Hoe blijf je wakker achter het stuur van de auto? Een aantal tips…

0
1121
Hoe blijf je wakker achter het stuur van de auto?
Hoe blijf je wakker achter het stuur van de auto?

Hoe blijf je wakker achter het stuur van de auto?

Natuurlijk moet je om de twee uur even stoppen, van bestuurder wisselen en veel meer van die wijze zaken. Maar soms, soms is het even niet anders en moet je ff doorbijten. En hoe blijf je wakker achter het stuur van de auto? Nou we hebben weer overal interessante tips en delen van oplossingen gevonden om ook dit probleem te tackelen.

Hoe merk je dat je slaperig wordt?

Het eerste teken is dat je aandacht verslapt en je gedachten die van de hak op de tak springen. Je bent de laatste kilometers vergeten en begint te geeuwen. De echte noodsignalen zijn:

  • Je moest zomaar opeens uitwijken omdat je iets over het hoofd had gezien
  • Je zat opeens te dicht op een voorganger of je zag het stoplicht te laat
  • Het wordt lastig om je oogjes open te houden
  • Je voelt de slaap al lichtjes indalen

 

Hoe blijf je wakker achter het stuur van de auto?

 

Drink veel water

Dehydratatie of een tekort aan vocht veroorzaakt vermoeidheid. Tijdens het rijden moet je er voor zorgen dat je genoeg water binnenkrijgt. Ook vochthoudend voedsel, zoals fruit en groente, vult het vocht in je lichaam prima aan.

Kauwgom kauwen

Het bewegen van de kaken en de frisheid maken ook wee even dat je er bij blijft.

Haal diep adem

Door diep adem te halen wordt het zuurstofniveau in het lichaam verhoogt. Zo vertraag je je hartslag en verlaag je je bloeddruk wat je mentale prestatievermogen en energieniveau ten goede komt. Diep adem halen doe je via de buikademhaling, niet je borst.Ga rechtop in je stoel zitten en doe deze oefening tien keer te doen.

Zet het volume van de radio op max

De muziek keihard aanzetten kan je ook weer even bij je positieve brengen.

Blijf praten

Als je voelt dat je langzaam maar zeker weg gaat doezelen, begin met praten of ga even iemand bellen. Dit zorgt weer voor beweging in je hersenen in beweging. Een beetje ruzie kan ook geen kwaad om alert te blijven.

Zorg voor een koele auto

Zorg dat het in de auto niet te warm wordt. Zet de ventilator vol aan, open het raam of zet de de airco aan.

Koffie en energiedrankjes

Stop je vol met koffie en cafeï ne-houdende dranken.

Houd je lichaam in beweging

Om je lichaam te foppen en te prikkelen kun je:

  • Aan je oorlel trekken
  • Te knijpen in je onderarm of in je knieën
  • Een vuist van je handen maken en je vingers weer strekken
  • Je schouders van rollen van achteren en naar voren en vice versa

Geef een reactie