Advertentie

Hoe voorkom je een hartaanval?

Hoe voorkom je een hartaanval is natuurlijk wel een beetje overdreven, maar je kunt de kans op een hartaanval zeer zeker wel kleiner maken met deze tien tips. Het zijn eigenlijk weer de normale dingen die te maken hebben met een wat gezondere leefstijl. Dat maakt niet uit, het is gewoon goed om keer op keer op de feiten te worden gewezen. En daar zijn we hier van: van feiten. Of er feiten bestaan is weer een ander verhaal, maar dat terzijde. Met de wetenschap presenteren we hier tien tips over de vraag: Hoe voorkom je een hartaanval?

Hoe voorkom je een hartaanval
Hoe voorkom je een hartaanval?

Advertentie

Hoe voorkom je een hartaanval? (10 tips)

11. Wekelijks niet meer werken dan 40 uur
Ja, dit vonden we in The Lancet, een wetenschappelijk blaadje voor medische vakidioten. Als je meer dan 50 uur aan de slag bent in de week verhoogt dat het risico met wel 33%!

10. Beweeg en doe aan sport
Sporten, maar met mate, is goed voor ons pompende hartje. Een half uurtje per dag intensieve inspanning is zwz goed voor de geest, maar zeker ook voor het lijf.

9. Slaap voldoende
Slaap is belangrijk om het lichaam en de geest tot rust te brengen. Te weinig slaap betekent daarmee te weinig rust voor lichaam en geest. afhankelijk van de leeftijd is minimaal een uur of zeven slaap per nacht toch wel een goede zaak.

8. Iedere dag een aspirientje
Volgens de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) kan iedere dag een asperine de kans op bloedpropjes verminderen. Wij geloven hen, omdat ze anders al wel voor miljoenen waren aangeklaagd door Amerikanen die na het overlijden van een geliefde deze organisatie graag hadden aangeklaagd en uitgekleed.

7. Let op je cholesterolgehalte
“Een te hoog cholesterolgehalte verhoogt het risico op hart- en vaatziekten” aldus onze eigen Hartstichting. naast erfelijke aanleg waar je maar weinig aan kan doen, zijn het eten van te veel verzadigde vetten een belangrijke oorzaak van een te hoog cholesterolgehalte.

6. Zorg voor een normale bloeddruk
De bloeddruk verschilt van mens tot mens. Toch zijn er zeker onder- en bovengrenzen. Bij het volgende bezoek aan je arts moet je gewoon even vragen hoe het er mee staat en wat in jouw geval ‘normaal’ is. Dit kun je dan mooi blijven meten en er aan blijven werken opdat de bloeddruk in jouw geval ook normaal blijft.

5. Relax, chill out…
Doe aan yoga, lees een boek ga zen-mediteren, luister klassieke muziek. Relax, relax, relax en relax ook eens een halfuurtje iedere dag.

4. Stop met roken
Ja, als je daar nog mee gestopt bent moet je eigenlijk niet zeuren ook. Iedere retard weet nu wel hoe slecht het voor je is. Kun je echt niet zonder deze orale fixatie en de nicotine, doe het dan in ieder geval elektronisch of neem een zuigtabletje… Had je overigens de rokerslongen al gezien op deze site?

3. Laat je regelmatig doormeten
Natuurlijk, geen garantie, het is en blijft een momentopname. Ja, maar beter een momentopname, dan een een echte of definitieve opname.

2. Eet gezond
Gezond eten is wel wat duurder, maar ook vele malen beter. Je kunt ook besparen door wat minder te eten en dat zorgt weer voor ouder worden, zo blijkt uit proeven met muizen. Hongerige muizen leven langer als de weldoorvoede muizen. Heeft weer te maken met wat ingewikkelde systemen, hormonen en prikkels die door je lijf gaan bij een beetje hongergevoel.

1. Blijf op de hoogte
Regelmatig dit artikel lezen en andere informatie, bijvoorbeeld bij de Hartstichting, zorgt er voor dat het onderwerp ‘hart’ op je mentale agenda blijft staan, nog afgezien van het leerzame element.

advertentie

Geef een reactie