Advertentie

Mensen denken dat ze aardiger zijn dan ze werkelijk zijn

Natuurlijk ben ik een toffe peer. Ik ben ook veel aardiger dan vele mensen in mijn omgeving! Vraag het aan mensen en het merendeel zal zichzelf als hele vriendelijke en fidele stervelingen karakteriseren. Blijkt niet waar te zijn, een groot deel van jullie zijn ordinaire vervelende kwalletjes… Lees meer over het onderzoek van de psychologen van de Universiteit van Londen.

Mensen denken dat ze aardiger zijn dan ze werkelijk zijn zegt Brits onderzoek
Mensen denken dat ze aardiger zijn dan ze werkelijk zijn zegt Brits onderzoek

Mensen denken dat ze aardiger zijn dan ze werkelijk zijn

Advertentie

Geef je wel eens geld aan de bedelende zwerver? Help je wel eens iemand die aan het sjouwen is met zware koffers? Ben je een regelmatige bloeddonor?

Uit het onderzoek ‘The power of nice’ bleek dat 98 procent van alle deelnemers zich indeelden bij de aardigste 50% van de mensen. Het meest genoemd als het zijn van aardig voor een ander werd genoemd: geld geven aan de bedelaars, de deur open houden voor de ander en opstaan voor een oud vrouwtje in het openbaar vervoer.

Bij de confrontatie gaf twee derde aan niet of nauwelijks een ander te helpen met de zware koffer. 80 Procent nooit geld aan de bedelaar en geeft maar een kwart van de mensen bloed.


Our study shows that participants who report that they are ‘nice’ scored higher on emotional intelligence – which can help them deal better with stress and chaos in their lives.

Professor Jonathan Freeman


Rijken vinden zichzelf nog aardiger

In het onderzoek bleek verder dat mensen die zichzelf als aardig beschouwden vaker rijker en gelukkiger waren.   Zij verdienden meer dan € 3.600 euro per maand verschil met de zich als vervelende beschouwende armoedzaaier.

We blijken kleine leugenaartjes volgens Freedman: ‘For example, more than half of participants who rated themselves as the second-highest level of nice scored below the sample average on agreeableness – so people think they’re nicer than they really may be.’


Bron en meer informatie: Eva Ferrari en Jonathan Freeman: The Power of Nice: A study exploring the relationship between participant ratings of how ‘nice’ they are, their behaviour, and their reported levels of health, happiness and success, Independent Report, maart 2017

advertentie

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier