Rijke kinderen verdienen beter zegt onderzoek
Bedoelen we dit nu letterlijk of figuurlijk? Nou, we bedoelen hier de letterlijke betekenis. De kids met de rijke papa’s en mama’s krijgen na hun afstuderen meer salaris dan hun leeftijdsgenootjes. Ben je geboren met die gouden lepel in je mond, dan zie je dat terug op je loonstrookje. Dit blijkt uit een onderzoek van de universiteiten Harvard en Camebridge bij studenten. Overigens zijn het niet alleen de rijkeluiszoontjes en -dochters die nu hun studie goed hun zakken weten te vullen. Ook de economen en de geneeskundigen weten bankrekening goed te spekken. Lees meer…
Lees hier->>> artiklen hoe zelf ook (een beetje) succesvol kunt worden….
Rijke kinderen verdienen beter zegt onderzoek
Er werden voor dit onderzoek meer dan 250.000 studenten uitgeplozen die tussen 1998 en 2011 een universitaire opleiding volgden. Bij al deze studenten werd gekeken naar de belastingopgave van de betreffende jaren na het afstuderen.
The research illustrates strongly that, for most graduates, higher education leads to much better earnings than those earned by non-graduates, although students need to realise that their subject choice is important in determining how much of an earnings advantage they will have
Professor Anna Vignoles, universiteit van Camebridge
Om hoeveel gaat het nu?
Allereerst even de definitie van rijke ouders, vervat in de term ‘meer welvarend’. Dit zijn de papa’s en mama’s die een inkomen hebben wat hoort bij de top 20 procent van het land. Die andere 80 procent werden in dit onderzoek gezien als ‘minder welvarend.’ De mannelijke studenten met de rijke ouders verdienen ruim € 8.500 meer op jaarbasis dan degene met de minder welvarende ouders. De vrouwelijke studenten met rijke ouders blijven een beetje achter. Zij verdienen maar zo’n € 5.750,- meer per jaar meer.
Bron en meer informatie: Jack Britton, Lorraine Dearden, Neil Shephard en Anna Vignoles: How English domiciled graduate earnings vary with gender, institution attended, subject and socio-economic background in IFS Working Paper (W16/06), 13 april 2016