Top 10 beste Lotus Formule 1 raceauto’s aller tijden

Beste Lotus Formule 1 raceauto's: Emerson Fittipaldi, Lotus 72
Beste Lotus Formule 1 raceauto's: Emerson Fittipaldi, Lotus 72

Beste Lotus Formule 1 raceauto’s

Eind jaren veertig richtte Colin Chapman samen met een compagnon Lotus Cars op. In 1948 produceerde het bedrijf zijn eerste auto, en al snel kreeg het de reputatie fris en innovatief te zijn. Bovendien waren Lotus-auto’s succesvol in races.

Eind jaren vijftig was er in de Formule 1 een revolutie gaande: in navolging van het Cooper-team schakelden steeds meer teams over van auto’s met de motor voorin, naar auto’s met de motor achter de rijder, maar voor de achteras (middenmotor). De eerste F1-wagen van Lotus had nog steeds een motor voorin, maar al snel zag Chapman in dat de toekomst lag bij auto’s met de motor achter de rijder.

Lotus was een Engels Formule 1-team, dat actief was van 1958 tot 1994. In die periode behaalde de renstal zes wereldkampioenschappen voor coureurs, en zeven voor de constructeurstitel. Het team had enkele zeer beroemde coureurs als Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Ayrton Senna, Nigel Mansell, Nelson Piquet, Mika Häkkinen, Johnny Herbert en Alessandro Zanardi onder contract.


Lees hier ->>> meer over Formule 1 op deze website.


Top 10 beste Lotus Formule 1 raceauto’s aller tijden


10. Lotus 107

Lotus 107
Lotus 107

Jaren: 1992-94
Gewonnen Grand Prix: 0
Titels: 0
Constructeur titels: 0


9. Lotus-Climax 12

Lotus-Climax 12
Lotus-Climax 12

Jaren: 1958
Gewonnen Grand Prix: 0
Titels: 0
Constructeur titels: 0

De Lotus-Climax 12 bevatte een aantal belangrijke innovaties die Chapman ok op latere modellen zou toepassen. Het plaatste de bestuurder zo laag mogelijk. Ondanks zijn technische vooruitgang was de 12 geen succes in de F1. In de F2 won de auto de klasse in de gemengde F1/F2 BRDC International Trophy 1958, bestuurd door Cliff Allison. Ondanks een klein aantal podiumplaatsen ging de auto ten onder in de almacht van de
Coopers.


8. Lotus-Honda 99T

Jaren: 1987
Gewonnen Grand Prix: 2
Titels: 0
Constructeur titels: 0

De Lotus 99T is ontworpen door Gérard Ducarouge voor gebruik door Lotus in het seizoen 1987. Nadat Renault vertrok uit F1 aan het eind van 1986, tekende Lotus een deal met Honda voor het gebruik van hun turbocharged 1.5-liter motor. De 99T bleek concurrerend te zijn in Senna’s handen. De Braziliaan won tweemaal en scoorde zes andere podiumplaatsen tijdens het seizoen, waardoor hij en het team derde werden in het coureurs- en constructeurskampioenschap.


7. Lotus-Renault 97T

Lotus 97T
Lotus 97T

Jaren: 1985
Gewonnen Grand Prix: 3
Titels: 0
Constructeur titels: 0

De Lotus 97T is ontworpen door Gérard Ducarouge en gebouwd door Team Lotus. De 97T was van een over het algemeen eenvoudig ontwerp. De 97T bleek tijdens het seizoen competitief, met 8 polen, 7 met Senna en 1 met de Angelis, en 3 overwinningen.


6. Lotus-Climax 18

Stirling Moss in Rob Walker's Lotus 18 Grand Prix van Duitsland 1961
Stirling Moss in Rob Walker’s Lotus 18 Grand Prix van Duitsland 1961

Jaren: 1960-61 (with leading teams)
Gewonnen Grand Prix: 4
Titels: 0
Constructeur titels: 0

De auto was een klassiek Chapman-ontwerp, extreem licht en eenvoudig. De Lotus 18 had een opmerkelijk goede wegligging met een uniek ophangingssysteem. Al snel bleek de Lotus 18 sneller te zijn dan welke Grand Prix- raceauto dan ook.


5. Lotus-Ford 78

Lotus 78 met Andretti achter het stuur
Lotus 78 met Andretti achter het stuur

Jaren: 1977-78
Gewonnen Grand Prix: 7
Titels: 0
Constructeur titels: 0

De 78 ias losjes gebaseerd op de Lotus 72, met dezelfde basiswigvorm en interne lay-out, maar met gedetailleerde aerodynamische verbeteringen. De auto had ook een betere gewichtsverdeling en een langere wielbasis. Het had een slankere, sterkere monocoque gemaakt van aluminiumplaat en honingraat, die was ontwikkeld op basis van de 77.


4. Lotus-Ford 79

Lotus-Ford 79 met Mario Andretti
Lotus-Ford 79 met Mario Andretti

Jaren: 1978-79
Gewonnen Grand Prix: 6
Titels: 1 – Mario Andretti, 1978
Constructeur titels: 1 – 1978

De Lotus 79 is eind 1977 ontworpen door Colin Chapman , Geoff Aldridge , Martin Ogilvie , Tony Rudd en Peter Wright van Lotus. Deze auto was de eerste F1-auto die volledig profiteerde van de aerodynamica van grondeffecten. De auto werd aangedreven door de Ford Cosworth DFV en was gemaakt van een honingraatplaat van aluminiumplaat, speciaal versterkt voor de druk die door het grondeffect op de auto werd uitgeoefend.

De brandstoftank was één enkele tank achter de bestuurder. Dit in tegenstelling tot de afzonderlijke brandstoftanks op de vorige Lotus 78. De 79 was ook de eerste F1-auto die is ontworpen met behulp van computer.

Zie hier de top 10 beste Formule 1 coureurs uit de Verenigde Staten met Mario Andretti.


3. Lotus-Ford 49

Lotus 49
Lotus 49

Jaren: 1967-70
Gewonnen Grand Prix: 12
Titels: Graham Hill, 1968
Constructeur titels: 1 – 1968

De Lotus 49 is ontworpen door Colin Chapman en Maurice Philippe voor het F1-seizoen 1967. De auto is gebouwd rond de Cosworth DFV- motor die in de jaren zeventig het grootste deel van het Formule 1 zou aandrijven.

Jim Clark won bij bij zijn debuut met de auto in 1967. De auto zou hem ook de laatste overwinning van zijn carrière opleveren, in 1968. Graham Hill won dat jaar de titel en de auto bleef races winnen tot 1970.


2. Lotus-Climax 25 / 33

Lotus-Climax 25
Lotus-Climax 25

Jaren: 1962-66
Gewonnen Grand Prix: 19
Titels: 2 – Jim Clark, 1963 en 1965
Constructeur titels: 2 – 1963 en 1965

De Lotus 25 is een racewagen ontworpen door Colin Chapman voor het Formule 1 seizoen van 1962. Het was een revolutionair ontwerp en het eerste volledig belaste monocoque- chassis dat in de Formule 1 verscheen. In de handen van Jim Clark haalde de 25 14 Grand Prix-overwinningen zo behaalde hij zijn Wereldkampioenschapstitel in 1963. De laatste overwinning van het Wereldkampioenschap was tijdens de Franse Grand Prix van 1965. Het was de eerste Formule 1- auto die Esso- brandstof gebruikte.

De Lotus 33 is ontworpen door Colin Chapman en Len Terry. De auto is een verdere ontwikkeling van de succesvolle Lotus 25. In de handen van Jim Clark wint de auto hij 5 Grand Prix van het wereldkampioenschap in 1965, Clark tweede.


1. Lotus-Ford 72

Beste Lotus Formule 1 raceauto's: Emerson Fittipaldi, Lotus 72
Beste Lotus Formule 1 raceauto’s: Emerson Fittipaldi, Lotus 72

Jaren: 1970-75
Gewonnen Grand Prix: 20
Titels: 2 – Jochen Rindt 1970, Emerson Fittipaldi 1972
Constructeur titels: 3 – 1970, 1972, 1973

De 72 was innovatief ontwerp van Colin Chapman met ingebouwde remmen, aan de zijkant gemonteerde radiatoren in sidepods. Dit in tegenstelling tot de in de neus gemonteerde radiatoren, die al sinds voor de oorlog gebruikelijk waren. Ook kreeg de auto een luchtinlaat boven het hoofd.

De vorm van de auto was ook innovatief en leek op een wig op wielen, geïnspireerd op de eerdere Lotus 56 gasturbineauto. en de lay-out ontleend aan de vierwiel aangedreven Lotus 63. De vorm zorgde voor een betere luchtcirculering en hogere snelheden. In een back-to-back test met de Lotus 49 was de 72 36 kilometer sneller met dezelfde Cosworth- motor.


Top 10 beste Lotus Formule 1 raceauto’s aller tijden

  1. Lotus-Ford 72
  2. Lotus-Climax 25/33
  3. Lotus-Ford 49
  4. Lotus-Ford 79
  5. Lotus-Ford 78
  6. Lotus-Climax 18
  7. Lotus-Renault 97T
  8. Lotus-Honda 99T
  9. Lotus-Climax 12
  10. Lotus 107