongeluk letterlijk gekopieerd van Wikipedia.
Dit zijn de meest opvallende vliegtuigen in deze top 25 die naar beneden zijn gekomen:
Negen keer een Boeing 747 (B747), en daar zijn er 1440 van gemaakt
Vier keer de Airbus 330 (A330), en daar zijn er 887 van gemaakt
Drie keer een McDonnell Douglas DC-10 (DC 10)
Twee keer een McDonnell Douglas DC-8 (DC 8)
Hier een overzicht van 25 vliegtuigen die helaas niet aankwamen op hun bestemming.
Aantal doden | Datum | Waar? | Vliegmaatschappij | Type vliegtuig | |
---|---|---|---|---|---|
1 | 583 | 27-mrt-77 | Tenerife op de Canarische Eilanden | Pan Am / KLM | B747 / B747 |
2 | 520 | 8-dec-85 | Mt. Osutaka Japin an | Japan Air Lines | B747 |
3 | 349 | 11-dec-96 | New Delhi in India | Saudi / Kazastan | B747 / Il76 |
4 | 346 | 3-mrt-74 | Bois d' Ermenonville in Frankrijk | Turkish Airlines | DC10 |
5 | 329 | 23-jun-85 | Atlantische Oceaan ten westen van Ierland | Air India | B747 |
6 | 301 | 19-aug-80 | Riyadh in Saoedi Arabië | Saudi Arabian Airlines | L1011 |
7 | 298 | 17-apr-14 | Oost-Oekraïense dorp Hrabove | Malaysia Airlines | B777-200ER |
8 | 290 | 7-mrt-88 | Persische Golf | Iran Air | A300 |
9 | 275 | 19-feb-03 | Shahdad in Iran | Islamic Revolution's Guards Co. | Il-76MD |
10 | 273 | 25-mei-79 | Chicago in Illinois | American Airlines | DC10 |
Zie hier de top 10 grootste passagiersvliegtuigen ter wereld.
Grootste vliegtuigramp: de nrs. 11 t/m 27
Aantal doden | Datum | Waar? | Vliegmaatschappij | Type vliegtuig | |
---|---|---|---|---|---|
11 | 270 | 21-dec-88 | Lockerbie in Schotland | Pan American World Airways | B747 |
12 | 269 | 9-jan-83 | Sakhalin Island in Rusland | Korean Airlines | B747 |
13 | 265 | 11-dec-01 | Belle Harbor in Queens New York | American Airlines | A300 |
14 | 264 | 26-apr-94 | Komaki in Japan | China Airlines | A300 |
15 | 261 | 7-nov-91 | Jeddah in Saoedi Arabië | Nationair/charter Nigeria AW | DC8 |
16 | 257 | 11-apr-18 | Boufarik Algarije | Algerian Air Force | Il-76 |
16 | 257 | 28-nov-79 | Mt. Erebus in Antarctica | Air New Zealand | DC10 |
18 | 256 | 12-dec-85 | Gander Newfoundland Canada | Arrow Airways | DC8 |
19 | 234 | 26-sep-97 | Buah Nabar in Indonesië | Garuda Indonesia Airlines | A300 |
Zie hier de top 10 drukste vliegvelden 2021.
Aantal doden | Datum | Waar? | Vliegmaatschappij | Type vliegtuig | |
---|---|---|---|---|---|
20 | 230 | 17-jul-96 | Off East Moriches in New York | Trans World Airlines | B747 |
21 | 229 | 9-feb-98 | Off Nova Scotia in Canada | Swissair | MD11 |
22 | 228 | 6-jan-09 | Atlantische Oceaan | Air France | A330 |
23 | 228 | 8-jun-97 | Agana in Guam | Korean Airlines | B747 |
24 | 227 | 1-aug-96 | Kinshasa Zaire | African Air | AN32 |
25 | 225 | 25-mei-02 | Off Penghu in Taiwan | China Airlines | B747 |
26 | 223 | 26-mei-91 | Ban Nong Rong in Thailand | Lauda Air | B767 |
27 | 217 | 31-okt-99 | Off Nantucket in Massachusetts VS | EgyptAir | B767 |
Deze informatie is afkomstig van Plane Crash Info
Tien verschrikkelijkste vliegtuigongelukken
Het verhaal van van de vliegtuigramp Tenrife op Wikipedia!
Als het toestel van de KLM naar het begin van de startbaan taxiet, kreeg de Pan Am-Boeing instructies om over dezelfde baan te taxiën.
De Pan Am-Boeing tot aan de derde afslag, om vervolgens naar het vertrekpunt te gaan via de parallelle taxibaan.
De afslagen zijn niet gemarkeerd. Afslag C3 zou via een scherpe bocht (145 graden naar links) terugleiden naar het vol geparkeerde terminalgebied. Daar zou dan weer een tweede bocht (145 graden naar rechts) gemaakt zou moeten worden.
Deze tweede bocht is volgens een rapport van de ALPA (Air Line Pilots Association) voor een toestel met de afmetingen van een Boeing 747 praktisch niet te doen zijn.
Zie hier de top 10 duurste vliegtuigen ter wereld 2022.
Men denkt aan dat de bemanning veronderstelde dat de verkeersleiding deze afslag niet kon hebben bedoeld. Daarom besloten ze door te taxiën tot de wel geschikte afslag C4 (twee bochten van 35 graden).
Er is echter ook een theorie dat de bemanning van de Pan Am-Boeing de derde afslag door de hevige mist totaal miste en daarom doorreed over de startbaan.
Communicatie faalt
Intussen geef de luchtverkeersleiding het KLM-vliegtuig een klaring voor de route die genomen moet worden na vertrek. Er is enorm dichte mist, met een zicht van ongeveer 300 meter.
De KLM-piloten piloten kunnen de voor hen op de startbaan taxiënde Pan Am-Boeing niet zien. Bovendien kan geen van beide vliegtuigen worden gezien vanaf de verkeerstoren. Deze is niet was uitgerust met grondradar voor de banen.
Co-piloot Klaas Meurs is nog bezig de klaring van de verkeerstoren voor de vlucht te herhalen, als gezagvoerder Jacob Veldhuyzen van Zanten zonder toestemming aan de start begint.
Meurs rest niet anders dan de toren te melden: “We are at take-off.” of “We are uh-taking-off.”
Omdat toestemming daarvoor nog niet is verleend, ziet de toren dit als een bevestiging dat het KLM-toestel gereed staat voor vertrek. Ze denken daar dat het vliegtuig klaarstaat voor verdere instructies.
De Pan Am-bemanning meldt de toren dat men nog steeds op de startbaan aan het taxiën iss. De twee berichten worden bijna gelijktijdig verzonden. Door de gebruikte techniek ontstaat echter een heterodyne.
Dit heeft als gevolg dat geen van beide berichten door de bemanning van het KLM-toestel gehoord wordt. Er is alleen een hoge fluittoon hoorbaar.
Zie hier de Top 10 beste vliegvelden van Europa 2022 en de slechtste.
De vliegtuigramp op Tenerife
Wel vangt Willem Schreuder, de boordwerktuigkundige van het KLM-toestel, even later op dat de verkeersleiding aan het Pan Am-toestel vraagt zich te melden zodra het de startbaan heeft verlaten.
Hij vraagt daarop aan zijn gezagvoerder of het Pan Am-toestel wel van de startbaan is. Ofschoon dit niet het geval was, antwoordt Veldhuyzen van Zanten bevestigend.
Zodra de bemanning van de taxiënde Pan Am-Boeing de lichten van het aanstormende KLM-toestel (dat op dat moment al boven zijn V1-snelheid zat) zien, probeert Grubbs zijn toestel scherp naar links van de startbaan weg te draaien, maar het was te laat.
Ook een poging van Veldhuyzen van Zanten om door snel opstijgen nog over het Pan Am-toestel heen te wippen mag niet baten.
Hij trekt zo abrupt op dat de staart van zijn toestel een groef van 22 meter lengte in de startbaan maakt. De neus van de KLM miste de Pan Am, maar de motoren en het landingsgestel boren zich in het dak van het Amerikaanse vliegtuig.
Zie hier de Top 10 rijkste luchtvaartmaatschappijen ter wereld 2022.
Vele doden, enkele overlevenden
Het KLM-toestel, dat net los van de grond is, raakt om 17:06:50 plaatselijke tijd het Pan Am-toestel in de rechterflank. Een deel van de romp van de Pan Am-Boeing wordt uit elkaar gescheurd. De KLM-Boeing vliegt nog 150 meter door en crasht op de baan.
Beide toestellen vliegen in brand. In het KLM-toestel komen alle 234 passagiers en de veertien bemanningsleden om. Van het Pan Am-toestel overleven in eerste instantie 70 inzittenden de ramp.
Negen van hen overlijden later in het ziekenhuis. Zo komen uiteindelijk 335 van de 396 inzittenden om, onder wie negen van de zestien bemanningsleden.
De Pan Am-gezagvoerder Victor Grubbs en zijn co-piloot Robert Bragg zijn twee van de overlevenden.