Advertentie

Te weinig slapen doet smachten naar suikerdrankjes

Als je te weinig slaapt gaat je lichaam schreeuwen om suiker. Het is dan heerlijk om je zelf weer wakker te maken en te houden met energiedrankjes, cola en al die andere zoete sapjes. Het bleek dat mensen die een nachtrust genoten van minder dan vijf uur gemiddeld zo’n 21 procent meer van het zoete water naar binnen gooiden. Lees meer over slaaptekort en gesuikerd water.

Advertentie
Te weinig slapen doet smachten naar suikerdrankjes
Te weinig slapen doet smachten naar suikerdrankjes

Te weinig slapen doet smachten naar suikerdrankjes

Bij minder dan vijf uurtjes slaap drink je dus gemiddeld 21 procent meer gesuikerde drankjes. Bij minder dan zes uur is dit nog altijd nog 11 procent. Bij minder slaap blijken we overigens niet meer thee of bijvoorbeeld dieet drankjes zonder suiker tot ons te nemen.

Waarom zoveel suiker bij weinig nachtrust?

Short sleepers may seek out caffeinated sugar-sweetened beverages to increase alertness and stave off daytime sleepiness. Sleeping too little and drinking too many sugary drinks have both been linked to negative metabolic health outcomes, including obesity.

Professor Aric Prather

Eerder onderzoek maakte al duidelijk dat mensen die weinig nachtrust genieten, meer trek hebben dan de mensen met een goede nachtrust. Het is dan vooral lekkere trek: het liefst vet en gesuikerd. Dat doen we dan waarschijnlijk om alert te blijven en niet in slaap te vallen gedurende de dag.

Deze studie betrof bijna 19.000 mensen in de periode van 2005 – 2012. Men kon uit de data halen welke type vocht de mensen tot zich namen in combinatie met de hoeveelheid slaap die ze genoten.

This data suggests that improving people’s sleep could potentially help them break out of the cycle and cut down on their sugar intake, which we know to be linked to metabolic disease.

Short and sweet: Associations between self-reported sleep duration and sugar-sweetened beverage consumption among adults in the United States

Willen we dus iets doen aan de hoeveelheid suiker die mensen tot zich nemen en aan obesitas, dan moeten we direct iets doen aan ons slaappatroon. Gewoon nog lekker een uurtje blijven liggen!

Bron en meer informatie: Aric A. Prather, Cindy W. Leung, Nancy E. Adler, Lorrene Ritchie, Barbara Laraia, Elissa S. Epel.: Short and sweet: Associations between self-reported sleep duration and sugar-sweetened beverage consumption among adults in the United States in: Sleep Health, 2016

advertentie