Advertentie

Hoe word je populair? Aardig en gemeen zijn!

Hoe komt het nu toch dat één populair is en de ander weer niet? Komt dat nu omdat je heel bijzonder bent of bijvoorbeeld heel sociaal en aardig. Onderzoekers van de Florida Atlantic University en de University of Montreal zochten het uit. Lees meer…

Advertentie

Hoe word je populair? Aardig en gemeen zijn!

Lees hier ->>> meer over relaties op deze website…


Hoe word je populair? Aardig en gemeen zijn!


De wetenschappers van de eerder genoemde universiteiten volgden twee jaar lang 560 scholieren van gemiddeld 13 jaar. Klasgenoten moesten aangeven met welke karaktertrekken ze de anderen zouden omschrijven. Zijn ze agressief of dominant? Zijn ze sociaal of juist extravert?

Het meest populair blijken de jongeren die angst in boezemen samen met met geliefd zijn. Jongeren met deze combinatie hebben de meeste vrienden. Zo zijn er ook drie verschillende typen populaire jongeren te onderscheiden. Dit zijn de prosociale, de agressieve en de bi-strategische of machiavellistische persoonlijkheden.


Machiavellisme is aan te bevelen om populair te worden

Die Macciavellianen zijn het populairst. Machiavellisme is de theorie die stelt dat alles is toegestaan voor het verwerven of behouden van macht, onafhankelijk van recht en moraal. De naam verwijst naar de Italiaanse politicus en filosoof Niccolò Machiavelli die in zijn geschriften, met name in De vorst, dergelijk politiek handelen beschrijft. De term ‘machiavellisme’ is doorgaans negatief beladen. .

De groep Macciavellianen scoren hoger dan gemiddeld op agressief en prosociaal gedrag. De onderzoekers denken deze populariteit te verklaren omdat de jonge Macciavellianen een balans weten te vinden tussen dwingend gedrag en vriendelijk gedrag. Dwingend gedrag is wat nodig is om je macht te behouden en vriendelijk gedrag maakt je geliefd.


Bron en meer informatie: Amy C. Hartl, Brett Laursen, Stéphane Cantin en Frank Vitaro: A Test of the Bistrategic Control Hypothesis of Adolescent Popularity in Child Development, 2019


advertentie

Geef een reactie