Meest iconische Formule 1 auto’s aller tijden
Ze zijn mooi en haalden ook nog eens resultaten. Lees meer…
Lees hier ->>> meer over de Formule 1 op deze website…
Top 10 meest iconische Formule 1 auto’s aller tijden
Bron: www.hotcars.com
10. Ferrari Type 500
De Ferrari Tipo 500 was technisch gezien een Formule 2-racewagen. Dit verbazingwekkende technische hoogstandje is ontworpen door Aurelio Lampredi en deze auto van twee coureurskampioenschappen en twee constructeurskampioenschappen.
De Ferrari Tipo 500 was ook uitgerust met een Lampredi L4-motor met een handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen.
Zie hier de beste Formule 1 coureurs voor Ferrari – Een / de Top 10 aller tijden
9. Lotus 72
De Lotus 72 was een Formule 1-auto ontworpen door Maurice Philippe en Colin Chapman voor het Formule 1-seizoen 1970. De Lotus 72 had een atmosferische V8 die meer dan 440 pk kon bereiken bij meer dan 10.000 tpm.
Deze auto legde de basis voor Lotus van 1970 tot 1975. Gedurende deze tijd wist Lotus drie constructeurskampioenschappen en twee rijderskampioenschappen te winnen. Dit omvatte het winnen van ongeveer 20 races en 39 keer op het podium staan.
Zie hier de Top 10 mooiste Lotus aller tijden.
8. McLaren-Honda MP4/4
De McLaren MP4/4 was één van de meest succesvolle auto’s in de Formule 1-geschiedenis van McLaren. Ontworpen in combinatie met Honda’s krachtbron en uitgerust met een V6-turbomotor die bij ruim 12.000 tpm zo’n 650 tot 700 pk wist te produceren.
De F1-auto werd bestuurd door zowel Alain Prost als Ayrton Senna, waarbij Senna het coureurskampioenschap van 1988 wist te winnen.
Zie hier de Top 10 beste Formule 1 coureurs voor Williams aller tijden.
7. Williams FW14/B
De FW14/B is ontworpen en geïntroduceerd door Williams voor het Formule 1-seizoen van 1992. De Williams-auto, bestuurd door Mansell, slaagde erin het coureurskampioenschap van 1992 af te sluiten door een recordaantal van negen races te winnen tijdens het seizoen.
De Williams werd aangedreven door een Renault V10-motor die gemakkelijk meer dan 700 pk kon halen bij 12.000 tpm. De auto had ook actieve vering in het seizoen 1992, ter vervanging van de pushrod, binnenboord vering van het model uit 1991.
6. Benetton B195
De Benetton B195, ontworpen door Formule 1-legende Ross Brawn, won in 1995 het Formule 1-wereldkampioenschap. Aangedreven door een Renault-motor, had de B195 een V10-motor die meer dan 675 pk kon produceren bij meer dan 15.000 tpm.
De B195 was beroemd vanwege het feit dat Michael Schumacher in 1995 zijn allereerste wereldkampioenschapstitel voor coureurs behaalde. De indrukwekkende raceauto won 11 van zijn 17 races, met 4 poles en ook 8 prijzen voor de snelste ronde.
5. Ferrari F2002
Één van de meest succesvolle en beroemde Formule 1-auto’s uit de recente geschiedenis is de F2002 van Ferrari. De Ferrari F2002 is ontworpen en vervaardigd door Scuderia Ferrari Marlboro voor het seizoen 2002 van het Formule 1 Wereldkampioenschap.
De Ferrari F2002 implementeerde een atmosferische 3-liter V10 in combinatie met een nieuwe 7-traps automatische versnellingsbak.
Deze aandrijflijn wist 835 pk te produceren bij ruim 17.000 tpm. Dit model behaalde in de seizoenen 2002 en 2003 15 raceoverwinningen, 28 podiumplaatsen, 11 poles en 15 prijzen voor de snelste ronde.
Hiermee wist Ferrari in deze periode zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap veilig te winnen.
Zie hier de beste Formule 1 coureurs voor Ferrari – Een / de Top 10 aller tijden
4. Brawn BGP 001
Brawn is één van de meest unieke en succesvolle teams in de geschiedenis van de Formule 1. Dit is te danken aan het feit dat Brawn.
Zij slaagden er in 2009 in om de nieuwe reglementen onder de knie te krijgen en zowel het constructeurs- als het rijderskampioenschap te winnen in hun eerste en enige seizoen in de Formule 1.
De Brawn BGP 001 had een Mercedes-Benz 2,4-liter atmosferische V8. De 750 pk sterke motor was dat jaar ontworpen voor een aantal auto’s op de grid, maar werd effectief gemaakt met Brawn’s dynamische aerodynamische pakket.
Dit hielp Jenson Button aan zijn enige coureurskampioenschap en het team aan hun eerste en enige constructeurstitel.
3. Red Bull RB9
Red Bull verkoopt geen auto’s. Ze verkopen energiedrankjes. De RB9 is echter verreweg één van de meest memorabele en iconische Formule 1-auto’s uit de recente geschiedenis.
De RB9, vervaardigd voor het Formule 1-seizoen 2013, is ontworpen met een Renault-krachtbron die meer dan 750 pk produceerde.
Hoewel Red Bull een winnende reeks had, was het Formule 1-seizoen 2013 zeer omstreden als een ontwikkelingsstrijd tussen enkele van de topteams. Red Bull eindigde als 1e en 6e in de openingsrace en had veel werk te doen in de tweede helft van het seizoen.
Dit hielp Vettel negen opeenvolgende Grand Prix te winnen om zijn 4e Wereldkampioenschap op rij veilig te stellen.
2. Mercedes F1 W05 Hybride
Dit is het allereerste kampioenschapswinnende model in serie. Ontworpen door enkele van de grootste F1-ingenieurs, was de W05 de eerste hybride-aangedreven F1-auto van Mercedes.
De 1,6-liter Hybrid V6 produceerde ruim 800 pk en was voorzien van een elektromotor en ERS-systeem voor extra vermogen.
De turbomotor paste perfect bij de carrosserie van koolstofvezel om Mercedes naar hun allereerste constructeurs- en coureurstitel te leiden. Van de 19 races in 2014 won de W05 er 16, waarvan 11 1-2 finishes van Hamilton en Rosberg.
In totaal behaalde de W05 16 overwinningen, 31 podia, 18 polepositions en 12 prijzen voor de snelste ronde. Dit maakt het één van de meest dominante en succesvolle F1-auto’s in de geschiedenis.
zie hier de meest succesvolle Formule 1 auto is de Mercedes W07 Hybrid – Top 10 met beeld!
1. Mercedes-AMG W11 EQ-Performance
Terwijl het Mercedes-Benz F1-team de F1 domineerde, bracht de Mercedes W11 het naar een heel nieuw niveau.
Dit was te danken aan de perfectionering van de turbo-hybride krachtbron en aan dynamische, nieuwe autosporttechnologieën die speciaal voor het seizoen 2020 zijn ontwikkeld.
Hoewel controversieel, ontwikkelde Mercedes een dubbelassig stuursysteem (DAS) voor het 2020 F1-seizoen. Hierdoor kan de bestuurder het stuur duwen en trekken om de hoek van de voorwielen te veranderen.
De verandering in hoek zorgde voor meer grip in bepaalde delen van de baan en resulteerde in een serieus dominante prestatie in het seizoen 2020.
Dit leidde Lewis Hamilton naar zijn record van zijn 7e World Drivers’ Championship omdat de W11 13 van de 17 races wist te winnen.
Top 10 meest iconische Formule 1 auto’s aller tijden
- Mercedes-AMG W11 EQ Performance
- Mercedes F1 W07 Hybrid
- Red Bull RB9
- Brawn BGP 001
- Ferrari F2002
- Benetton B195
- Williams FW14/B
- McLaren-Honda MP4/4
- Lotus 72
- Ferrari Tipo 500