Hoeveel tijd van je leven kijk je naar TV-reclame?

0
2031
Hoeveel tijd van je leven kijk je naar TV-reclame?
Hoeveel tijd van je leven kijk je naar TV-reclame?

Hoeveel tijd van je leven kijk je naar TV-reclame?

Nou, weet iemand hoeveel tijd van je leven je kwijt bent met het kijken naar die vermaledijde reclames? Een ‘gemiddelde’ Nederlander zit vandaag de dag toch zeker bijna 3,5 uur voor een beeldbuis. Dat zijn toch bijna 1.300 uurtjes per jaar.

Hoeveel tijd van je leven kijk je naar TV-reclame?
Hoeveel tijd van je leven kijk je naar TV-reclame?

Lees hier->>> meer over media en TV op deze website…

Hoeveel tijd van je leven kijk je naar TV-reclame

We kunnen zappen wat we willen, maar we krijgen binnen deze uren per jaar toch bijna 120 uur reclame voor onze kiezen. Als we dat vermenigvuldigen met de 70 levensjaren die we televisie kunnen kijken in ons leven, komen we op ruim één jaar volcontinu reclame kijken. Of anders gezegd, van alle jaren die we televisie kijken, moeten we bijna zeven jaar 3,5 uur per dag reclames uitzitten!

TV-reclame in de Verenigde Staten

Bron: Marketingfacts.tv

Enig idee wat de allereerste tv-reclame was? Voor een honkbalwedstrijd tussen de Brooklyn Dodgers en de Philadelphia Phillies werd een 9 seconden durende reclame getoond van Bulova, een horlogemerk. Op 30 april 1941 werd commerciële televisie in Amerika goedgekeurd door de FCC (Federal Communications Commission). Eén dag later, op 1 juli, 1941 werd in Amerika de eerste tv-reclame uitgezonden. De kosten voor de reclame waren tussen de 4 en 9 dollar, wat nu zou neerkomen op zo’n 66 tot 149 dollar. Dit was de eerste reclame die, wettelijk gezien, mocht worden uitgezonden en waar (zonder verdere sponsoring) voor was betaald.

“America runs on Bulova time!“

TV-reclame in Nederland

In 1967 krijgt Nederland na jaren van strijd een nieuwe omroepwet waarin radio- en televisiereclame wordt toegestaan. Op 2 januari 1967 komt de eerste tv-commercial op de buis. Intussen is de kritiek op de reclame weer opgelaaid. Het is ‘de slechte adem van de consumptiemaatschappij’, Dolle Mina voert actie tegen het vrouwbeeld in de reclame en valse pretenties van reclames worden door consumentenprogramma’s doorgeprikt. Met resultaat, want omstreeks 1970 besluiten uitgevers voortaan collectief advertenties te weigeren waartegen een klacht is ingediend die erkend is door de Reclame Code Commissie.

Geef een reactie