Meisjes leren sneller dan jongens zegt Amsterdams onderzoek
, , , ,

Meisjes leren sneller dan jongens zegt Amsterdams onderzoek

Meisjes leren sneller dan jongens

Ja hoor, het zullen die meisjes wel weer niet zijn. Moet er iets nieuws worden geleerd, dan zijn zij natuurlijk weer de snelste. Dat zeggen wij niet, maar professor Jelle Jolles (hoe bedenk je zo’n naam als ouders?) van de Vrije Universiteit Amsterdam. Lees meer..


Lees hier ->>> mee over studie en onderwijs op deze website.


Meisjes leren sneller dan jongens


De jongetjes, zo blijkt uit het onderzoek in het tijdschrift Frontiers in Psychology, hebben meer begeleiding en uitleg nodig als er iets nieuws moet worden geleerd.

Natuurlijk speelt de thuissituatie ook weer een grote rol hoe snel kinderen nieuwe informatie oppakken, verwerken en zich eigen maken.

Naast het geslacht, de meiden zijn dus sneller dan de jongens, hebben de de kinderen van rijke ouders ook weer voordeel. De rijkeluiskindjes leren ook weer sneller dan die sneue arme dondertjes.


Zie hier de Top 10 best betaalde banen na het VMBO 2023.


Dat de rijke kids beter en sneller leren is natuurlijk ook weer niet vreemd. Zij hebben een grotere kans op een zgn. leerrijke omgeving.

Denk aan boeken, denk aan bezoek aan musea en verre landen. Ook zien de rijke pappa’s en mamma’s het grote belang van ‘scholing’: leren brengt je verder in het leven.


Omdat de schoolse prestaties direct samenhangen met het tempo waarin de leerling zijn leervaardigheden ontwikkelt, moeten we beter begrijpen waardoor de individuele verschillen worden veroorzaakt.

Jelle Jolles, AD: 9 augustus 2018


Daarnaast is er natuurlijk ook de relatie tussen rijkdom en opleiding. De rijke ouders kunnen beter dingen uitleggen aan kinderen en de sfeer in huis is vaak ook beter. Lees bijvoorbeeld: HBO’ers en universitair geschoolden zijn het gelukkigst in Nederland.


Bron en meer informatie: Marleen A. J. van Tetering1, Renate H. M. de Groot en Jelle Jolles: Teacher-Evaluated Self-Regulation Is Related to School Achievement and Influenced by Parental Education in Schoolchildren Aged 8–12: A Case–Control Study in Frontiers in Psychology, 4 april 2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie