Top 10 voedsel dat je niet gezonder maakt

Gluten - Top 10 voedsel dat je niet gezonder maakt
Gluten - Top 10 voedsel dat je niet gezonder maakt

Voedsel dat je niet gezonder maakt

Om ziekte en ontstekingen te verminderen, is het belangrijk dat je sommige voedingsmiddelen zoveel mogelijk probeert te vermijden. Zie hier de top 10 boosdoeners. Lee meer…


Lees hier ->>> meer over eten drinken op deze website


Top 10 voedsel dat je niet gezonder maakt

Bron: www.drjockers.com


10. Kunstmatige zoetstoffen

Aspartaam, acesulfaam-kalium, mononatriumglutamaat, sucralose en andere kunstmatige zoetstoffen kunnen een zoete smaak aan uw eten toevoegen, maar ze zijn niet gezond. Ze zijn zeer inflammatoir. Ze hebben een neurotoxisch effect op uw hersenen en kunnen leiden tot stemmingsstoornissen en hersengerelateerde kanker.


Antwoord op de vraag: waarom eten we zoveel als we televisie kijken?


9. Sterk verwerkte groente- en zaadolie

Hoewel het onmogelijk is om omega-6-vetzuren te vermijden, omdat ze bijvoorbeeld in amandelen, cashewnoten en andere noten, sommige zitten, is het belangrijk ervoor te zorgen dat omega-3 vetzuren je verhouding domineren.

Plantaardige oliën, zoals maïsolie, koolzaadolie, sojaolie, saffloerolie, katoenzaadolie en pindaolie bevatten veel omega-6-vetzuren. Ze worden ook beschadigd tijdens de verwerking en zijn zeer inflammatoir.


8. Levensmiddelenadditieven en conserveermiddelen

Als je goed kijkt naar de ingrediënten van sommige bewerkte voedingsmiddelen in de supermarkt of zelfs in je eigen voorraadkast, zie je verschillende voedseladditieven en conserveermiddelen. Deze ingrediënten worden gebruikt om de smaak, textuur of kleur te verbeteren of om de houdbaarheid te verlengen. Ze hebben geen voedingswaarde en kunnen zorgen voor ontstekingen en schadelijk voor je gezondheid zijn.


Antwoord op de vraag: wie eten het meeste kip in de wereld? De Top 58


7. Transvetten

Er zijn twee soorten transvetten die je in voedingsmiddelen kunt tegenkomen: natuurlijke en kunstmatige transvetten. Natuurlijk voorkomende transvetten worden gemaakt in de darm van sommige dieren en zitten in kleine hoeveelheden in melk en vleesproducten.

Het echte probleem ligt echter bij kunstmatige transvetten die industrieel worden geproduceerd via een proces waarbij waterstof wordt toegevoegd aan vloeibare plantaardige oliën om ze te laten stollen. Ze zijn zeer inflammatoir en kunnen het risico op een hoog cholesterolgehalte , diabetes, hartaandoeningen en beroertes verhogen.


Zie hier de Top 10 meest populaire voedingsmiddelen ter wereld 2022.


6. Bewerkt vlees

Het is cruciaal dat je gezond vlees eet. Bewerkt vlees, zoals vleeswaren en gezouten vlees, is niet biologisch, sterk verwerkt, vol hormonen, additieven en andere ongezonde ingrediënten.


Zie hier een top 10 met heerlijke en traditionele gerechten eten uit Ierland.


5. Gekweekte vis

Vis en zeevruchten zijn gezonde bronnen van ontstekingsremmende omega-3 vetzuren en eiwitten. Zoals altijd is het echter belangrijk dat je de bron kent.

Kweekvis krijgt vaak antibiotica en een niet-optimaal dieet. Ze bevatten over het algemeen meer inflammatoire omega-6-vetzuren, een hogere blootstelling aan chemicaliën en minder eiwitten.


4. Fokvlees en zuivel

Vlees dat niet biologisch is en dieren die niet volgens de hoogste normen worden behandeld, zit vol hormonen. Hormonen, antibiotica en GGO’s afkomstig van graangevoerde dieren zijn niet best.

Van oudsher maakte zuivel deel uit van een gezond menselijk dieet. Helaas hebben door de mens gemaakte raffinaderijen de afgelopen decennia het productieproces van zuivel zo gemanipuleerd, waardoor deze eens superfoods in ontstekingsvoedsel zijn veranderd.


Antwoord op de vraag: hoeveel fastfoodketen-restaurants zijn er in Nederland?


3. Geraffineerde koolhydraten

Deze koolhydraten zijn te vinden in de meeste gebakken goederen en andere voedingsmiddelen in uw supermarkten, waaronder wit brood, bagels, crackers, pasta, bloemtortilla’s en ontbijtgranen. Behalve dat ze mogelijk vol gluten zitten, bevatten ze weinig voedingsstoffen.

Je lichaam verbrandt de glucose razendsnel, wat je een energieboost geeft, maar ook je suikerspiegel zeer snel doet stijgen.


2. Suiker

Suiker is natuurlijk niet best en ligt overal op de loer: van snoep, snackbars, gebak, gebak, frisdrank, suikerhoudende dranken, gezoete koffie en thee, pastasauzen, specerijen en meer.

Wanneer je te veel suiker eet, kan je lichaam het simpelweg niet snel genoeg verwerken. Als gevolg hiervan maakt het pro-inflammatoire boodschappers vrij die we cytokines noemen. Het kan je immuunsysteem beschadigen en leiden tot problemen met de bloedsuikerspiegel.


1. Gluten

Gluten is een eiwit dat voorkomt in granen, waaronder tarwe, rogge en gerst. Het zit in brood, pizza, pasta, ontbijtgranen en vele andere voedingsmiddelen.

Gluten zij bijzonder gevaarlijk en moeten volledig worden geëlimineerd door personen met coeliakie of een glutenallergie. Wat echter vaker voorkomt, is glutengevoeligheid, die zorgen voor een chronische ontsteking, waar je maar een beetje last hebt. Het veerwijderen van gluten uit je voedingspatroon kan het ontstekingsniveau verlagen en uw gezondheid verbeteren.


Top 10 voedsel dat je niet gezonder maakt

  1. Gluten
  2. Suiker
  3. Geraffineerde koolhydraten
  4. Fokvlees en zuivel
  5. Gekweekte vis
  6. Bewerkt vlees
  7. Transvetten
  8. Levensmiddelenadditieven en conserveermiddelen
  9. Sterk verwerkte groente- en zaadolie
  10. Kunstmatige zoetstoffen

Antwoord op de vraag: Wie drinken het meeste alcohol? Mensen in donkere en koude landen!