Oudste auto ooit gemaakt – Top 10 met de eerste auto’s
Oudste auto ooit gemaakt – Top 10
Of het echt de oudste zijn is maar de vraag. De onderstaande auto’s brachten vaak wel een revolutionaire ontwikkeling op gang. Zie hieronder de auto’s, een korte beschrijving en de foto’s.
Lees hier ->>> meer over auto’s op deze website.
Top 10 – Oudste auto ooit gemaakt
10. Balzer
Balzer (automobile)
Stephen Balzer emigreerde in de jaren 1870 van ongarije naar de Verenigde Staten. Hij ging in de leer als horlogemaker bij Tiffany’s. Toen hij in 1894 zijn eigen bedrijf begon, een machinewerkplaats, bezat hij al verschillende patenten voor mechanische apparaten. Hieronder een apparaat voor het maken van frezen en zijn rotatiemotor.
In hetzelfde jaar voltooide hij zijn eerste prototype van een auto. Dit was een gemotoriseerde vierwieler. Het had een roterende, luchtgekoelde 3-cilinder motor, achterin gemonteerd en draaibaar rond een vaste krukas. Het had verder een handgeschakelde 3-versnellingsbak zonder achteruit. Eén hendel schakelde snelheden en koppeling in. In 1897 had hij drie auto’s gebouwd.
9. Duryea automobiel
Ladies Phaeton
Duryea is in 1895 opgericht door de broers Charles en Frank Duryea. Zij demonstrreden op 21 september 1893 hun eerste eencilinder automobiel op Taylor Street in Springfield. Deze ‘Ladies Phaeton’ is de eerste succesvolle Amerikaanse auto.
8. Vierwieler van De Dion-Bouton
Graaf Albert de Dion op de stoomdriewieler (een tricar) (Puteaux, 1890)
De Dion-Bouton is een bekend historisch Frans merk van auto’s, inbouwmotoren, tricycles en motorfietsen. Het is in 1883 te Parijs opgericht door graaf Albert de Dion, George Bouton en diens zwager Trépardoux als De Dion, Bouton et Trépardoux. Later was het in Puteaux gevestigd. Aanvankelijk zijn stoommachines gebruikt om hun driewielige voertuigen aan te drijven. Trépardoux, die aan stoom wilde vasthouden, vertrok in 1893.
Albert de Dion wordt als de vader van de Franse auto-industrie beschouwd.
7. Daimler-Maybach Stahlradwagen
De Stahlradwagen of auto met stalen wielen was de tweede auto van Gottlieb Daimler. Daimler werkte samen met Wilhelm Maybach om het voertuig te ontwikkelen. Het stalen buizenframe leek op twee fietsen die naast elkaar stonden. Het frame is gemaakt door fietsenfabrikant Neckarsulmer Stahlfabriken. Deze zal later onderdeel worden van NSU Motorenwerke. Water, om de motor te koelen, ging door het buizenframe heen.
De Stahlradwagen is tegen het einde van de Expositie van Parijs van 1889 gedemonstreerd. Peugeot begon in 1890 auto’s te bouwen op basis van het Stahlradwagen-ontwerp.
6. Hammelvognen
Hammelvognen
De Hammelvognen is een vierwielig motorvoertuig gebouwd in Kopenhagen door Urban Johansen bij A.F. Machinefabriek van Hammel in Kopenhagen. De auto is gebouwd als een paardenkoets. Het heeft een watergekoelde motor met twee horizontale cilinders van 2720 cm³ en 3,5 pk onder de stoelen. De topsnelheid is ca. 10 kilometer per uur. De precieze bouwdatum is onbekend, maar er men denkt ergens tussen 1887-89.
Top 5 – Oudste auto ooit gemaakt
5. Benz Patent Motorwagen
Benz Patent Motorwagen
De Benz Patent-Motorwagen is gebouwd in 1885. Deze auto is ook bekend als ’s werelds eerste productieauto. Dat wil zeggen een voertuig dat is ontworpen met een verbrandingsmotor.
4. La Marquise
La Marquise
In 1887 reed de graaf van Dion La Marquise in de eerste autorace ter wereld. Overigens was hij de enige deelnemer.
Hij maakte de 20 kilometer lange heen-en-terugreis van Parijs naar Versailles. Dit met een gemiddelde snelheid van bijna 26 kilometer per uur. Het volgende jaar versloeg hij Bouton in een driewieler met een gemiddelde snelheid van 29 kilometer per uur.
De auto liep op kolen, hout en stukjes papier. Ze had 30 tot 40 minuten nodig om voldoende stoom op te bouwen om te rijden. De topsnelheid is 61 kilometer per uur.
Top 3 – Oudste auto ooit gemaakt
3. Grenville Steam Carriage
Grenville Steam Carriage
In 1875 bouwde R. Neville Grenville uit Glastonbury een driewielig stoomvoertuig met een maximale snelheid van zo’n 20 kilometer per uur. Dit voertuig bestaat nog steeds en is te vinden in het National Motor Museum, Beaulieu.
2. Hancock Omnibus Enterprise
Hancock Omnibus Enterprise
Tussen 1824 en 1836 bouwde Walter Hancock in Stratford, nabij Londen, een aantal door stoom aangedreven wegvoertuigen. In 1827 patenteerde hij een stoomketel die was gebouwd met afzonderlijke kamers van dun metaal.
1. Cugnot’s Fardier
Cugnots stoomwagen van 1769
De op een stoommachine gebaseerde auto ontwikkelde Nicolas-Joseph Cugnot in 1769. Het jaar daarop bouwde hij een verbeterde versie. Het zware voertuig had twee wielen aan de achterzijde en een aan de voorzijde. In 1771 veroorzaakte hij het eerste gemotoriseerde verkeersongeluk door tegen een stenen muur aan te rijden. Na het ongeval en vanwege financiële problemen stopte hij met verdere ontwikkelingen. Zijn uitvinding is verder verbeterd door Richard Trevithick.