Half uurtje strekken effectiever om de bloeddruk te verlagen dan stevige wandeling

0
86
Half uurtje strekken effectiever om de bloeddruk te verlagen dan stevige wandeling
Half uurtje strekken effectiever om de bloeddruk te verlagen dan stevige wandeling

Half uurtje strekken effectiever om de bloeddruk te verlagen dan stevige wandeling

Mensen met hoge bloeddruk kunnen beter thuis rekken en strekken in plaats van een wandeling te maken als ze hun bloeddruk willen verlagen. Dit blijkt uit een Canadees onderzoek. Lees meer…

Lees hier ->>> meer over gezondheid op deze website.


Half uurtje strekken effectiever om de bloeddruk te verlagen dan stevige wandeling


Onderzoekers van de Universiteit van Saskatchewan lieten een groep van 40 patiënten met hoge bloeddruk opsplitsen in twee groepen. De ene groep rekte en strekte zich en de andere ging wandelen.

Een half uur per dag ‘whole body’ stretching verlaagden de bloeddruk meer dan een stevige wandeling in dezelfde hoeveelheid tijd, zo blijkt.

Een combinatie van beide of meer dan rek- en strekoefeningen verlaagt de bloeddruk niet extra. Dit levert natuurlijk wel algemene gezondheidsvoordelen op.

De gemiddelde leeftijd van de mensen die bij het onderzoek betrokken  was 61. Het doel van het onderzoek was om de impact van verschillende soorten lichaamsbeweging op oudere patiënten met stadium 1 hypertensie te bekijken.

Voor het onderzoek deden de groepen gedurende een periode van acht weken vijf dagen hun oefening of wandeling.

Voor en na het onderzoek heeft het team de bloeddruk van de deelnemers gemeten. Dit terwijl ze zaten, lagen en gedurende 24 uur met behulp van een draagbare monitor.


Bron en meer informatie: Jongbum Ko, Dalton Deprez, Keely Shaw, Jane Alcorn, Thomas Hadjistavropoulos, Corey Tomczak, Heather Foulds and Philip D. Chilibeck: Stretching is Superior to Brisk Walking for Reducing Blood Pressure in People With High–Normal Blood Pressure or Stage I Hypertension in: Journal of Physical Activity and Health, Volume 18: Issue 1, 2020.