Advertentie

Hoe verniel je zelf je auto? Acht praktijkvoorbeelden

En dan opeens stopt je auto er mee en moet je naar de garage. Dat gaat vaak flink in de papieren lopen. In een aantal gevallen ben je gewoon zelf de oorzaak van die dure reparatie aan je heilige koe. Zie hieronder acht voorbeelden waar je mede zelf schuldig aan bent als je naar de garage moet met je karretje…

Advertentie

Hoe verniel je zelf je auto? Acht praktijkvoorbeelden
Hoe verniel je zelf je auto? Acht praktijkvoorbeelden

Hoe verniel je je auto? Acht praktijkvoorbeelden


De motor opwarmen en lekker gas geven voordat je gaat rijden

Het is geen slecht zaak om de motor even te laten draaien voordat je weg gaat rijden. De boel komt zo lekker op temperatuur. Lekker gas geven tijdens het stilstaan is dan weer geen goed idee. Een koude motor die veel toeren maakt zorgt voor grote temperatuurverschillen die frictie veroorzaken in de onderdelen.


Lees hier ->>> meer over auto’s op deze website…


Te zwaar beladen auto

Je auto vol gooien met stenen om je straatje te straten? Rijd liever twee keer, dan één keer overbelast. Het gaat ten koste van je vering, je remmen en ook de koppeling vinden dit echt niet fijn. Ook de verbrand je je brandstof als een gekko met een te zware auto.


Rondrijden met weinig benzine

Je tank is bijna leeg, net als je portemonnee. Dan gooi je er maar voor een tientje benzine in. Niet doen! Een volle tank voorkomt namelijk dat je brandstofsysteem langzaam maar zeker erodeert. Vele brandstofpompen blijven juist gekoeld omdat er wat meer benzine in de tank zit. Hierdoor hoeven de pompen minder snel vervangen te worden.


De versnelling te snel van zijn vooruit naar zijn achteruit laten knallen en vice versa

Je rijdt nog wat langzaam vooruit en je wilt inparkeren. Echt even zorgen voordat je de achteruit inschakelt, dat je ook werkelijk stilstaat. Het is funest voor je aandrijving en en je versnellingsbak.


Hoe verniel je zelf je auto? Acht praktijkvoorbeelden


Versnellingspook als armsteun gebruiken

Lekker je hand als ondersteuning op de pook laten liggen is geen goed idee. Het zorgt er voor dat je tandwielen sneller slijten, ook al is de druk op de pook maar minimaal.


Lekker spelen met koppeling

Koppelingentje maar half intrappen en lekker keer op keer laten opkomen en slippen, wie doet dat nu niet? Bij filerijden, langzaam met de koppeling nog half ingedrukt een buitenlandse berg oprijden, het lijkt geen kwaad te kunnen. Let wel: die continue frictie tussen de koppelingsplaten zorgt ervoor gaan koken dat deze enorm hard slijten. Als het maar even kan: koppeling loslaten of in neutraal.


Op de rem de berg af

Je hebt ze toch wel eens langs de weg zien staan: die auto’s langzaam een berg af moesten waarvan de de remmen oververhit zijn geraakt. Zo min mogelijk de rem gebruiken als je snelheid in een afdaling wilt minderen. Even een versnellinkje lager en zo veel mogelijk op de motor vaart proberen te minderen.


Handrem niet gebruiken

Waarom zou je je handrem gebruiken als je op een bijna vlakke ondergrond staat? Dat moet je doen omdat anders het gehele gewicht van je auto anders rust op een klein stukje metaal in je versnellingsbak, de zgn. ‘parking pawl’. Blijft deze over een langere periode onder druk staan, gaat ie vanzelf kapot. Dus gewoon ff je handrem aantrekken en je voorkomt een hoop kosten.


advertentie