Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet

0
Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet
Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet

Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet

Manet, Édouard
(Parijs, 23 januari 1832 – aldaar, 30 april 1883)

Édouard Manet was een 19e-eeuwse Frans kunstschilder en een sleutelfiguur in de overgang van het realisme naar het impressionisme. Zijn vroege meesterwerken, zoals Le déjeuner sur l’herbe en Olympia, waren controversieel en inspireerden een generatie jonge impressionistische schilders. Zie hier zijn 10 bekendste werken.

Manet stierf aan de ziekte locomotorische ataxie, die het centraal zenuwstelsel aantast en verlamming veroorzaakt. De oorzaak was syfilis, mogelijk al in 1848 opgelopen. Het laatste half jaar van zijn leven had Manet bijna voortdurend pijn.

Vlak voor zijn dood in 1883 kreeg hij ook nog koudvuur in zijn been, dat afgezet moest worden. Antonin Proust sprak op de begrafenis en Monet en Zola droegen de kist. Verder waren onder meer Alfred Sisley, Camille Pissarro, Pierre Renoir en Eugène Boudin aanwezig. Hij werd begraven op het Cimetière de Passy in Parijs.


Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet
Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet

Lees hier ->>> meer over schilderijen en hier ->>> meer over kunst op deze website…



Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet


10. En bateau – Édouard Manet (1874)

Stijl: Impressionisme
Afmeting: 97 cm x 130 cm
Te vinden in: Metropolitan Museum of Art, New York

En bateau - Édouard Manet (1874)
En bateau – Édouard Manet (1874)

9. Berthe Morisot au bouquet de violettes / Berthe Morisot met een boeket viooltjes – Édouard Manet (1872)

Berthe Morisot met een boeket viooltjes - Édouard Manet (1872)
Berthe Morisot met een boeket viooltjes – Édouard Manet (1872)

Stijl: Impressionisme
Afmeting: 55 cm x 38 cm
Te vinden in: Musée d’Orsay

Manet leerde Berthe Morisot en haar zus Edma, die ook schilderde, in 1868 in het Louvre kennen. In de jaren tot aan haar huwelijk in december 1874 met Eugène, de broer van de schilder, zou hij zeker twaalf keer haar portret schilderen. In eerste instantie in grote, tamelijk formele doeken, zoals Het balkon. Na de Frans-Duitse Oorlog (1870-71) in intiemere schilderijen, waarvan dit portret met het boeket viooltjes het beste voorbeeld is.

Manets bewondering voor de Spaanse schilderkunst en Velázquez in het bijzonder komt in zijn hele carrière naar voren. De donkere ogen van Berthe Morisot, die in werkelijkheid groen waren, en de zwarte kleding geven ook dit portret een Spaanse sfeer. De dominantie van de kleur zwart is opvallend in een tijd waarin het palet van veel impressionistische schilders, waaronder Berthe Morisot zelf, steeds lichter werd. Doordat Manet de belichting van opzij laat komen, een uitzondering in zijn oeuvre, wint het portret nog aan diepte en zeggingskracht.


8. Le Chanteur Espagnol / De Spaanse zanger – Édouard Manet (1860)

De Spaanse zanger - Édouard Manet (1860)
De Spaanse zanger – Édouard Manet (1860)

Stijl: Realisme
Afmeting: 147.3 cm x 114,3 cm
Te vinden in: Metropolitan Museum of Art, New York

Op het schilderij is een mannelijk model te zien, dat een gitaar in zijn handen houdt en op een groene bank zit. Dat het hier niet om een echte gitaarspeler gaat blijkt onmiddellijk uit het feit dat de gitaar opgespannen is voor een rechtshandige speler, terwijl het model linkshandig is. Ook de kleding en de andere rekwisieten kwamen uit Manets atelier en zouden in andere schilderijen opnieuw opduiken.

De invloed van Velázquez komt duidelijk naar voren in de sober uitgevoerde achtergrond, met slechts een klein kleurverschil tussen de vloer en de achterwand. Ook in het kleine stilleven rechts op de voorgrond kan de Spaanse meester herkend worden. Volgens Antonin Proust noemde Manet zelf ook Frans Hals als een bron van inspiratie.

Tot de bewonderaars van het werk behoorden de schilders Fantin-Latour, Legros en Carolus-Duran.


7. Le balcon / Het balkon – Édouard Manet (1868)

Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet: Het balkon - Édouard Manet (1868)
Het balkon – Édouard Manet (1868)

Stijl: Impressionisme, Realisme
Afmeting: 170 cm × 124 cm
Te vinden in: Musée d’Orsay

Manet beschouwt dit zelf als één van zijn meest waardevolle werken. Het schilderij Majas op een balkon van de Spaanse meester Goya diende waarschijnlijk mede als bron van inspiratie. Het leven van de beau monde in het Parijs van het midden van de negentiende eeuw was een belangrijke bron van inspiratie voor Manet. De stadsvernieuwing die Haussmann in die tijd verwezenlijkte, kenmerkte zich onder andere door statige huizen met kleine balkons. Hiervandaan kon de gegoede burgerij het drukke leven op de boulevards gadeslaan.

Voor dit schilderij koos de schilder ervoor het balkon van zijn eigen atelier als decor te gebruiken. De hoofdpersonen zijn volgens de laatste mode gekleed. Het is opvallend dat Fanny Claus op het punt staat om uit te gaan, getuige haar kleding en de handschoenen die ze aantrekt, terwijl Berthe Morisot een jurk aanheeft die alleen binnen werd gedragen.


6. Le déjeuner sur l’herbe / Middagmaaltijd op het gras – Édouard Manet (1868)

Le déjeuner sur l'herbe - Édouard Manet (1868)
Le déjeuner sur l’herbe – Édouard Manet (1868)

Stijl: Impressionisme
Afmeting: 208 cm x 264.5 cm
Te vinden in: Musée d’Orsay

Het schilderij toont een picknick van twee eigentijds geklede mannen, een broer van Manet en zijn zwager Ferdinand Leenhoff, een naakte en een halfnaakte vrouw. De stand van de drie figuren op de voorgrond is een overduidelijke verwijzing naar Het Oordeel van Paris van Rafaël. Manet kende dit werk in een kopie van de kopergraveur Marcantonio Raimondi, maar het is ook geïnspireerd door Pastoraal Concert van Titiaan.


5. Bouquet de fleurs – Édouard Manet (1882)

Bouquet de fleurs - Édouard Manet (1882)
Bouquet de fleurs – Édouard Manet (1882)

Stijl: Impressionisme
Afmeting: 56.5 cm x 44,5 cm
Te vinden in: Murauchi Art Museum, Tokyo, Japan


4. Au Café, Café-Concert / Het Café-Consert – Édouard Manet (1867 / 1878)

Het Café-Consert - Édouard Manet (1867 / 1878)
Het Café-Consert – Édouard Manet (1867 / 1878)

Stijl: Impressionisme, Realisme
Afmeting: 47.3 cm × 39,1 cm
Te vinden in: The Walters Art Museum, Baltimore, Maryland

Het café is de Brasserie Reichshoffen op de Boulevard Rochechouart. Manet toont ons mannen en vrouwen in een cafés in Parijs, die de toeschouwer een ander beeld geven van het nieuwe Parijse leven. Manet beweerde dat hij ‘des oeuvres sinceres’ of ‘oprechte werken’ schilderde. De vrouwen die zijn afgebeeld, laten een grote mate van vrijheid zien, bijna als dames van plezier.


Top 3 bekendste schilderijen Édouard Manet


3. Combat de taureau / Stierenvechten – Édouard Manet (1865 / 1866)

Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet: Stierenvechten - Édouard Manet (1865 / 1866)
Stierenvechten – Édouard Manet (1865 / 1866)

Stijl: Realisme
Afmeting: 48 cm x 60 cm
Te vinden in: Frick Collection, New York

Het schilderij werd bewonders door de schrijvers Charles Baudelaireen Émile Zola. Ook werd het zo aangevallen door andere kunstcritici dat Manet het in zijn studio hield tot 1872.


2. Un bar aux Folies Bergère / Een bar in de Folies-Bergère – Édouard Manet (1882)

Een bar in de Folies-Bergère - Édouard Manet (1882)
Een bar in de Folies-Bergère – Édouard Manet (1882)

Stijl: Impressionisme
Afmeting: 96 cm x 130 cm
Te vinden in: Courtauld Gallery

Dit schilderij toont een bardame zien. Achter haar zien we de weerspiegelde weergave van de bekende nachtclub Folies Bergère in Parijs. Manet was hier een graag gezien gast. De door Manet geportretteerde bardame heette Suzon. Zij stond in de laatste periode van Manets leven vaker model voor hem.

Manet beeldt Suzon echter af met een dromerige, afwezige blik, die de indruk wekt alsof ze niet op haar plaats is. Het diep uitgesneden decolleté wordt deels verholen door een grote corsage. Ze is anders dan het prototype van de toenmalige ‘meisjes van plezier’.


1. Olympia – Édouard Manet (1863)

Top 10 bekendste schilderijen Édouard Manet: Olympia - Édouard Manet (1863)
Olympia – Édouard Manet (1863)

Stijl: Impressionisme, Realisme
Afmeting: 130.5 cm × 190 cm
Te vinden in: Musée d’Orsay

De confronterende blik en een aantal details verraden dat ze een minnares is. De orchidee in haar haar, haar armband, de paarlen oorringen en de oosterse sjaal waarop ze ligt wijzen op weelde en sensualiteit. Het zwarte lint rond haar nek, in sterk contrast met haar bleke huid, en haar afgeworpen pantoffels beklemtonen de seksueel geladen sfeer. Terwijl Titiaans Venus haar geslacht delicaat bedekt, is de hand van Olympia stevig tegen het hare aangedrukt.

Het lijkt alsof ze haar onafhankelijkheid en seksuele dominantie over mannen wil benadrukken. Manet verving het hondje als symbool van trouw in Titiaans schilderij door een zwarte kat. De zwarte kat is het symbool van prostitutie. De bloemen die worden aangeboden door de dienstmeid, zijn waarschijnlijk een cadeau van een klant.

Het schilderij wijkt af van de academische conventies uit die tijd. De stijl wordt gekenmerkt door brede, haastige penseelstreken. De harde belichting elimineert de middentonen. Er zijn grote oppervlakten met gelijke kleur, en er is weinig diepte. In vergelijking met de geïdealiseerde naakten van zijn tijdgenoten wordt de naaktheid van de vrouw veel brutaler en rauwer afgebeeld. Zie bijvoorbeeld De geboorte van Venus door Alexandre Cabanel, ook geschilderd in 1863.