Top10 beste voedingsmiddelen voor je gezondheid

Cranberry - Top10 beste voedingsmiddelen voor je gezondheid
Cranberry - Top10 beste voedingsmiddelen voor je gezondheid

Top 10 beste voedingsmiddelen voor je gezondheid

Het doel van voedsel is om ons lichaam van energie en voedingsstoffen te voorzien. Sommige, zoals wilde bosbessen, gekiemde zaden of zoete aardappelen, hebben geweldige eigenschappen. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over gezondheid op deze website…


Top 10 beste voedingsmiddelen voor je gezondheid

Bron: www.femina.fr


10. Pure chocolade: goed voor het hart

Het regelmatig consumeren van pure chocolade (minimaal 70% cacao) voorkomt cardiovasculaire risico’s. Chocolade is rijk aan pure cacao bevat flavonoïden. Dit zijn antioxidanten die de bloeddruk reguleren. Deze voorkomen de vorming van bloedstolsels in de buurt van het hart.

Flavonoïden voorkomen dat cholesterol zich ophoopt in bloedvaten.


Zie hier: waarom chocolade goed voor je is – Tien goede redenen


9. Bladgroenten: een bron van vezels en eiwitten

Bladgroenten bevatten eiwitten die biologisch beschikbaar zijn en gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. Sla, snijbiet, veldsla, spinazie, waterkers en boerenkool zijn bladgroenten met indrukwekkende helende eigenschappen.

Deze rauw gegeten groenten worden zeer gemakkelijk en snel verteerd. Als je ze regelmatig eet, zullen ze je helpen om darmaandoeningen te bestrijden. Bladgroenten bevatten minerale zouten en zijn rijk aan enzymen, vitamine A, vitamine B en micronutriënten. Het eten van deze voedingsmiddelen geeft je antibacteriële en antivirale bescherming.


8. Gekiemde zaden en jonge scheuten: rijk aan voedingsstoffen en minerale zouten

De gekiemde zaden en jonge scheuten worden in een vroeg stadium gegeten. Dit zijn ultraverse groenten die hun rijkdom aan voedingsstoffen behouden.

Gekiemde zaden en jonge scheuten zitten boordevol gezonde voedingsstoffen:

  • vitamine A;
  • vitamines B;
  • mineralen (calcium, zink, kalium, magnesium, fosfor, enz.);
  • sporenelementen (ijzer);
  • fytochemicaliën.

Er zijn veel soorten spruiten, zoals broccoli, radijs, klaver, fenegriek en linzenspruit. Voeg ook taugé, jonge scheuten van zonnebloem, boerenkool of erwten toe aan uw dieet. Perfect voor het besprenkelen van gerechten of verse salades, deze voedingsmiddelen helpen de huid te regenereren en de spijsvertering te vergemakkelijken.


Zie hier de Top 10 meest favoriete groenten 2020 in Nederland.


7. Appels eten: een geweldige vrucht voor je gezondheid

De ontstekingsremmende eigenschappen helpen bij het bestrijden van elk type infectie. De appel is ook een bondgenoot voor je hersenen, dankzij de fytochemicaliën. Deze dragen bij aan het voeden van je neuronen.

De appel bevordert de zuivering van de organen en verbetert de doorbloeding van het lymfestelsel. Geïntegreerd in een uitgebalanceerd dieet, reguleert het de glucosespiegels en is het gunstig voor de huid. Eet tegen diarree bij voorkeur de gekookte appel. Anders is het het beste om het rauw te eten om te profiteren van al zijn deugden.

6. Zoete aardappel: een zetmeel bij uitstek voor de huid

Een bron van vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen, de fytochemicaliën in deze yam zijn zeer krachtig. Door regelmatig zoete aardappelen te eten, krijg je een stralende teint.

De voedingsstoffen bevorderen de aanmaak van vitamine B12, essentieel voor het goed functioneren van het lichaam. De zoete aardappel heeft als voordeel dat deze zeer gevarieerd wordt gekookt. In een dieet combineert het met veel andere groenten.


5. Knoflook: een prima smaakmaker voor de gezondheid en het immuunsysteem

Antibacterieel, antiviraal, antischimmel en antiparasitair, het lagere cholesterolgehalte. Je kunt het in bijna al je hartige recepten gebruiken. Het is een krachtige immuunstimulator .


Zie hier: knoflook eten verbetert geheugen (bij muizen dan in ieder geval…)


4. Zalm: een vis met vele gezondheidsvoordelen

Zalm, rijk aan omega-3, is zeer goed voor de bloedvaten. Het is ook een van de beste geheugenvoedsel. Inderdaad, omega-3-vetzuren zijn goed voor neuronen.

EPA/DHA is essentieel voor de hersenen. Dit vergemakkelijkt neuronale verbindingen, evenals uitwisselingen tussen de hersenen en de rest van het lichaam. Eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) dragen ook bij tot een normale hartfunctie. Volgens de Kankerstichting kunnen omega-3-vetzuren de ontwikkeling van kanker vertragen.

Zalm is ook een zeer goede bron van eiwitten. Zalmsteaks bevatten grote hoeveelheden fosfor en selenium. Deze vis bevat ook veel vitamines (B1, B3, B5, B12, D). Toch is het belangrijk om de kwaliteit van de gekochte vis te kennen en deze niet vaker dan een of twee keer per week te consumeren.


Zie hier de Top 10 meest vitamine D-rijke voedingsmiddelen.


3. Avocado: een zeer goede vrucht goed voor de hersenen

De Avocado is erg goed voor het lichaam en voor de hersenen. Genereus in vetzuren en omega-6, avocado helpt de hersenen beter te functioneren. Bovendien maakt het consumeren van avocado de huid mooier en stralender.

Avocado helpt ook om je cholesterolgehalte te verlagen. De deze vrucht kan in een salade worden gekookt, op toast worden gesmeerd en in een smoothie worden gedronken.


2. Plantaardige oliën: een bron van goede calorieën

Plantaardige oliën hebben goede eigenschappen voor de gezondheid . De meeste van hen leveren goede calorieën aan het lichaam. Lijnzaad, koolzaad en olijfolie blijven maatstaven en kunnen dagelijks gebruikt worden in uw recepten.

Lijnzaadolie is een olie met ongelooflijke eigenschappen, vooral voor de huid, moet na opening snel worden geconsumeerd. Koolzaadolie, rijk aan enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten, heeft bewezen voordelen bij het verlagen van het slechte cholesterol in het bloed. Het hoge gehalte aan meervoudig onverzadigde vetten maakt het bestand tegen hitte tijdens het koken.

Olijfolie kan dan weer hartaandoeningen te verminderen. Het bevat grote hoeveelheden fenolverbindingen, waarvan bekend is dat ze het begin van bepaalde ziekten vertragen. Fenolverbindingen zijn organische moleculen met veel eigenschappen, waaronder antioxidanten. Ze verminderen hart- en vaatziekten.


1. Bessen: het fruit met vele gezondheidsvoordelen

De belangrijkste voordelen van bessen komen van hun antioxidanten. Wilde bessen kunnen bramen, frambozen, veenbessen, aardbeien en wilde bosbessen zijn. Deze voedingsmiddelen bieden anti-ouderdomseffecten en stimulerende elementen, die bepaalde ziekten kunnen voorkomen.

Wilde bosbessen hebben een zeer hoog gehalte aan antioxidanten en helpen bij het verwijderen van zware metalen in het lichaam. Zorg ervoor dat je wilde bosbessen niet verwart met gecultiveerde bosbessen. Die laatste bieden inderdaad weinig voordeel.

Bovendien helpen deze kleine bessen de normale werking van de hersenen. Ze zouden de ziekte van Alzheimer helpen voorkomen. Ten slotte onderdrukt het eten van een kom cranberry’s per dag je eetlust.


Top10 beste voedingsmiddelen voor je gezondheid

    1. Bessen: het fruit met vele gezondheidsvoordelen
    2. Plantaardige oliën: een bron van goede calorieën
    3. Avocado: een zeer goede vrucht goed voor de hersenen
    4. Zalm: een vis met vele gezondheidsvoordelen
    5. Knoflook: een prima smaakmaker voor de gezondheid en het immuunsysteem
    6. Zoete aardappel: een zetmeel bij uitstek voor de huid
    7. Appels eten: een geweldige vrucht voor je gezondheid
    8. Gekiemde zaden en jonge scheuten: rijk aan voedingsstoffen en minerale zouten
    9. Bladgroenten: een bron van vezels en eiwitten
    10. Pure chocolade: goed voor het hart