Tien tips: hoe overleef je de herfst op een prettige manier?

Tien tips: hoe overleef je de herfst op een prettige manier?
Tien tips: hoe overleef je de herfst op een prettige manier?

Tien tips: hoe overleef je de herfst?

Dit zijn de adviezen en tips van Erin Casperson. Zij is directrice van Kripalu School of Ayurveda. Zij heeft er voor doorgeleerd, dus zij kan het weten! Voorkom een depressie en Lees meer…


Lees hier ->>> meer over geluk op deze website…


Tien tips: hoe overleef je de herfst?

Bron: www.bostonglobe.com


1. Ga (uiterlijk) om 22.00 uur naar bed

We krijgen onze meest herstellende slaap vóór twee uur ’s nachts. Na twee uur ’s nachts krijgen we de meer met dromen gevulde, rusteloze slaap. Overigens maakt slecht slapen je angstig.


2. Eet ook seizoensgebonden

De natuur geeft ons het tegengif voor elk seizoen. Seizoensgebonden voeding is ons medicijn. Eet een miljoen appels in de herfst. Zie hier ->>> de herfstgroentelijst.


3. Kook je eten

Het Rawfood-seizoen loopt ten einde. Maak soepen en stoofschotels. Zie het als het binnenhalen van de warmte uit je voedsel als voorbereiding op de overgang naar de koudere maanden.


4. Ga elke dag naar buiten

We brengen gemiddeld 11 uur per dag door turend naar een scherm. Dat is uitputtend en funest voor onze slaap. Ga je de natuur in en zie, ruik, proef en voel. Luister naar de vogels en de wind, ruik de composterende gevallen bladeren en voel de warme herfstzon en wind je huid kussen. Of ga bij ‘de natuur’ wonen, dan word je ook ouder.


5. Vet je neus in

Dat voorkomt uitdroging van de late herfst tot in de winter. Gebruik koudgeperste sesam- of kokosolie of koop een Ayurveda Nasya-olie.


6. Mediteer elke dag

Het hoeft niet veel te zijn. Maar neem elke dag een paar minuten de tijd om alles te overdenken en stil en dankbaar te zijn.


7. Maak gebruik van de 80/20-regel

Tachtig procent van de tijd, behandel je je lichaam als een tempel. Behandel het de overige twintig procent van de tijd als een vuilnisbak. Het leven is om van te genieten. Proberen perfect te zijn is vermoeiend.


8. Maak van de lunch de grootste maaltijd van de dag

Dat eten heb je nodig als brandstof voor de middag. Het eten van een grote maaltijd tijdens het avondeten is geen goede zaak, want daarna ben je urenlang in ruste en dat slecht voor het lichaam en voorkomt het grootste deel van de ontgiftingswerk niet gebeurt als we slapen.


9. Doe je werk waar je je meeste focus nodig hebt in de ochtend

In de ochtend zijn je geest en lichaam het sterkst. Gebruik de middag voor creatief werk. Je zult misschien merken dat wanneer je als groep bij elkaar komt, het de middagdipje verdwijnt en je hele team productiever zal zijn.


10. Doe in ieder geval een van de bovenstaande zaken

Probeer niet perfect te zijn. Een kleine verandering die in de loop van de tijd wordt gedaan, zorgt voor duurzame transformatie en impact.