Slapen met klein beetje licht kan je gezondheid al schaden zegt onderzoek

Slapen met klein beetje licht kan je gezondheid al schaden zegt onderzoek
Slapen met klein beetje licht kan je gezondheid al schaden zegt onderzoek

Slapen met klein beetje licht kan je gezondheid al schaden zegt onderzoek

Slechts één nacht slapen met een zwak licht, zoals van een tv, verhoogt je bloedsuikerspiegel en hartslag. Dit blijkt uit een slaap-laboratoriumexperiment onder  gezonde jonge mensen. Het onderzoek is gedaan door het Center for Circadian and Sleep Medicine aan de Northwestern University Feinberg School of Medicine.


Lees hier ->>> meer over slapen op deze website.


Slapen met klein beetje licht kan je gezondheid al schaden zegt onderzoek

Het zwakke licht kwam de oogleden binnen en verstoorde de slaap. Dit ondanks het feit dat de deelnemers met hun ogen dicht sliepen.

Je hartslag daalt meestal ’s nachts en vertraagt ​​​​omdat je hersenen bezig zijn met het repareren en verjongen van je lichaam. In tal van andere onderzoeken is aangetoond dat een verhoogde hartslag ’s nachts een risicofactor is voor hartaandoeningen en vroegtijdig overlijden.


Zie hier: leren om vroeg op te staan – 10 belangrijke tips


Hoge bloedsuikerspiegels zijn een teken van insulineresistentie. Hierbij stopt het lichaam stopt met het gebruik van glucose op de juiste manier. De alvleesklier gaat in overdrive , waardoor het lichaam wordt overspoeld met extra insuline om te overcompenseren. Dit totdat het uiteindelijk zijn vermogen om dit te doen verliest. Na verloop van tijd kan insulineresistentie uiteindelijk leiden tot diabetes type 2.

Eerder onderzoek heeft een verband aangetoond tussen kunstlicht ’s nachts en gewichtstoename en obesitas. Maar ook met verstoringen van de metabole functie, insulinesecretie en de ontwikkeling van diabetes en cardiovasculaire risicofactoren.


Wist je dat een middagdutje goed is voor je geheugen.


Waarom zou slapen met je lichten aan je metabolisme beïnvloeden?

20 gezonde mensen brachten twee nachten door in een slaaplab. De eerste nacht werd doorgebracht in een verduisterde kamer waar je niet veel zou kunnen zien als je ogen open waren.

Alle deelnemers aan de studie waren verbonden met apparaten die een aantal objectieve metingen van de slaapkwaliteit bewaakten. Ook is er gedurende het experiment bloed  afgenomen.


Wist je dat slaap niet kan niet vervangen door rust.


Een deel van de groep herhaalde met hetzelfde lichtniveau voor een tweede nacht in het laboratorium. Dit terwijl een andere groep sliep met een zwak bovenlicht met een gloed die ongeveer gelijk was aan een zeer, zeer donkere, bewolkte dag of straatverlichting die binnenkomt via een raam.

Zelfs die kleine hoeveelheid licht zorgde voor een tekort aan langzame golven en snelle oogbewegingen in de slaapstadia waarin de meeste celvernieuwing plaatsvind. Bovendien was de hartslag hoger, nam de insulineresistentie toe.

Ook was het sympathische (vechten of vluchten) en parasympathische (rusten en ontspannen) zenuwstelsel uit balans. Dit heeft een verband met een hogere bloeddruk bij gezonde mensen.

Het licht was echter niet helder genoeg om de niveaus van melatonine in het lichaam te verlagen.


Wist je dat slaaptekort leidt tot ongezonde trek en te veel eten.


Wat moeten we doen?

Sluit je jaloezieën en gordijnen, doe alle lichten uit en overweeg een slaapmasker te gebruiken. Controleer je slaapkamer op lichtbronnen die niet nodig zijn. Als een nachtlampje nodig is, houd het dan gedimd.

Vermijdt alle lichten in het blauwe spectrum, zoals die wordt uitgestraald door elektronische apparaten zoals televisies, smartphones, tablets en laptops.


Wit je dat Slaaptekort je eenzaam maakt en vervreemd je van anderen.


Bron en meer informatie: Marla Paul: Close the blinds during sleep to protect your health, 14 maart 2022