Regelmaat in slaapgedrag verbetert prestaties

0
1163
Samenvatting SuperSlapen Floris Wouterson
Samenvatting SuperSlapen Floris Wouterson

Regelmaat in slaapgedrag verbetert prestaties

Wij zijn nogal van onderzoek over slapen op deze website. Je bent er toch zeker zo’n zes uur per dag mee bezig en het is van groot belang voor je lichaam en geest. Nu weer een stukje wetenschap over de positieve bijdragen van een regelmatige slaap. Lees meer…

Regelmaat in slaapgedrag verbetert prestaties
Regelmaat in slaapgedrag verbetert prestaties


Regelmaat in slaapgedrag verbetert prestaties

Onregelmatige nachtrust brengt je biologische klokje aan het wankelen en daardoor slaap je weer slechter. Het brengt je melatonine-spiegel in de war. Melatonine is een hormoon en speelt een rol in het slaap-waakritme van ons lichaam. Het zorgt ervoor dat we slaperig worden als het donker wordt en op de juiste tijd weer wakker worden als het goedje is uitgewerkt.


It’s possible students with bad sleep habits also have other bad habits that are the reasons behind their poor grades.


Hoe werkt dat nu. Stel je gaat om drie uur in de nacht slapen. Je melatonine wordt dan ook weer later in de nacht afgegeven en daarmee verschuift ook je biologische klok. Stel dat iemand om negen uur op school moet zijn voor zijn eerste les. Zijn lichaam voelt dan alsof het een half zes in de morgen is. Word je wel eens wakker wordt om half zes? Nou, dan voel je je meestal niet al te opgewekt en wakker. Het is dan ook niet echt de tijd om je hersentjes eens goed aan het werk te zetten.


Hoe kwamen ze na achter deze interessante wetenschappelijke ontdekking? Nou, je neemt 61 studenten en je laat ze dertig dagen een slaapdagboek bijhouden om de sleep regularity index (SRI) te ontdekken. De studenten die meer sliepen presteerden beter. Degene die net zo veel sliepen als de goede slapers, maar onregelmatig, presteerden net zo slecht als de studenten met weinig slaap.

Uit een ander tabelletje bleek dat hoe consistenter het slaapritme, hoe beter de prestaties. Onderzoeker Charles A. Czeisler verhaalt:‘When circadian rhythms are disrupted, it degrades many different physiological systems in the body and makes individuals much more vulnerable to adverse health outcomes.’


Bron en meer informatie: Andrew J. K. Phillips, William M. Clerx, Conor S. O’Brien, Akane Sano, Laura K. Barger, Rosalind W. Picard, Steven W. Lockley, Elizabeth B. Klerman en Charles A. Czeisler: Irregular sleep/wake patterns are associated with poorer academic performance and delayed circadian and sleep/wake timing, Nature, 12 juni 2017

Geef een reactie