Ongeplande gebeurtenissen leuker dan geplande

0
Ongeplande gebeurtenissen leuker dan geplande
Ongeplande gebeurtenissen leuker dan geplande

Ongeplande gebeurtenissen leuker dan geplande

Dat feest dat over twee weken gaat plaatsvinden, dat concert van volgende maand… Allemaal lang niet zo leuk als de dingen die je gewoon overkomen. Ga voor het onverwachte, ga niet alles plannen in je leven. Het moet vooral niet op werk gaan lijken! Lees meer…

Ongeplande gebeurtenissen leuker dan geplande
Ongeplande gebeurtenissen leuker dan geplande

Ongeplande gebeurtenissen leuker dan geplande

In één va de onderzoekjes mochten studenten een grappig YouTube-filmpje bekijken. De ene groep mocht gelijk kijken en de andere groep op een specifieke dag en tijd. Degene die direct mochten kijken genoten veel meer van het filmpje dan de anderen die het kijken moesten inplannen.

People associate schedules with work. We want our leisure time to be free-flowing. Time is supposed to fly when you’re having fun. Anything that limits and constrains our leisure chips away at the enjoyment.

Selin Malkoc, auteur The Calendar Mindset: Scheduling Takes the Fun Out and Puts the Work In

In een ander onderzoekje kregen de studenten gratis koffie met koek. De ene groep moest dat doen binnen een tijdsbestek van twee uur en de andere groep kreeg het lekkers op een precieze tijd. Zij moesten dan wel een enquête invullen. De vrije planners waren wederom gelukkiger met de koffie en koek. “If you schedule leisure activities only roughly, the negative effects of scheduling disappear. People don’t want to put time restrictions of any kind on otherwise free-flowing leisure activities.”aldus Malkoc.

Vrijheid geeft toch meer blijheid is de conclusie die wij uit dit onderzoekje kunnen opmaken. In het onderzoek zelf staan nog een aantal voorbeelden van bovenstaande. Het blijkt dat plannen van leuke activiteiten al heel snel op wek gaat lijken.

Bron en meer informatie: Gabriela Tonietto, Selin A. Malkoc: The Calendar Mindset: Scheduling Takes the Fun Out and Puts the Work In, in de Journal of Marketing Research, december 2016

Geef een reactie