Snelste motoren ter wereld sinds 1894
Wat zijn de snelste motoren ter wereld sinds 1894? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet. De Suzuki Hayabusa uit 1999 is nog steeds de snelste productiemotor ooit. Op deze kamikaze-tweewieler kan je 312 kilometertjes per uur. En Bertus op z’n Norton dan? Hij haalde er al in 1962 maximaal 185. En Tinus op z’n BSA, die er vlak achteran kwam? Nou die ging in 1968 als eerste over de 200! En hier ter inleiding nog de motor met de mooiste naam: de Ducati Desmosedici. De rest: zelf lezen en kijken…
Eerst drie verhaaltjes over de snelste motoren ter wereld
Bron: Wikipedia
De Brough Superior (als eerste boven de 150 km p/u)
Brough Superior is een beroemd historisch Brits merk van motorfietsen. Het merk werd opgericht in 1920 door George Brough, die het bedrijf van zijn vader (Brough) verliet omdat hij motorfietsen wilde bouwen die kwalitatief boven de anderen uitstaken, ongeacht de prijs. Zijn beroemdste klant was ongetwijfeld T.E. Lawrence, een schrijver, militair en avonturier. Zijn leven wordt nagespeeld door Peter O’Toole in de met zeven Oscars bekroonde film ‘Lawrence of Arabia’. Hij bezat diverse Brough Superiors en in 1935 verongelukte hij dodelijk met één van deze motoren.
George Brough maakte nooit een eigen motorblok maar maakte gebruik van inbouwmotoren, en de eerste frames werden voor hem bij Montgomery in Coventry gebouwd. De meeste Superiors waren uitgerust met een JAP-V-twin, maar er werden ook MAG- en Matchless-blokken gebruikt. Deze blokken werden wel volgens Brough-specificaties gebouwd.
George experimenteerde met viercilinder V-, lijn- en boxermotoren. In 1931 testte hij een aangepaste Austin-796 cc automotor. Er zijn geen Brough Superior-eencilinders en ook geen motorfietsen onder de 500 cc gebouwd.
In 1938 werden 5 exemplaren gebouwd van de 1000 FA 2 Golden Dream met een H-motor. In 1940 eindigde de productie van motorfietsen omdat de fabriek nodig was voor de bouw van vliegtuigonderdelen voor Spitfires en Lancaster-bommenwerpers. Na de oorlog bleek het niet meer mogelijk de hoge kwaliteitsstandaard te handhaven en George besloot zijn fabriek te sluiten. Intussen had hij vele innovaties bedacht, zoals flyscreens, zijkoffers, dubbele koplampen en valbeugels. Om de Brough en de Brough Superior uit elkaar te houden werden de machines Flat twin Brough (naar de door William Brough gebruikte ABC-boxermotor) en V-twin Brough (naar de door George Brough gebruikte JAP V-twin) genoemd.
Boven de 200: BSA Rocket 3 en Triumph Trident
In 1968, toen binnen de directie van de BSA groep het gerucht ging dat Honda een viercilinder op de markt zou brengen (de Honda CB 750), besloot men tot drastische maatregelen om de Japanse dreiging het hoofd te bieden. Er stonden al nieuwe één- en tweecilinders op stapel, maar tevens werd versneld besloten de driecilinders BSA Rocket 3 en Triumph Trident in productie te nemen. Deze machines waren een idee van constructeur Bert Hopwood. Begin jaren zestig had Hopwood een driecilinder bedacht, en ingenieur Doug Hele had al eerste tekeningen gemaakt, en in 1965 was de machine vrijwel klaar om in productie te gaan, maar de directie zag er niets in.
Nu de dreiging uit Japan groter werd besloot men de 750cc driecilinder tóch in productie te nemen. Deze werd onder twee merknamen uitgebracht: Als BSA Rocket 3 én als Triumph Trident. Dat er nog binnen de BSA groep geconcurreerd werd blijkt uit het verschil in inzicht bij de constructie van de driecilinders: De Triumph Trident kreeg in eerste instantie rechtop staande cilinders, terwijl die van de BSA Rocket 3 10° voorover helden. Dit betekende feitelijk weer een duurdere productie. De machines kwamen in september 1968 al op de markt. Ze wogen ca. 215 kilo en haalden 200 km per uur. Maar de stoterstangen driecilinders konden geen vuist maken tegen de OHC Honda, die ook al eind 1968 werd gepresenteerd. Voor klanten die de Japanse producten nog niet vertrouwden bracht BMW de BMW /5-serie op de markt. De BSA Rocket 3 werd als racemotor succesvol.
En de Suzuki Hayabusa, over de 300 km p/u
De Suzuki GSX1300R is een motorfiets van het Japanse merk Suzuki die sinds 1999 op de markt is. Dit was de eerste productiemotor die de 300km/h-grens doorbrak. De bijnaam van deze motorfiets is Hayabusa, de Japanse benaming van de slechtvalk die bij het slaan van zijn prooi eveneens snelheden bereikt van meer dan 300km/h. Deze valk jaagt onder andere op de merel (Engels: Blackbird). Mogelijk is destijds bewust gekozen voor een subtiele verwijzing naar deze serie van Honda. Tot de introductie in 1999 had de Honda CBR 1100 XX Super Blackbird namelijk de titel van snelste productiemotor in handen.
De eerste generatie GSX1300R wordt aangedreven door een 1299 cc-vier-in-lijn-vloeistofgekoelde motor. Het standaard blok (1999-2007) levert de volgende prestaties:
1/4 mijl (402 m): 10,02 seconden (231,3km/h)
Topsnelheid: 305,13km/h
Een wedstrijdje tussen de Suzuki Hayabusa en een Ferrari
Een overzicht van de snelste motoren ter wereld sinds 1894 tot heden
Merk en Model | Productie | Motor | CC | PK's | Top km p/u |
---|---|---|---|---|---|
Hildebrand & Wolfmüller | 1894-1897 | Parallel twin | 1.500 | 2.5 | 45 |
Werner Motocyclette | 1898-1900 | Single | 35 | ||
Werner New Werner | 1901-1908 | Single | 233 | 3.25 | 48 |
FN Four | 1911-1931 | Inline four | 491 | 4 | 64 |
Scott two speed | 1912- | Parallel twin | 532 | 3 | 80 |
Williamson Flat twin | 1913-1920 | Flat twin | 964 | 89 | |
Pope V-twin | 1914-1920 | V-twin | 999 | 12 | 110 |
Cyclone V-twin | 1916-1917 | V-twin | 996 | 25 | 137 |
Excelsior V-twin | 1918-1931 | V-twin | 992 | 20 | 130 |
Brough Superior SS 100 | 1925-1940 | V-twin | 988 | 45 | 160 |
De Brough Superior SS 100 Pendine | 1927-1940 | V-twin | 981 | 45 | 180 |
Brough Superior SS 100 Alpine Grand Sports | 1934-1940 | V-twin | 996 | 75 | 180 |
Crocker V-twin | 1936-ca. 1941 | V-twin | 998 | 50 | 180 |
Harley-Davidson F Knucklehead | 1941-1947 | V-twin | 989 | 40 | 160 |
Vincent Black Shadow | 1949-1954 | V-twin | 998 | 55 | 201 |
BSA Gold Star Clubman | 1956-1963 | Single | 499 | 42 | 180 |
Norton 650SS | 1962-1967 | Parallel twin | 646 | 49 | 185 |
BSA Rocket 3/Triumph Trident | 1968-1975 | Inline three | 740 | 58 | 201 |
Kawasaki Z1 | 1973-1975 | Inline four | 903 | 82 | 212 |
Ducati 900SS | 1975-1982 | V-twin | 864 | 79 | 217 |
Laverda Jota | 1976-1981 | Inline three | 981 | 90 | 230 |
MV Agusta Monza | 1977-1978 | Inline four | 837 | 85 | 233 |
Honda VF1000R | 1984-1988 | V-four | 998 | 122 | 240 |
Kawasaki GPZ900R Ninja | 1984-1996 | Inline four | 908 | 115 | 254 |
Bimota YB6 EXUP | 1989-1990 | Inline four | 1002 | 147 | 270 |
Kawasaki Ninja ZX-11 | 1990-2001 | Inline four | 1052 | 145 | 282 |
Honda CBR1100XX Super Blackbird | 1996-2007 | Inline four | 1137 | 162 | 290 |
Suzuki Hayabusa | 1999-2000 | Inline four | 1298 | 173 | 312 |
Kawasaki ZX-12R | 2000-05 | Inline four | 1198 | 178 | 299 |
Kawasaki ZX-14 | 2006- | Inline four | 1352 | 163 | 299 |
Ducati Desmosedici RR | 2007-08 | V4 | 989 | 197 | 307 |
MV Agusta F4 R 312 | 2007- | Inline four | 1078 | 190 | 303 |
BMW S1000 RR | 2010- | Inline four | 998 | 193 | 303 |
Heerlijke beelden Isle of Man