Hoe houd je je hoofd cool onder alle omstandigheden?

0
86
Hoe houd je je hoofd cool onder alle omstandigheden?

Hoe houd je je hoofd cool onder alle omstandigheden?

Stress is onlosmakelijk verbonden met het leven en is onvermijdelijk. Een zekere mate van stress is ook nodig om goed te presteren en onszelf uit te dagen. Lees meer, maar het artikel is ook uitgebreid te lezen in de New Scientist van 19 februari 2020


Lees hier ->>> meer interessante artikelen over en hoe om te gaan met stress op deze website.


Hoe houd je je hoofd cool onder alle omstandigheden

Stress begint in het amygdalaof amandelkern van onze hersenen. De amygdala beoordeelt via je zintuigen of de situatie vereist dat een noodactie nodig is. Zo’n vecht- of vluchtreactie wordt dan gezonden naar de hypothalamus.

Deze vecht- of vluchtreactie kan ook in alledaagse situaties optreden. Dit gebeurt als onze hersenen denken dat we in gevaar zijn. Dank aan je baas die tegen je schreeuwt, je moet een zaal vol mensen toespreken of je kinderen die je laten schrikken. Chronische stress, waarbij je constant in de vecht- of vluchtmodus zit, is funest voor je gezondheid.


Veerkracht en stress

Het is van groot belang om te leren omgaan met stress vanwege mogelijke gezondheidsproblemen. ‘Veerkracht’ is het antwoord. Dit verwijst naar onze reactie op stress en hoe snel we terugkeren naar onze normale toestand. Uit onderzoek kunnen we leren wat sommige mensen veerkrachtiger maakt dan andere en hoe we onze eigen veerkracht kunnen verbeteren.

Geef je ouders de schuld…
Uit divers onderzoek blijken er twee belangrijke factoren die onze veerkracht en ons vermogen om met stress om te gaan beïnvloeden. Als eerste speelt jeugd en opgroeien een grote rol. Een sterke, ondersteunende, betrouwbare relatie met je ouders of verzorgers is van groot belang. Vooral je relatie vóór de leeftijd van twee jaar. Hoe beter de relatie was hoe beter je later in je leven beter met stress om kan gaan.

…en je genen
Genen spelen spelen altijd wel een rol bij ieder proces in je lichaam. Bij stress zijn dit vooral de genen die welke betrokken zijn bij de productie van een chemische stof neuropeptide Y (NPY). We erven allemaal verschillende variaties van NPY-genen. Sommige beschermen tegen ons tegen stress. Andere maken het risico op een juiste stressreactie kleiner. Een slechte reactie zorgt weer voor een verhoging van de kans op psychiatrische aandoeningen.


Zeven dingen die je kunt doen om je veerkracht / het vermogen om met stress om te gaan te vergroten


1. Mediteer of doe aan mindfulness

Dit activiteiten lijken onze hersenen op een positieve manier opnieuw te bedraden. Zo raken we in een stressvolle situatie minder snel over onze toeren. Onderzoek toont aan dat mediteren al na acht weken oefenen hersenveranderingen kan veroorzaken die verband houden met een betere emotionele controle en stressbestendigheid. Een verandering die vergelijkbaar is met mensen die al veel en veel langer mediteren.


2. Probeer de grappige kant van elke situatie te zien

Veel onderzoek toont aan dat mensen, die de grappige kant van tegenslagen in het leven zien, beter reageren op stress. Je schermt je zo af van de negatieve stresseffecten.

In een onderzoek onder brandweermannen kwam naar voren dat het aantal gerapporteerde symptomen van PTSS en burn-out gelijk liep met het aantal stressvolle situaties waarin ze zich de afgelopen maand bevonden. Maar brandweerlieden die humor vaker als coping-mechanisme gebruikten, hadden minder last van deze negatieve effecten. En ook lachen kun je leren, je kunt jezelf er in oefenen.


Hou houd je je hoofd cool onder alle omstandigheden?

Hoe houd je je hoofd cool onder alle omstandigheden?


3. Zorg goed voor je darmflora

Er is sprake van een complex verband tussen darmen en hersenen. Ook is er bewijs dat therapieën die gericht zijn op het veranderen van de balans van microben in je darmen een positief effect hebben op het verminderen van stress. Het omgekeerde blijkt ook waar. Slechte darmflora, meer last van stress!


4. Luisteren regelmatig naar muziek

Regelmatig naar muziek luisteren lijkt de chemische processen die betrokken zijn bij een stressreactie te veranderen en te verbeteren. Ook verlaagt muziek je bloedsuiker, waardoor uitdagingen minder stressvol lijken.


5. Sport en beweeg regelmatig

Beweging stimuleert hormonen die kunnen werken om chronische stress te verminderen.


6. Zorg voor een goede nachtrust

Lees hier ->>> hoe je een goede nachtrust krijgt. Want ook slapen kun je leren!


7. Werk aan een sterk sociaal netwerk

Vrienden en familie spelen een belangrijke rol als klankbord om je stress te uiten. Het gevoel dat iemand je steunt en dat je niet alleen bent, kan enorm helpen.