Ouders stoppen te snel met voorlezen
, ,

Ouders stoppen te snel met voorlezen

Ouders stoppen te snel met voorlezen

Hoe oud je kind ook mag zijn, pak dat boek en lees hem of haar voor! Dat is het belangrijkste advies uit een studie van mevrouw de connaiseuse Margaret Kristin Merga van Murdoch University uit Australië.

Voorlezen betekent ‘quality time’ voor de kids en het blijkt ook nog eens heel goed te zijn voor de woordenschat! Lees meer en lees het voor aan de mensen in je omgeving…


Lees hier ->>> meer grappige en interessante artikelen over taal op deze website…


Ouders stoppen te snel met voorlezen

Uit een onderzoek onder bijna 1.000 kinderen bleek dat ouders en leraren te vroeg stoppen met voorlezen.

Dr Margaret Merga onderzocht hiervoor de kinderen op vier- en zesjarige leeftijd. Ouders blijken vaak te stoppen met voorlezen als de kinderen zelf hebben leren lezen.


Zie hier: welke talen worden er in het Verenigd Koninkrijk gesproken in 2022?


In haar onderzoek bleek dat 50 procent van de vierjarigen niet meer werden voorgelezen en 70 procent van de zesjarigen.

Het voorlezen en hardop lezen helpt de kinderen bij het opbouwen van zelfvertrouwen als ze moeilijke woorden tegenkomen. Deze worden dan even toegelicht en zo leren ze op een natuurlijke manier vertrouwd te raken met moeilijke woorden.

Je kunt niet alles weren toch? Ook leren ze woorden goed uit te spreken en ook dat helpt natuurlijk bij het ‘spreken in het openbaar’.


Zie hier de Top 10 populairste lettertypen aller tijden.


We should continue reading with our children until they no longer wish to share reading with us, ensuring that these experiences are enjoyable, as they can influence children’s future attitudes toward reading, as well as building their confidence and competence as readers. It is worth the effort to find time to share this experience with our children in the early years and beyond.

Kristin Merga


Zie hier: waarom de slimste mensen dol zijn op quality time met zichzelf.


Het is ook nog eens een prettige bezigheid voor zowel de ouder als het kind. Gewoon even aandacht voor elkaar en samen iets doen. Dus: ga weer voorlezen!


Bron en meer informatie: Margaret Kristin Merga: Interactive reading opportunities beyond the early years: What educators need to consider in de Australian Journal of Education, 24 augustus 2017


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie