Advertentie

Samenvatting How To Win Friends And Influence People – Dale Carnegie

Dale Carnegie (24 november 1888 – 1 november 1955) is een Amerikaanse schrijver en de ontwikkelaar van beroemde cursussen in zelf-verbetering, salesmanship, collectieve opleiding, spreken voor publiek en interpersoonlijke vaardigheden.

Advertentie


How to Win Friends and Influence People, zijn bekendste boek, wordt voor het eerst gepubliceerd in 1936. Het wordt één van de grootste bestsellers aller tijden die zelfs vandaag de dag populair is. Hij schrijft ook een biografie van Abraham Lincoln, getiteld Lincoln the Unknown, naast vele andere boeken.

Carnegie was een vroege aanhanger van wat nu responsibility assumption wordt genoemd. Een van de kernideeën in zijn boeken is dat je het gedrag van andere mensen kan veranderen door je eigen gedrag eerst te veranderen.


Lees hier ->>> meer samenvattingen van managementboeken op deze website…


Samenvatting How To Win Friends And Influence People - Dale Carnegie
Samenvatting How To Win Friends And Influence People – Dale Carnegie

Succes komt  door het vermogen om ideeën te uiten, leiderschap te tonen en enthousiasme op te wekken bij anderen.


Samenvatting How To Win Friends And Influence People / Hoe je vrienden maakt en mensen beinvloedt

Dale Carnegie


Deel 1: Hoe moet ik omgaan met andere mensen?

Iedereen wil belangrijk zijn, iedereen wil gewaardeerd worden en geef mensen wat ze willen.

  1. Lever geen kritiek, oordeel en klaag niet over iets of iemand.
  2. Geef eerlijke en oprechte waardering.
  3. Wek in de ander op waar hij of zij naar op zoek is.

Deel 2: Hoe krijg ik het voor elkaar dat mensen mij aardig vinden?

  1. Wees oprecht geïnteresseerd in de ander. Toon interesse en enthousiasme bij het zien van iemand.
  2. Lach.
  3. Onthoud iemands naam, dit is essentieel bij het laten zien dat je iemand (h-)erkend.
  4. Luister goed en moedig de ander aan over zichzelf te praten.
  5. Praat over de interesses van de ander. Zoek uit wat de ander bezig houdt bijvoorbeeld waar het gaat hobby’s en interesses.
  6. Geef de ander het gevoel dat hij of zij belangrijk is en doe dit oprecht.

Deel 3: Hoe overtuig je mensen?

  1. De enige manier om een discussie te winnen is door niet te beginnen.
  2. Heb respect voor de mening van een ander, zeg nooit: ‘Je hebt ongelijk.’
  3. Geef je fouten direct toe.
  4. Wees altijd vriendelijk, ook als je boos bent of teleurgesteld.
  5. Zorg dat de ander in het gesprek zo snel mogelijk ‘Ja, ja…’ kan zeggen.
  6. Laat de ander het grootste deel van het gesprek aan het woord. Stel vragen als ‘waarom?’ en ‘hoe denk jij erover?’
  7. Geef de ander het gevoel dat het zijn of haar idee is. Geef suggesties en hints, vraag wat de ander zou willen en betrek de ander snel bij het idee.
  8. Verplaats je in de ander en probeer zo goed mogelijk te achterhalen wat hij of zij  bedoelt: ‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’.
  9. Wees sympathiek ten opzichte van iemand anders zijn ideeën en verlangens. Begrijp waar ze vandaan komen en wat ze tot nu toe hebben mee gemaakt in hun leven.
  10. Spreek de goede karaktereigenschappen in de ander aan. Zoals: Je bent altijd ‘eerlijk’, ‘oprecht’, ‘hardwerkend’ of ‘loyaal’. De kans is groot dat de ander dit gedrag ook wil bewijzen.
  11. Presenteer je ideeën origineel. Begin niet met feiten en nummers, maar maak er een goed (persoonlijk) verhaal van.
  12. Daag mensen uit. Gezonde competitie werkt motiverend.

Deel 4: Leiding geven

  1. Begin door waardering uit te spreken over de ander(-en). Volg hierna met wat je zou willen.
  2. Spreek mensen niet direct aan op hun fouten, maar laat zien wat het gewenste gedrag is.
  3. Bespreek eerst je eigen fouten voordat je de ander feedback geeft.
  4. Stel vragen in plaats van opdrachten te geven.
  5. Laat de ander nooit publiekelijk zijn of haar gezicht verliezen.
  6. Uit waardering voor de kleinste verbeteringen van een ander: consequent en overvloedig.
  7. Stimuleer gewenst gedrag door te complimenteren in het bijzijn van anderen.
  8. Moedig aan en geef het gevoel dat fouten makkelijk te corrigeren zijn. Blijf altijd positief, zeker als iemand nog niet het gewenste niveau heeft gehaald.
  9. Zorg dat de anderen zich goed gaan voelen als ze je opdracht of aanwijzingen in praktijk (moeten gaan) brengen. Bedenk altijd:  ‘Levert het hen echt iets op?’.

 

advertentie