Top 10 belangrijkste havens in de Middellandse Zee 2022

Haven van Valencia - Top 10 belangrijkste havens in de Middellandse Zee 2022
Haven van Valencia - Top 10 belangrijkste havens in de Middellandse Zee 2022

Belangrijkste havens in de Middellandse Zee 2022

De Middellandse Zee is een van de drukste waterwegen ter wereld en is goed voor meer dan twintig procent van de wereldhandel over water.

Meer dan 150.000 schepen varen door de Straat van Gibraltar en het Suezkanaal met meer dan 900 miljoen ton vracht.

Er zijn 87 zeehavens in de regio, sommige functioneren als overslagcentra en andere bedienen hun directe achterland. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over boten en scheepvaart op deze website.


Top 10 belangrijkste havens in de Middellandse Zee 2022

Bron: www.marineinsight.com


10. Haven van Beiroet, Libanon

Beiroet is de hoofdstad en de thuisbasis van de grootste haven van Libanon. Deze haven ligt tussen Nahr Beiroet en Ras Beiroet aan de Middellandse Zeekust. Het is ook de belangrijkste toegangspoort tot het Midden-Oosten.

De haven van Beiroet is verbonden met meer dan 60 havens over de hele wereld. Gunstig gelegen nabij de drie continenten Europa, Azië en Afrika, bedient het commerciële schepen die aankomen vanuit de oostelijke en de westelijke handelscorridors.

Granen, fruit, groenten, wol, cement en fabrieksproducten zijn de belangrijkste exportgoederen. Dit terwijl de invoer grotendeels bestaat uit industriële artikelen, hout, ijzer en aardolieproducten en derivaten.

De offshore-olieterminals van Dora en Coral zijn één van de meest geavanceerde faciliteiten met hightech beveiligingssystemen.

Momenteel beslaat de haven van Beiroet 61 hectare landoppervlak, inclusief een vrije zone en vier bassins verdeeld over 16 werven en de nieuw gebouwde containerligplaatsen.

Jaarlijks worden in de haven ongeveer 2.100 schepen, 5.746.000 ton vracht, 527.200 TEU’s en 2.700 passagiers behandeld.


Zie hier de Top 10 drukste havens ter wereld 2022.


9. Haven van Algiers, Algerije

Algiers ligt op de helling van de Sahel-heuvels aan de Middellandse Zeekust van Algerije. Naast een belangrijke Noord-Afrikaanse haven, is het ook een belangrijk financieel en commercieel centrum.

Ongeveer 60 procent van de internationale handel van het land verloopt via deze havenfaciliteit.

De belangrijkste exportgoederen zijn mineralen, wijn, esparto, kurk, fruit en groenten. Hout, olie, bouwmaterialen en zuivelproducten vormen de grootste importgoederen. Jaarlijks wordt in de haven ongeveer 11.000.000 ton vracht, 531.500 TEU’s en 373.500 passagiers behandeld.

De haven beslaat 17 hectare, heeft een 600 meter lange werf en vier ligplaatsen. Er zijn ruime opslagruimtes beschikbaar, waaronder 16 magazijnen van 5 hectare voor de opslag van 120.000 ton vracht.

Ook is 12 hectare aan open werven met een capaciteit van 800.000 ton stukgoed. De haven heeft een silo voor het bewaren van 20.000 ton granen.


8. Haven van Mersin, Turkije

De internationale haven van Mersin is de belangrijkste toegangspoort tot de Anatolische en mediterrane regio’s.

Deze haven heet een uitgestrekte vrijhandelszone, een moderne spoorweginfrastructuur die is verbonden met alle haventerminals en gemakkelijke bereikbaarheid via wegen en luchtwegen.

Mersin is een belangrijk overslagknooppunt voor de landen in het Midden-Oosten. Het heeft uitgebreide faciliteiten voor containers, stukgoederen, projectladingen, Ro-Ro, droge bulk en natte bulk.

De haven beslaat een oppervlakte van 124 hectare en verwerkt jaarlijks meer dan 30 miljoen ton vracht en 2.600.000 TEU. Het heeft 21 ligplaatsen die 30 schepen tegelijk kunnen laden en lossen.


Zie hier Top 10 mooiste eilanden in de Middellandse Zee 2022.


7. Haven van Marseille, Frankrijk

Marseille is een belangrijke haven aan de Middellandse Zee en de drukste commerciële haven van Frankrijk. Het is een bloeiend handelscentrum, ondersteunt de lokale economie en is goed verbonden met het binnenwaterennetwerk van de regio.

In 2021 ging ongeveer 75 miljoen ton vracht en 1,5 miljoen TEU door de faciliteit. De nieuwe haven herbergt de prominente containerrederij CMA CGM en Comex, een onderneming op het gebied van engineering en hydrauliek.

Het is de drukste oliehaven van Frankrijk en heeft petroleumraffinaderijen en verschillende scheepswerven. Chemicaliën, bouwmaterialen, glas, zeep, plastic, textiel, olijven, suiker, zeevruchten in blik, bewerkte voedingsmiddelen enz. worden hier verwerkt.

Toerisme levert een andere belangrijke bijdrage aan de inkomsten van de haven, aangezien Marseille een populaire cruisebestemming is. Jaarlijks bezoeken meer dan 30 cruiseschepen de zes cruiseterminals van de haven.


6. Haven van Alexandrië, Egypte

Alexandrië, één van de oudste zeehavens ter wereld, is gesticht in 1900 voor Christus en is de grootste haven van Egypte. Het handelt meer dan 70 procent van de buitenlandse handel van Egypte af en draagt ​​voor twee vijfde bij aan de nationale industriële productie.

De economie van de stad is gebaseerd op scheepvaart, productie, voedselverwerking en petrochemie. De haven van Alexandrië verwerkt jaarlijks ongeveer 34 miljoen ton vracht en 250.000 TEU’s.

Het heeft twee vaargeulen en twee havens, gescheiden door een schiereiland. De oostelijke haven wordt gekenmerkt door ondiep water en is ongeschikt voor grote ladingoperaties. Handel en commercie is dus geconcentreerd in het westelijke havengebied.

Onlangs is er een nieuwe toevoeging gedaan in de vorm van El-Dekheila Port om grotere hoeveelheden vracht uit de Middellandse Zee te kunnen vervoeren die bestemd zijn voor Europa, Afrika en Azië. De terminal herbergt ook een ijzer- en staalcomplex en een vrije zone.

Alexandria beslaat meer dan tien kilometer landoppervlak en heeft gespecialiseerde terminals voor het omgaan met RORO, passagiers, bulk, containers, kolen, meststoffen, melasse, hout, vee en meel.

Eetbare olie wordt ontvangen bij het oliedok dat via een twee kilometer lange pijpleiding is verbonden met een offshore-raffinaderij.


Zie hier de Top 10 grootste containerschepen ter wereld 2021.


5. Marsaxlokk-haven, Malta

Deze haven staat ook bekend als de Malta Freeport. Ze ligt aan de Marsaxlokk-baai aan de zuidoostkant van het eiland. De commerciële haven pronkt met een van de meest pittoreske en schilderachtige waterkanten ter wereld.

Jaarlijks worden in de haven ongeveer 2.690 schepen, 5.796.000 ton vracht en 1.480.000 TEU’s behandeld. In 2019 passeerden 2,7 miljoen TEU’s de vrijhaven van Malta.

De haven van Marsaxlokk ligt op het kruispunt van de handelsdriehoek van Europa, West-Afrika en het Midden-Oosten. Het is ook het op twee na drukste overslagcentrum in de Middellandse Zee.

De haven is verdeeld in vier operationele gebieden. Dit zijn de containerterminal, een olieterminal geëxploiteerd door Oiltanking Malta

Dit laatste betreft een logistiek depot beheerd door Medserv voor de offshore olie- en gassector en opslagfaciliteiten verhuurd aan particuliere rederijen.

Om het toegenomen RORO-verkeer op te vangen, is in 2016 een nieuwe autoterminal met een 220 meter lange kade gebouwd.


4. Haven van Tanger-Med, Marokko

Gelegen aan de noordkust van Marokko aan de monding van de Middellandse Zee, vlakbij de stad Dalia, is de haven van Tanger-Med de grootste in Noord-Afrika en één van de grootste in de Middellandse Zee.

Deze haven was in 2020 de belangrijkste containerhaven van de regio door 5,77 miljoen TEU’s en is verbonden met meer dan 170 havens in 65 landen in Europa, Azië, Afrika, het Verre Oosten en de Middellandse Zee.

Het beschikt over twee containerterminals van ruim 75 hectare met een kadelengte van 1.600 meter. De stukgoedfaciliteit behandelde in 2021 101 miljoen ton vracht, terwijl de autoterminal de grens van 400.000 overschreed en een nieuw record vestigde.

Extra ligplaatsen ontvangen ook olietankers, bulkcarriers, binnenvaartschepen, veerboten en hogesnelheidsvaartuigen.

De haven is goed beschermd door een 2.050 m lange hoofdgolfbreker en bevat een uitgestrekte graanterminal met een dok van 400 m en een diepgang van 15 meter.

Drie ligplaatsen zijn bestemd voor passagiersschepen die jaarlijks meer dan 50.000 mensen vervoeren.


3. Gioia Tauro Port, Italië

Gioia Tauro is de grootste haven in Zuid-Italië, gelegen aan de kust van de Tyrrheense Zee.

Het is centraal gepositioneerd tussen de drukste scheepvaartroutes die het Suezkanaal verbinden met de Straat van Gibraltar, en Oost-Azië met Noord-Europa en Amerika.

De industriële haven kan de grootste containerschepen ter wereld ontvangen. De haven is ook het belangrijkste overslagknooppunt van de regio geworden.

In 2021 zijn in de haven ongeveer 3,14 miljoen TEU’s en meer dan 500 containerschepen behandeld.

Het beslaat 350 hectare grond en bevat een bedrijventerrein van 400 hectare dat grenst aan het terrein.

De infrastructuur bestaat uit een 220 m breed en 8 kilometer lang toegangskanaal, twee diepwaterbassins en drie werven. Aan de hoofdkade bevindt zich de Medcenter Container Terminal die ook logistieke diensten levert.


2. Haven van Piraeus, Griekenland

De belangrijkste zeehaven van Athene, Piraeus, ligt in de buurt van de Saronische Golf aan de westkust van de Egeïsche Zee. Het is de grootste haven van het land en een van de drukste containerhavens in het Middellandse Zeegebied.

De stad, een centrum van communicatie, financiën en administratie voor de Griekse eilanden, is herbouwd na de Tweede Wereldoorlog.

Ze herbergt talrijke chemische fabrieken en technische industrieën waarvan de afgewerkte producten worden verscheept naar Amerika, Europa en Afrika.

De haven heeft meerdere scheepswerven en een bloeiende toeristische sector. De containeroverslagfaciliteit omvat drie terminals met een ontworpen capaciteit van 8,3 miljoen TEU en in 2020 behandelde de haven 5,437 miljoen TEU.

De stukgoedterminal heeft een jaarlijkse laadcapaciteit van 25.000.000 ton. De twee RORO-terminals kunnen jaarlijks 15.000 auto’s opslaan en 700.000 eenheden verzenden.

De drukste passagiersterminal van Europa, de haven van Piraeus, verwelkomde in 2019 1.100.000 toeristen.


1. Haven van Valencia, Spanje

Gelegen aan de oostelijke Middellandse Zeekust van Spanje, aan de monding van de rivier de Turia, heeft Valencia al jaren de titel de grootste en drukste haven in de regio te zijn.

Er is invoer en uitvoer van vele verschillende producten. Denk aan textiel, op landbouwproducten gebaseerde producten, levensmiddelen, brandstof, chemicaliën, auto’s, bouwmateriaal, zware machines.

Deze haven heeft handelsbetrekkingen met landen van de Europese Unie en Noord-Afrika en bedient een markt van 300 miljoen consumenten.

De haven beslaat 600 hectare en bestaat uit 72 werven en 40 operationele ligplaatsen. Valencia ontvangt ook passagiersschepen van en naar de Balearen en Italië.

Het is uitgegroeid tot een populaire cruisebestemming in de Middellandse Zee en verwelkomde 1.113.000 toeristen in 2019.

Het is de vijfde drukste haven van Europa en verwerkte in 2019 ongeveer 81 miljoen ton vracht, 5,4 miljoen TEU’s, 7900 schepen en 723.000 auto’s.

Het draagt ​​aanzienlijk bij aan het BBP van Spanje door meer dan 85 procent van zijn import- en exporthandel af te handelen.

Deze haven heeft een totale aanleglijn van 12.000 m2 en opslagruimtes. Meer dan 20.000 medewerkers zijn verantwoordelijk voor een vlotte havenoperatie en onderhouden meer dan 8.000 schepen per jaar.


Zie hier de top 10 grootste vliegdekschepen ter wereld.


Top 10 belangrijkste havens in de Middellandse Zee 2022

  1. Haven van Valencia, Spanje
  2. Haven van Piraeus, Griekenland
  3. Gioia Tauro Port, Italië
  4. Haven van Tanger-Med, Marokko
  5. Marsaxlokk-haven, Malta
  6. Haven van Alexandrië, Egypte
  7. Haven van Marseille, Frankrijk
  8. Haven van Mersin, Turkije
  9. Haven van Algiers, Algerije
  10. Haven van Beiroet, Libanon