Mooiste Formule 1 circuits aller tijden – Een top 10 met beeld

0
221
Mooiste Formule 1 circuits aller tijden: Nordschleife, Nürburg
Mooiste Formule 1 circuits aller tijden: Nordschleife, Nürburg

Mooiste Formule 1 circuits aller tijden

Er zijn op meer dan 70 verschillende circuits wedstrijden verreden voor de Formule 1. Daarom is het natuurlijk lastig om de mooiste te kiezen.

Bij het opstellen van deze lijst zijn wel een aantal criteria gehanteerd. Denk aan het aantal iconische momenten op een circuit, de geschiedenis van het circuit en mate van uitdaging die het circuit de coureur biedt. Lees en zie meer…


Lees hier ->>> meer over Formule 1 op deze website.


Top 10: Mooiste Formule 1 circuits aller tijden


10. Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada

Dit circuit is vernoemd naar de raceheld van Canada, die zes seizoenen bij Ferrari reed en die op 32-jarige leeftijd tragisch omkwam tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van België in Zolder van 1982. Het circuit maakt gebruik van semi-permanente wegen op het Île Notre-Dame in de midden in de St. Lawrence Seaway.

Dit circuit is ook de thuisbasis van de Canadese Grand Prix sinds 1978. Het eenvoudige ontwerp heeft een haarspeldbocht, twee fatsoenlijke rechte stukken, een paar scherpe bochten en een chicane. Dit laatste is ook bekend onder de naam ‘Wall of Champions’ vanwege veel beroemde namen die hier kennis mee hebben mogen maken.


9. The Circuit of the Americas, Austin, Verenigde Staten

The Circuit of the Americas stond voor het eerst op de Formule 1-kalender stond in 2012.

De steile klim van 50 meter vanaf de grid naar de eerste bocht iets dat echt uniek is voor COTA. De start van de race is vaak chaotisch als gevolg van het extreem late remmen vanwege de klim. Daarna is de scherpe haarspeldbocht in bocht 11 na een kilometer lang recht stuk weg, weer eindigend met een heftige remzone.


8. Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Italië

Het circuit is vernoemd naar Ferrari’s oprichter en zijn zoon, maar we kennen het ook als Imola. Dit vanwege de nabijheid van de Italiaanse stad. Hoewel het circuit is geopend in 1953, duurde het tot 1980 voordat de F1 er verscheen.

Het circuit organiseerde dat jaar de Italiaanse Grand Prix. Deze race keerde terug naar haar thuisbasis in Monza. Imola werd de locatie voor de Grand Prix van San Marino van 1981 tot 2006.

De hoge snelheid van de baan maakte het tot een favoriet. De beroemde Tamburello-bocht trok de aandacht vanwege het grote aantal incidenten. Het leidde uiteindelijk tot een tragedie met de dood tot gevolg in 1994 van Ayrton Senna.


7. Hockenheim (1970-2001), Duitsland

Hockenheim organiseerde voor het eerst de Duitse Grand Prix in 1970. Hoewel velen de Duitse Grand Prix van 2019 zullen beschouwen als één van de meest vermakelijke races die de F1 ooit heeft gezien, is het de oudere versie van het circuit die deze lijst heeft gehaald.

Auto’s scheurden ooit door vanaf het stadiongedeelte het bos in. De coureurs konden op het lange rechte stuk voluit, rekening houdend met drie lastige chicanes. Dit was het Duitse antwoord op Monza, en het was net zo iconisch als zijn Italiaanse tegenhanger.


6. Silverstone (1997-2009), Groot-Brittannië

Het circuit in Northamptonshire heeft in de loop der jaren talloze transformaties ondergaan. Het is in 1997 opnieuw aangepast met Copse en Priory om ze sneller te maken.

Silverstone is altijd een Mekka geweest voor motorsportfans. Het ontvangt zo’n 350.000 fans gedurende drie dagen van een raceweekend.

Het Maggotts-Becketts-Chapel-complex met bochten, dat leidt naar de Hangar Straight en verder naar Stowe, is al lang favoriet bij vrijwel elke coureur.


Top 5: Mooiste Formule 1 circuits aller tijden


5. Interlagos, São Paulo, Brazilië

Interlagos is al jarenlang de gastheer van de Braziliaanse Grand Prix. Na zeven races in acht jaar vanaf 1973, keerde de baan in 1990 terug en is nooit meer weggegaan.

Iconisch: Lewis Hamilton’s dramatische inhaalactie in de laatste bocht om de titel van 2008 te winnen. Jenson Button viert feest door ‘We are the Champions’ te zingen op zijn teamradio en Fernando Alonso verzegelt zijn beide titels in 2005 en 2006.

De twee meest iconische momenten zijn met Massa en Senna. Felipe Massa stond in 2008 als een gebroken man op het podium na het winnen van de race. Hij verloor de titel met één punt. Ayrton Senna won zijn eerste Braziliaanse Grand Prix in 1991.


4. Suzuka, Japan

Afgezien van een pauze van twee jaar halverwege de jaren negentig, is het circuit sinds 1987 de thuisbasis van de Japanse Grand Prix. Het is één van de meest boeiende op de kalender gebleken voor zowel coureurs als fans.

Het acht-achtige circuit en met beroemde bochten zoals 130R en Spoon, blijven uitdagingen. Er zijn hier ook 11 wereldkampioenen werden gekroond. Het is ook het circuit waar in 1989 en opnieuw het jaar daarop Ayrton Senna en Alain Prost met elkaar in botsing kwamen. Prost pakte de titel in 1989, Senna kreeg zijn ‘revanche’ in 1990.


Top 3: Mooiste Formule 1 circuits aller tijden


3. Autodromo Nazionale di Monza, Monza, Italië

Italië is Ferrari, passie en Formule 1 en Monza ademt alles wat F1 is. Deze hogesnelheidskathedraal is net zo iconisch als de Ferrari Rosso of Senna’s geelgestreepte helm. Monza is misschien niet het lastigste circuit in de F1, maar het is het circuit dat het meest op de kalender heeft gestaan. Het ontbrak in 1980 alleen toen de Italiaanse ronde in Imola werd verreden.


2. Circuit van Spa-Francorchamps, Spa, België

Alleen Monza, Monaco en Silverstone hebben meer Grand Prix gehouden dan Spa. Het is mooi gelegen in de Ardennen en een uitdaging zoals weinig andere circuits in de autosport.

De baan gebruikte voornamelijk landwegen tot aan zijn eerste grote verbouwing tot 1970. Het was snel circuit, maar het werd ook steeds gevaarlijker en naarmate de snelheid van de auto’s toennam. Dit leidde tot een rijdersboycot in 1969, aangezien er 10 coureurs het leven lieten in de jaren 60.

Pas in 1983, na ingrijpende wijzigingen, keerde Spa terug op de kalender. Dit met behoud van enkele van zijn beroemde bochten, zoals Eau Rouge en La Source.


1. Nordschleife, Nürburg, Duitsland

Mooiste Formule 1 circuits aller tijden: Nordschleife, Nürburg
Mooiste Formule 1 circuits aller tijden: Nordschleife, Nürburg

De groene hel. Meer dan 22 kilometer kronkelend, golvend asfalt. 160 bochten met elk een eigen verhaal. Vijf Formule 1-coureurs kwamen om bij deze geweldenaar en dat aantal blijft laag als je kijkt naar de snelheid, veiligheid en het tijdperk waarin dit circuit een Grand Prix-locatie was.

Het beroemdste incident vond plaats in 1976, toen Niki Lauda zijn Ferrari crashte. Ternauwernood wist hij zich van het leven te redden, voordat hij terugkeerde om nog twee wereldkampioenschappen te winnen.

Helaas zou de race in 1976 ook de laatste keer zijn dat Formule 1-auto’s zouden strijden in een officiële Grand Prix op de Nordschleife.

Website: www.nuerburgring.de