Advertentie

Top 10 bekendste schilderijen van Auguste Renoir

Pierre-Auguste Renoir
(Limoges, 25 februari 1841 – Cagnes-sur-Mer, 3 december 1919)

Advertentie

De Franse kunstschilder Pierre-Auguste Renoir is één van de belangrijkste exponenten van de impressionistische school. Hij is bekend geworden met zijn stralende, intieme schilderijen. Bijzonder is dat Renoir, in tegenstelling tot andere impressionistische tijdgenoten, zowel mensen, vooral vrouwelijke naaktfiguren, als de natuur uitbeeld. Renoir staat op de elfde plaats in onze Top 100 Beroemdste schilders aller tijden.


Top 10 bekendste schilderijen van Auguste Renoir
Top 10 bekendste schilderijen van Auguste Renoir

Top 10 bekendste schilderijen van Auguste Renoir


10. Les Deux Soeurs sur la terrasse – Pierre-Auguste Renoir (1881)

Twee zusjes, ook bekend als Op het terras

bekendste schilderijen van Auguste Renoir - Les Deux Soeurs sur la terrasse - Auguste Renoir (1881)
Les Deux Soeurs sur la terrasse – Auguste Renoir (1881)

De meisjes op het schilderij zijn waarschijnlijk geen zusjes. De kunsthandelaar Paul Durand-Ruel, ook de eerste eigenaar van het schilderij, heeft die titel later bedacht.

Voor het oudste meisje staat vermoedelijk Jeanne Darlot model, een achttienjarige actrice. Zij draagt een blauw flanellen jurk, die ook op Lunch van de roeiers, de nummer twee op deze lijst, te herkennen is.

De identiteit van het jongste meisje, dat opvallend blauwe ogen heeft, is onbekend gebleven. Tussen de bomen en struiken door is op de achtergrond de Seine met enkele boten te zien.


9. Les Parapluies – Pierre-Auguste Renoir (1881 – 1886)

Les Parapluies - Pierre-Auguste Renoir (1881 – 1886)
Les Parapluies – Pierre-Auguste Renoir (1881 – 1886)

Renoirs De paraplu’s toont een levendige straatscène in Parijs op een regenachtige dag. De meeste figuren zijn elegant gekleed, waarbij ze klaarblijkelijk verrast worden door een regenbui. De opgestoken paraplu’s lijken samen te vloeien tot één groot regenscherm.

Links vooraan wordt het doek gedomineerd door een jonge vrouw voor wie Suzanne Valadon model heeft gestaan. Valadon was Renoirs maîtresse en favoriete model uit die periode. Ze houdt haar jurk omhoog tegen de modder en heeft geen regenjas aan of paraplu bij zich, onderstrepend dat de bui de mensen heeft verrast. Het is in het bezit van de National Gallery te Londen.


8. La Parisienne – Pierre-Auguste Renoir (1874)

La Parisienne - Pierre-Auguste Renoir (1874)
La Parisienne – Pierre-Auguste Renoir (1874)

La Parisienne is te vinden in het National Museum Wales in Cardiff.


7. Jeunes filles au piano – Pierre-Auguste Renoir (1892)

bekendste schilderijen van Auguste Renoir - Jeunes filles au piano - Pierre-Auguste Renoir (1892)
Jeunes filles au piano – Pierre-Auguste Renoir (1892)

Renoir schilderde drie andere variaties van deze compositie in olie en twee schetsen, één in olie en één in pastel. Bekend door de kunstenaar als herhalingen, werden ze uitgevoerd om opdrachten van handelaars en verzamelaars te vervullen.

Renoir laat twee jonge meisjes zien aan een piano. Eén meisje heeft een witte jurk met blauwe sjerp zittend en een in een roze jurk. Renoir voltooide drie extra versies van deze samenstelling in olie voor verzamelaars. De Luxemburgse versie is nu ondergebracht in het Musée d’Orsay in Parijs, de Robert Lehman Collection- versie is in het Metropolitan Museum of Art in New York, terwijl de Caillebotte-versie en één andere in privécollecties zijn.


6. Madame Georges Charpentier et ses enfants – Pierre-Auguste Renoir (1878)
Madame Georges Charpentier et ses enfants - Pierre-Auguste Renoir (1878)
Madame Georges Charpentier et ses enfants – Pierre-Auguste Renoir (1878)

Madame Georges Charpentier et ses enfants is een portret van de echtgenote van de uitgever George Charpentier en hun twee kinderen. Met dit werk keerde de schilder na een lange afwezigheid terug op de Parijse salon, waar hij er succes mee oogstte. Tegenwoordig maakt het deel uit van de collectie van het Metropolitan Museum of Art in New York.


5. La Danse à Bougival – Pierre-Auguste Renoir (1883)

La Danse à Bougival - Pierre-Auguste Renoir (1883)
La Danse à Bougival – Pierre-Auguste Renoir (1883)

La Danse à Bougival hangt in Museum of Fine Arts in Boston, Massachusetts,


4. La Loge – Pierre-Auguste Renoir (1874)

La Loge - Pierre-Auguste Renoir (1874)
La Loge – Pierre-Auguste Renoir (1874)

Renoirs onderwerpkeuze sluit aan bij de voorliefde van veel impressionisten om het moderne leven van de gegoede klasse vast te leggen. De loges en foyers waren een belangrijke ontmoetingsplek voor de beau monde. HEt was een plaats waar contacten aangehaald werden en rijkdom en de laatste mode tentoongespreid, in een strak net van sociale conventies.

Als modellen koos de schilder voor zijn broer Edmond en Nini Lopez, een meisje uit Montmartre. Zij had de weinig vleiende bijnaam gueule en raie (vissenkop) had en zou later nog vaker voor hem zou poseren.

Het maakt deel uit van de collectie van de Courtauld Gallery in Londen

La Loge – Pierre-Auguste Renoir (1874)


3. Les Grandes Baigneuses – Auguste Renoir (1884 – 1887)

De grote baadsters

Les Grandes Baigneuses - Auguste Renoir (1884 – 1887)
Les Grandes Baigneuses – Auguste Renoir (1884 – 1887)

Renoir begon aan zijn Les Grandes Baigneuses twee jaar na zijn terugkeer uit Italië. Het wordt gezien als een mijlpaal in zijn oeuvre. In het thema liet hij zich inspireren door een sculptuur van François Girardon, het Bad van de Nimfen uit 1672. Dit is een bas-reliëf gemaakt voor een fontein in de tuin van Versailles.

Ook is de invloed herkenbaar van werken van Ingres en vooral de fresco’s van Rafaël, die de kunstenaar had gezien tijdens zijn reis naar Italië. Dit schilderij wordt eveneens gezien als tekenend voor het verlaten van de impressionistische principes.

Het werk hangt in Philadelphia Museum of Art in Philadelphia.


2. Le dejeuner des canotiers – Auguste Renoir (1880 – 1881)

Lunch van de roeiers

Le dejeuner des canotiers - Auguste Renoir (1880 – 1881)
Le dejeuner des canotiers – Auguste Renoir (1880 – 1881)

Lunch met de roeiers toont een aantal bekenden van Renoir tijdens een warme zomerdag. Afgebeeld zijn bijvoorbeeld Alphonse Fournaise junior, zoon van de restauranteigenaar, verhuurder van boten. Geheel rechts, schrijlings over een stoel, zit Gustave Caillebotte, toen nog vooral bekend als kunsthandelaar-mecenas.

De groep zit op het balkon van restaurant La Fournaise, met op de achtergrond de rivier de Seine. Ze hebben net geluncht en op de tafel staan nog restanten van een maaltijd. We zien ook fruit, geopende flessen wijn en cognac, en diverse deels geleegde glazen.

Le dejeuner des canotiers is een groepsportret van bekenden van de schilder in het restaurant Maison Fournaise te Chatou, aan de noordkant van de Seine, net buiten Parijs.

Lunch van de roeiers is een typerend voorbeeld van het Frans impressionisme, met losse, vloeiende penseelstreken en veel aandacht voor kleur, licht en schaduwwerking. Het is deels geschilderd ‘en plein air’. Schilderen en plein air is een in de landschapsschilderkunst gebruikte term voor direct, ter plaatse, in de vrije natuur op het doek vastleggen van het onderwerp. Hierbij ligt de nadruk ligt op spelen met het daglicht.


1. Bal du moulin de la Galette (1876)

Dance at Le moulin de la Galette - Pierre-Auguste Renoir (1876)
Dance at Le moulin de la Galette – Pierre-Auguste Renoir (1876)

Er zijn twee versies van Bal du Moulin de la Galette: een groot schilderij van ongeveer twee meter breed dat in het Parijse Musée d’Orsay hangt. Daarnaast is er een kleiner werk dat in privébezit is.

Het schilderij laat een bal in de dansgelegenheid ‘Moulin de la Galette’ in Montmartre zien. De mensen op Bal du moulin de la Galette kijken gelukkig. De herkenbare vrouwen zijn allemaal vrouwen uit de wijk en de mannen vooraan zijn Renoirs vrienden.

De gelukkige wijze waarop de mensen zijn afgebeeld, heeft de nodige controverses opgeroepen. Immers, Montmartre was een arme volksbuurt met veel prostitutie, hetgeen helemaal niet op het schilderij te zien is. Andere schilders, waaronder Vincent van Gogh, schilderden (wellicht als reactie op het schilderij van Renoir) dezelfde gelegenheid, maar beeldden haar op een troosteloze wijze af.


advertentie

Geef een reactie