Snelste motoren ter wereld sinds 1894

0
2550
BSA Originele folder
BSA Originele folder

Snelste motoren ter wereld sinds 1894

Wat zijn de snelste motoren ter wereld sinds 1894? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet. De Suzuki Hayabusa uit 1999 is nog steeds de snelste productiemotor ooit. Op deze kamikaze-tweewieler kan je 312 kilometertjes per uur. En Bertus op z’n Norton dan? Hij haalde er al in 1962 maximaal 185. En Tinus op z’n BSA, die er vlak achteran kwam? Nou die ging in 1968 als eerste over de 200! En hier ter inleiding nog de motor met de mooiste naam: de Ducati Desmosedici. De rest: zelf lezen en kijken…

Eerst drie verhaaltjes over de snelste motoren ter wereld

Bron: Wikipedia

De Brough Superior (als eerste boven de 150 km p/u)

Brough Superior is een beroemd historisch Brits merk van motorfietsen. Het merk werd opgericht in 1920 door George Brough, die het bedrijf van zijn vader (Brough) verliet omdat hij motorfietsen wilde bouwen die kwalitatief boven de anderen uitstaken, ongeacht de prijs. Zijn beroemdste klant was ongetwijfeld T.E. Lawrence, een schrijver, militair en avonturier. Zijn leven wordt nagespeeld door Peter O’Toole in de met zeven Oscars bekroonde film ‘Lawrence of Arabia’. Hij bezat diverse Brough Superiors en in 1935 verongelukte hij dodelijk met één van deze motoren.

Lawrence of Arabia op zijn Brough Superior, Snelste motoren ter wereld sinds 1894
Lawrence of Arabia op zijn Brough Superior

George Brough maakte nooit een eigen motorblok maar maakte gebruik van inbouwmotoren, en de eerste frames werden voor hem bij Montgomery in Coventry gebouwd. De meeste Superiors waren uitgerust met een JAP-V-twin, maar er werden ook MAG- en Matchless-blokken gebruikt. Deze blokken werden wel volgens Brough-specificaties gebouwd.

George experimenteerde met viercilinder V-, lijn- en boxermotoren. In 1931 testte hij een aangepaste Austin-796 cc automotor. Er zijn geen Brough Superior-eencilinders en ook geen motorfietsen onder de 500 cc gebouwd.

Brough Superior SS 100 Alpine Grand Sports, Snelste motoren ter wereld sinds 1894
Brough Superior SS 100 Alpine Grand Sports

In 1938 werden 5 exemplaren gebouwd van de 1000 FA 2 Golden Dream met een H-motor. In 1940 eindigde de productie van motorfietsen omdat de fabriek nodig was voor de bouw van vliegtuigonderdelen voor Spitfires en Lancaster-bommenwerpers. Na de oorlog bleek het niet meer mogelijk de hoge kwaliteitsstandaard te handhaven en George besloot zijn fabriek te sluiten. Intussen had hij vele innovaties bedacht, zoals flyscreens, zijkoffers, dubbele koplampen en valbeugels. Om de Brough en de Brough Superior uit elkaar te houden werden de machines Flat twin Brough (naar de door William Brough gebruikte ABC-boxermotor) en V-twin Brough (naar de door George Brough gebruikte JAP V-twin) genoemd.

Boven de 200: BSA Rocket 3 en Triumph Trident

In 1968, toen binnen de directie van de BSA groep het gerucht ging dat Honda een viercilinder op de markt zou brengen (de Honda CB 750), besloot men tot drastische maatregelen om de Japanse dreiging het hoofd te bieden. Er stonden al nieuwe één- en tweecilinders op stapel, maar tevens werd versneld besloten de driecilinders BSA Rocket 3 en Triumph Trident in productie te nemen. Deze machines waren een idee van constructeur Bert Hopwood. Begin jaren zestig had Hopwood een driecilinder bedacht, en ingenieur Doug Hele had al eerste tekeningen gemaakt, en in 1965 was de machine vrijwel klaar om in productie te gaan, maar de directie zag er niets in.

BSA Originele folder
BSA Originele folder

Nu de dreiging uit Japan groter werd besloot men de 750cc driecilinder tóch in productie te nemen. Deze werd onder twee merknamen uitgebracht: Als BSA Rocket 3 én als Triumph Trident. Dat er nog binnen de BSA groep geconcurreerd werd blijkt uit het verschil in inzicht bij de constructie van de driecilinders: De Triumph Trident kreeg in eerste instantie rechtop staande cilinders, terwijl die van de BSA Rocket 3 10° voorover helden. Dit betekende feitelijk weer een duurdere productie. De machines kwamen in september 1968 al op de markt. Ze wogen ca. 215 kilo en haalden 200 km per uur. Maar de stoterstangen driecilinders konden geen vuist maken tegen de OHC Honda, die ook al eind 1968 werd gepresenteerd. Voor klanten die de Japanse producten nog niet vertrouwden bracht BMW de BMW /5-serie op de markt. De BSA Rocket 3 werd als racemotor succesvol.

En de Suzuki Hayabusa, over de 300 km p/u

De Suzuki GSX1300R is een motorfiets van het Japanse merk Suzuki die sinds 1999 op de markt is. Dit was de eerste productiemotor die de 300km/h-grens doorbrak. De bijnaam van deze motorfiets is Hayabusa, de Japanse benaming van de slechtvalk die bij het slaan van zijn prooi eveneens snelheden bereikt van meer dan 300km/h. Deze valk jaagt onder andere op de merel (Engels: Blackbird). Mogelijk is destijds bewust gekozen voor een subtiele verwijzing naar deze serie van Honda. Tot de introductie in 1999 had de Honda CBR 1100 XX Super Blackbird namelijk de titel van snelste productiemotor in handen.

 Suzuki Hayabusa
Suzuki Hayabusa

De eerste generatie GSX1300R wordt aangedreven door een 1299 cc-vier-in-lijn-vloeistofgekoelde motor. Het standaard blok (1999-2007) levert de volgende prestaties:
1/4 mijl (402 m): 10,02 seconden (231,3km/h)
Topsnelheid: 305,13km/h

Een wedstrijdje tussen de Suzuki Hayabusa en een Ferrari

Een overzicht van de snelste motoren ter wereld sinds 1894 tot heden

Merk en Model Productie Motor CC PK's Top km p/u
Hildebrand & Wolfmüller 1894-1897 Parallel twin 1.500 2.5 45
Werner Motocyclette 1898-1900 Single 35
Werner New Werner 1901-1908 Single 233 3.25 48
FN Four 1911-1931 Inline four 491 4 64
Scott two speed 1912- Parallel twin 532 3 80
Williamson Flat twin 1913-1920 Flat twin 964 89
Pope V-twin 1914-1920 V-twin 999 12 110
Cyclone V-twin 1916-1917 V-twin 996 25 137
Excelsior V-twin 1918-1931 V-twin 992 20 130
Brough Superior SS 100 1925-1940 V-twin 988 45 160
De Brough Superior SS 100 Pendine 1927-1940 V-twin 981 45 180
Brough Superior SS 100 Alpine Grand Sports 1934-1940 V-twin 996 75 180
Crocker V-twin 1936-ca. 1941 V-twin 998 50 180
Harley-Davidson F Knucklehead 1941-1947 V-twin 989 40 160
Vincent Black Shadow 1949-1954 V-twin 998 55 201
BSA Gold Star Clubman 1956-1963 Single 499 42 180
Norton 650SS 1962-1967 Parallel twin 646 49 185
BSA Rocket 3/Triumph Trident 1968-1975 Inline three 740 58 201
Kawasaki Z1 1973-1975 Inline four 903 82 212
Ducati 900SS 1975-1982 V-twin 864 79 217
Laverda Jota 1976-1981 Inline three 981 90 230
MV Agusta Monza 1977-1978 Inline four 837 85 233
Honda VF1000R 1984-1988 V-four 998 122 240
Kawasaki GPZ900R Ninja 1984-1996 Inline four 908 115 254
Bimota YB6 EXUP 1989-1990 Inline four 1002 147 270
Kawasaki Ninja ZX-11 1990-2001 Inline four 1052 145 282
Honda CBR1100XX Super Blackbird 1996-2007 Inline four 1137 162 290
Suzuki Hayabusa 1999-2000 Inline four 1298 173 312
Kawasaki ZX-12R 2000-05 Inline four 1198 178 299
Kawasaki ZX-14 2006- Inline four 1352 163 299
Ducati Desmosedici RR 2007-08 V4 989 197 307
MV Agusta F4 R 312 2007- Inline four 1078 190 303
BMW S1000 RR 2010- Inline four 998 193 303

Heerlijke beelden Isle of Man

Geef een reactie