Hoe een optimale hersengezondheid te behouden?

Hoe een optimale hersengezondheid te behouden?
Hoe een optimale hersengezondheid te behouden?

Hoe een optimale hersengezondheid te behouden?

Wat is de beste manier om een ​​optimale hersengezondheid te behouden naarmate we ouder worden? Er zijn vele onderzoeken waarin manieren zijn beschreven om cognitieve achteruitgang te voorkomen.

Wetenschappers in Noorwegen probeerden alle kennis te vereenvoudigen tot drie aanbevelingen. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over de hersenen op deze website…


Hoe een optimale hersengezondheid te behouden?


De sleutels tot ons zenuwstelsel zijn de grijze en witte stof. Grijze stof bestaat uit zenuwcellen (neuronen) en dendrieten.

Dit terwijl witte stof het contact tussen de cellen (gemyeliniseerde axonen) faciliteert en bijdraagt ​​aan de transmissiesnelheid en distributie van de signalen.

Als je witte en grijze stof “in vorm” kan houden, zouden cognitie, denkvaardigheden en geheugen ook soepel moeten functioneren.


Zie hier: bewegen en goed eten als kind zorgt voor meer geluk en hersenen als volwassene.


De drie geïdentificeerde sleutels tot een sterke hersengezondheid zijn:

  1. Lichaamsbeweging
  2. Sociale activiteiten
  3. Sterke, gepassioneerde interesses en hobby’s

Zie hier: bang in het donker? Geef je hersenen de schuld, niet de monsters onder je bed


Fysieke activiteit

De hele dag op de bank zitten is niet gezond en fysieke activiteit is ook de sleutel tot de gezondheid van de hersenen. Een actieve levensstijl helpt om het centrale zenuwstelsel te ontwikkelen en veroudering van de hersenen tegen te gaan.

Onderzoekers voegen eraan toe dat consistentie essentieel is. Doe je best om elke dag op zijn minst een beetje in beweging te komen. Zelfs als je een zittend beroep hebt waarbij je veel moet zitten, beweeg dan op zijn minst elk uur of zo voor een paar minuten.


Sociale activiteiten

Sommige mensen zijn van nature socialer dan anderen. Zelfs als je de voorkeur geeft aan een rustige avond in plaats van een feestje bij te wonen, doe dan je best om in contact te blijven met de mensen die belangrijk voor je zijn.

Onze hersenen gedijen op sociale interacties en verbindingen. Relaties met andere mensen en interactie dragen bij aan een aantal complexe biologische factoren die kunnen het ouder worden van de hersenen vertragen.


Zie hier: slaap spoelt hersenen schoon zegt onderzoek.


Blijf leren en blijf gepassioneerd

Het actief houden van de hersenen zorgt voor een sterke levenslange cognitie. Overweeg een nieuwe hobby te beginnen of een nieuwe vaardigheid te leren.

Passie, of ergens een sterke interesse in hebben, kan de doorslaggevende, drijvende factor zijn die ons ertoe brengt nieuwe dingen te leren.

‘Na verloop van tijd heeft dit gevolgen voor de ontwikkeling en het onderhoud van onze neurale netwerken.’ vertelt professor Sigmundsson.


Zie hier: zeer creatieve mensen hebben unieke hersenconnectiviteit.


Bron en meer informatie: Hermundur Sigmundsson, Benjamin H Dybendal en Simone Grassini: Motion, relation, and passion in brain physiological and cognitive aging in Brain Sciences, 2022